La meva foto
Correu electronic: preverespartforana@gmail.com

PRESENTACIÓ

PRESENTACIÓ:

dimecres, 22 de juliol del 2015

MN LLUÍS HERNÁNDEZ





1.- El funeral de Lluís Hernández, elogi a la coherència d’un capellà roig
(Jordi Llisterri –CATALUNYA RELIGIÒ) Coherència entre la fe religiosa i el compromís polític, com a capellà i com a alcalde. Una coherència concretada en la seva prioritat pels pobres que provenia de la fe i que es concretava en una opció d'esquerres. Coherència. El que més s’ha recordat de Lluís Hernández en el funeral que s’ha celebrat aquest dimecres al matí a l’església de la residència de les Germanetes del Pobres de Gràcia. Allà el van acollir els darrers mesos afectat l'alzheimer.
El funeral l’ha presidit l’arquebisbe de Barcelona, Lluís Martínez Sistach, que va ser company de curs al seminari del qui després seria capellà i primer alcalde democràtic de Santa Coloma de Gramenet. Acabada la celebració, hi ha hagut diverses intervencions de familiars, amics i companys de partit, com la coordinadora d’ICV, Dolors Camats, i també l’alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlon.
Tot i la diversitat dels participants i de les intervencions, s’ha mostrat una sintonia en els motius del reconeixement de la trajectòria d’Hernández. Sistach ha pronunciat una homilia ajustada a la pluralitat dels qui han volgut acomiadar l’exalcalde i assitir a la celebració religiosa. Ha emmarcat tot el compromís d’Hernández en “la preocupació que tot capellà porta al seu cor: la justícia, el bé de l’home i la dona”. Per això, ha recordat que “com els millors del nostre curs” va anar de missioner a l'Equador, participant de l’espiritualitat dels capellans del Pradó.
El cardenal també ha dit que va ser “l’esperit de servir a les persones i als pobres” el que el va portar a presentar-se com a alcalde. I ha explicat que “un sacerdot es pot dedicar a la política, amb l’autorització de pastor. Per què no?”, però que fer-ho va representar deixar d’exercir el ministeri pastoral durant els dotze anys que va ser alcalde.
Davant del reconeixement a la tasca realitzada per Hernández, Sistach també ha fet una crida vocacional als joves: “I ara, qui agafa la torxa d’aquest sacerdot?”

Viure per als pobres i morir pobre
Una de les intervencions més llargues ha estat de Jaume P. Sayrach, que va formar part del primer govern municipal del PSUC a Santa Coloma. Ha afirmat que Lluís Hernández ja “forma part de la història de la transformació de Santa Coloma”, quan va passar de ser un suburbi a ser una ciutat. També ha remarcat que amb tota la intensa activitat pública realitzada, “va néixer pobre i va morir pobre”. Un dels germans d'Hernández, també ha explicat com "la seva filosofia era que la riquesa s’havia de repartir millor”.
La unitat del compromís polític i religiós de d’Hernández, també l’ha destacat el seu company d’ICV i amic Ferran Saro. “Era crític amb l’Església i era crític amb el partit”, ha explicat dient que tots dos havien “cregut en la revolució”. Alhora s’ha referit a la defensa de les llibertats i de la catalanitat que a Santa Coloma van liderar des del PSUC.
Els representants polítics han insistit en la coherència de Hernàndez. Des de l'agrupació local d’ICV, Alexandra Sevilla ha reconegut que “sempre va actuar amb coherència amb les seves idees religioses”. I Dolors Camats, ha remarcat que “va fer compatible fe i política, de la manera més difícil, sent coherent”. I que el fons era que “va posar els pobres i la veu de l’altre per damunt de tot”.
Finalment l’actual alcaldessa del PSC, Núria Parlon, ho ha resumit dient que “va ser bon alcalde perquè va ser bona persona”. I ha recordat que mentre era alcalde ell sempre donava almoina a una dona que demanava a prop de la porta de l’Ajuntament, “una almoina que feia amb sentit de justícia”.
La celebració ha acabat amb la lectura d’un text que el mateix Lluís Hernández havia preparat per al seu funeral, amb un to personal i de coratge davant l’interrogant de la mort. “Ha estat la darrera homilia de mossèn Lluís, sempre sacerdot i per damunt de tot sacerdot”, ha conclòs el cardenal al final de l’acte de comiat en què ha compartit espai la litúrgia del funeral i l’agraïment personal, institucional i polític. Entre altres capellans, han concelebrat el vicari episcopal Salvador Bacardit, actualment a Santa Coloma de Gramenet, i companys de curs com Josep Maria Martí Bonet o Jordi Piquer
Després del funeral s’ha trasllat el fèretre a l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet on l’han acomiadat els veïns. 



2.- "Per guanyar el darrer combat ens cal tenir les mans plenes de llum, d’amor i de tendresa”. És el missatge que el capellà i exalcalde de Santa Coloma de Gramenet Lluís Hernández va deixar escrit per ser llegit el dia del seu funeral. Aquí podeu llegir aquest text que a més d’un comiat és un reflexió sobre la mort, que convida a afrontar sense defugir-la i sense por. El recordatori que s’ha repartit als assistents al funeral també l’havia preparat ell.
El meu darrer missatge
Benvolgudes amigues i amics, estimada família, que us heu aplegat a l'entorn del meu cadàver: gràcies per la vostra commoguda presència.
Tal com va deixar escrit Groucho Marx a l'epitafi de la seva tomba, jo també us dic el mateix: "Disculpeu-me perquè no m'aixequi".
Malgrat aquesta circumstància que m'obliga a haver d'estar ben mort ajagut, abans d'acomiadar-me definitivament de tots vosaltres, sí vull dir-vos alguna cosa.
Els llaços de família o d'amistat que al llarg de la meva vida he compartit amb vosaltres, són més forts que la mort i, fins i tot, van més enllà de la frontera on s'acaba la vida. Tant és així! Que sou aquí per acomiadar-vos de mi i donar-me l'últim adéu.
Us veig a tots, plorosos i entristits per la meva definitiva partença. En veure les vostres llàgrimes, jo també em sento emocionat commogut per l'amor i gratitud que em manifesteu.
Tanmateix, us dic: Per favor, no ploreu més! El nostre adéu no és un adéu per sempre. Algun dia, si Déu vol, ens tornarem a trobar i el vostre dol d'ara es transformarà en dansa joiosa pel feliç retrobament que haurà d'esdevenir-se. A més, prefereixo el vostre amor i el vostre record més que no pas les vostres llàgrimes. És l'últim favor que us demano.
En aquests moments m'agradaria dir-vos moltes coses. Però, potser, davant la mort, és millor el silenci o, si més no, una mica de música suau que us consoli, tot invitant-vos a la reflexió del misteri que la mort representa.
Perquè la mort, a més de ser un problema sense solució, és també un misteri. I davant el misteri sols hi cap l'acceptació o el rebuig. Rebutjant-la, no l'evitareu pas. Per tant, des de la meva experiència personal, us invito a acceptar-la amb naturalitat i confiança, perquè la mort és una etapa indefugible de la vida.
Tal vegada, pel fet de ser la darrera etapa que hem d'afrontar, a tots ens produeix temor. Jo ja l'he passat aquest temor i, per això us dic: No tingueu temor a la mort; no us ha de passar cap mal. Ben al contrari, la mort és sovint un alliberament de tots els dolors sofriments físics de la malaltia o dolència que ens ha conduït a ella.
Com diu el salm bíblic que jo he recitat en vida infinitat de vegades: "Ni que passi per la vall tenebrosa, no tinc por de cap mal".
I si jo no tinc por d'haver mort, no creguéssiu pas que he estat molt valent. Ben al contrari, jo he estat un home feble com vosaltres. Simplement us diré, perquè ho tingueu molt present, que quan la fe cristiana il·lumina la vida d'un creient, la por s'apaivaga i quasi desapareix.
Jesucrist ha ressuscitat! i aquest esdeveniment, únic i singular, no l'afecta sols a Ell, sinó que ens afecta a tots nosaltres, perquè amb la seva mort destruí la nostra i amb la seva resurrecció ens ha donat la vida per sempre. Això és el que jo he cregut des de petit i durant tota la meva vida. Aquest és, doncs, el meu testimoni i l'única herència que us deixo.
És ben cert que me'n he anat. El Senyor m'ha cridat, perquè ha arribat l'hora de la meva partença. Però no vull que penseu que me'n vaig al món de les tenebres i de l'oblit. Ben al contrari, me n’he anat al Regne de la llum, de l'alegria i de la pau. Allà no hi ha mai nit, ni sofriment ni malalties ni llàgrimes. Allí sols hi ha vida, plena i a dojo, perquè és la casa de Déu, on –gràcies al seu amor– tinc l'esperança d'entrar-hi. M'agradaria que també un dia, vosaltres hi poguéssiu entrar. En això no tinc pressa. Sabré esperar el temps que calgui.
Penseu que per guanyar el darrer combat, ens cal tenir les mans plenes de llum, d’amor i de tendresa.
Us estimo a tots; us recordaré sempre. Espero que també vosaltres us recordeu de mi, perquè allò que no es recorda, no és mai ni viu ni vivent.
Pregueu per mi. Amén.
Lluís Hernández (1936-2015)