La meva foto
Correu electronic: preverespartforana@gmail.com

PRESENTACIÓ

PRESENTACIÓ:

dilluns, 29 de juny del 2015

ESGLÉSIA EN PROCÉS....





UNA ESGLÉSIA EN PROCÉS CONSTANT …
Aquests darrers segles, la modernitat i la il·lustració han fet canviar de soca-rel la fesomia de  l’Europa cristiana: canviant la imatge que l’home tenia d’ell mateix, ha fet canviar alhora la imatge que l’home tenia del món, de la societat i de Déu. I en conseqüència ha canviat la seva manera de situar-se davant aquestes tres realitat i de relacionar-s’hi. L’Església europea resultà impactada de ple per aquesta nova mentalitat i van començar a entra en crisi certeses multiseculars: molta imatgeria (conceptual) religiosa, molts esquemes mentals latents per a entendre i viure el misteri cristià o per entendre i viure l’Església, anaven quedant desfasats i inservibles.
Ha estat un procés lent, però constant i “progressivament accelerat”. L’empenta definitiva arribà després de la Segona Guerra Mundial amb els mitjans de comunicació social del moment (premsa, ràdio i una mica més tard la televisió), que van fer d’Europa un inici d’’aldea global’. Veient els canvis d’aquella Europa, Karl Rahner escrivia ja abans del Concili (1959): “És un fet que, exceptuat el món ibèrica, ja no hi ha països cristians.”
Abans, per a transmetre la fe de generació en generació, es podia comptar tradicionalment amb un humus religiós social consistent que assegurava la “immersió religiosa” necessària perquè la llavor de la fe plantada en el si de les famílies no es diluís en una societat no creient, sinó que pogués aconseguir una certa maduresa en el si de la comunitat cristiana, parròquia, escola... Actualment, però, les darreres generacions han pogut comprovar que aquest humus religiós s’ha anat aprimant cada vegada més fins a desaparèixer del tot. Per això, la transmissió de la fe entre generacions resulta cada vegada més difícil ...
I és que, a una societat que es creu arribada a la majoria d’edat i autosuficient, ja no li cal recórrer a hipòtesis sobrenaturals per a explicar el funcionament de l’univers. Per això, aquell vell aforisme “Déu és evident perquè és necessari” ha anat mutant a una constatació nova: “Déu ha deixat de ser evident, perquè ha deixat de ser necessari.” Aquella necessitat d’un “Déu-explicació” solia anar de bracet amb “la fe del carboner”. I a resultes d’una certa inèrcia social (Bruno Forte parta de “pertinença passiva”) –que a voltes es camuflava de tradició–, molts batejats han adoptat sovint formes religioses externes sense una real conversió a Jesucrist. El Concili Vaticà II ja avisava que es pot ser “dins l’Església certament ‘amb el cos’ però sense ser-hi ‘amb el cor’”. No cal dir que aquest vell fenomen continua present a l’Església i rep noms diferents: “cristians culturals”, “batejats no creients”, “creients no practicants” o “practicants no creients”... Que se sàpiga, ningú no n’ha intentat fer-ne una (impossible) quantificació.
Avui, molts “cristians de pertinença passiva” es veuen atrets o distrets per altres interessos. I, en el mateix ordre de coses, els qui també per inèrcia i sense cap convicció de fe batejaven els fills, ara no veuen cap raó per a fer-los batejar. Això fa que l’Església hagi de constatar com es redueix dràsticament el nombre de cristians que participen regularment en les activitats de les comunitats. Els bancs de les nostres assemblees no enganyen. Molts cristians han deixat de trobar-se amb altres cristians, o bé ho fan molt esporàdicament; moltes parelles joves no porten els fills a batejar. Les estadístiques cauen en picat. I com que les defeccions es produeixen sobretot en les generacions joves o mitjanes, la nostra Església experimenta un procés molt fort d’envelliment. (I cal tenir present que, gràcies al fort augment d’esperança de vida que el nostre país ha experimentat durant el darrer quart de segle, queda una mica dissimulat l’abast de les defeccions... No insistirem en aquest aspecte perquè és prou evident.)
I ara, què? Doncs ara cal recordar el consell molt oportú de Mounier quan deia (1947) que el que venia –és a dir, el que veiem– no és “la mort del cristianisme, sinó la mort de la cristiandat occidental, feudal i burgesa). I afegia: “Una nova cristiandat naixerà demà, o demà passat, amb noves capes socials i amb nous empelts extraeuropeus. El que hem de fer és no ofegar aquesta amb el cadàver de l’altra”. Ratzinger, per la seva part, deia (1970) que “la nostra Església esdevindrà molt petita, haurà de tornar a començar de nou, ja no podrà omplir temples construïts en altres èpoques...”
Constatam, doncs, que disminueix la “pertinença passiva” o per inèrcia. I de retruc,  constatam també cada dia amb més claredat allò que Rahner, Ratzinger, Schillebeeckx... havien predit ara fa mig segle: la nostra Església es configurarà, cada vegada més, com una Església de voluntaris: una Església així semblarà poca cosa als qui somiaven exuberants graners, en canvi sempre serà bona collita per als qui –d’acord amb l’Evangeli– esperen que sigui llavor, llevat, sal de la terra...
Ningú no pot predir quina fesomia tindrà ni com s’organitzarà aquesta Església en el futur. L’única cosa certa és que només podrà ser una ‘resta’ –i no ser un ‘residu’– si es manté fidel als grans eixos que el Concili Vaticà II li marcà.
Primer: una renovada espiritualitat que es nodreixi per l’escolta de la Paraula i el diàleg amb Déu (DV i SC)
Segon: un fort sentit comunitari i sinodal (LG).
Tercer: el servei viscut com amor i compromís, servei als pobres com a servei al Regne (GS).

Pere Codina i Mas
EL PREGÓ – Número 500 – 16-31 de maig de 2015