Homosexualitat: una reflexió
cristiana
Dg,
8/03/2015
(Josep Lligadas) Amb l’elecció del papa Francesc
com a bisbe de Roma, el tema de l’homosexualitat, que fins fa poc es
considerava tancat des del punt de vista de la doctrina oficial de l’Església catòlica,
ha començat a obrir-se. La petició que el papa ha fet que s’aportin reflexions
sobre aquest i altres temes relacionats amb la situació actual de la família,
no deixa de ser un reconeixement que és possible canviar aquesta doctrina
oficial.
Cal dir, però, a més, que aquesta condició de “tema
tancat” tampoc no ho era realment abans de l’elecció del papa Francesc. Si
comparem les posicions oficials de l’Església fa només cent anys, amb les
posicions que trobem al Catecisme de l’Església Catòlica publicat l’any 2002,
hi trobarem clares diferències, de les quals parlarem més endavant. I, encara,
podem afegir que, de resultes del Concili Vaticà II amb tot el que va
significar de consciència per part del poble cristià de la seva adultesa i la
seva capacitat de pensar pel seu compte, ha anat sorgint, en sectors força
nombrosos del poble cristià, una reflexió de la qual es conclou que, des de la
perspectiva de la fe, no té raó de ser el rebuig a les relacions homosexuals,
i, juntament amb aquesta reflexió, han anat sorgint també grups d’homosexuals
cristians que lluiten perquè la seva realitat i la seva experiència siguin
assumides com a normals dintre l’Església.
Davant tot això, aquest escrit vol ser una contribució
a la reflexió que entre tots serà bo que fem sobre aquest tema.
L’homosexualitat
a l’Antic Testament
És molt clara la repugnància que l’Antic Testament
manifesta respecte a la relació homosexual. El llibre del Levític és molt clar
en aquest sentit. A Levític 18,22, dintre una llista de conductes sexuals
inacceptables, diu: “No jeguis amb un altre home com es fa amb una dona: és una
cosa abominable”. I després, en una llista de càstigs a les conductes sexuals
inacceptables, a 20,13, diu: “Si un home jeu amb un altre home com es fa amb
una dona, tots dos cometen una acció abominable. Seran condemnats a mort”. En
tot l’Antic Testament no trobem cap més condemna formal de l’homosexualitat,
però aquests dos versets resulten definitius, i no hi ha cap indici de cap
canvi d’opinió. Noteu, tanmateix, que es parla clarament de l’homosexualitat
masculina, i que en tot l’Antic Testament no trobem cap mena de referència a
l’homosexualitat femenina. Cosa que no vol dir que no existís o que fos
considerada una cosa acceptable, sinó que aquesta absència de referències sens
dubte forma part de la invisibilitat pública de les dones en aquella època.
A l’Antic Testament, però, hi ha una escena que és la
que tothom recorda com a moment més destacat de condemna i càstig de
l’homosexualitat, i que caldrà examinar amb una mica més de detenció. Es tracta
de la història de Sodoma i Gomorra, que trobem a Gènesi 19,1-9 (a la qual cal
afegir una història semblant a Jutges 19,22-25). És gairebé un lloc comú
considerar que Sodoma i Gomorra van ser destruïdes per una pluja de foc a causa
de la seva perversitat sexual, i més en concret homosexual, fins al punt que
les paraules sodomia, sodomita i sodomitzar han estat utrilitzades com a
sinònim pejoratiu de la relació homosexual masculina.
Però resulta que si ens ho mirem més de prop no és ben
bé això. D’entrada, a Gènesi 18,16-22 Déu li diu a Abraham que vol
destruir Sodoma i Gomorra perquè el seu pecat és molt gran, sense concretar,
però, en què consisteix aquest pecat. Déu envia dos àngels a investigar si són
certes les notícies d’aquest gran pecat, i aquests àngels s’allotgen a casa de Lot,
nebot d’Abraham, que viu allà. La gent de Sodoma, en veure entrar els dos
àngels, encercla la casa de Lot cridant: “¿On són els homes que han entrat a
casa teva aquest vespre? Fes-los sortir. Volem jeure amb ells”. I Lot respon
d’una manera realment insòlita: "Germans, us ho demano, no feu aquesta
maldat! Tinc dues filles encera verges; us les trauré perquè en feu el que
vulgueu. Però no feu res a aquests homes: són hostes que s’han acollit sota el
meu sostre”. La resposta certament resulta escandalosa per a nosaltres, però
deixa molt clar que el pecat no és la relació sexual, sinó el maltractament
d’uns estrangers. Això no vol dir, certament, cap acceptació de
l’homosexualitat: el que vol dir és que l’homosexualitat no és el motiu de la
condemna de Sodoma i Gomorra, que Déu executa immediatament després d’aquests
fets, un cop ha fet sortir de la ciutat Lot i la seva família.
Per corroborar això, podem citar també dos textos del
mateix Antic Testament. Un, del llibre de la Saviesa (19,14-15) diu exactament
això mateix que acabem de dir: “Els habitants de Sodoma no havien volgut
acollir uns desconeguts que acabaven d’arribar. (...) Els de Sodoma seran
castigats per haver acollit amb hostilitat els forasters!”. I el profeta Ezequiel
(16,49-50) fa un plantejament que certament sembla tenir molt poc a veure amb
les imatges que tots plegats portem al cap: “La culpa de Sodoma, la teva
germana, era aquesta: ella i les seves ciutats vivien en l’esplendor, l’abundor
d’aliments i un plàcid benestar, però no ajudaven els pobres i indigents.
S’enorgullien i feien el que jo detesto, i quan ho vaig veure, les vaig fer
desaparèixer”.
M’he allargat amb el tema de Sodoma i Gomorra perquè
s’ha utilitzat molt inadequadament per condemnar l’homosexualitat, i aquestes
coses convé aclarir-les. Com també convé aclarir, des de la perspectiva
contrària, el sentit d’un altre text bíblic que a vegades s’ha utilitzat per dir
que la relació homosexual no era mal vista a l’Antic Testament. Es tracta de la
relació entre el rei David i el fill del rei Saül, Jonatan.
Quan Jonatan mor en combat, David li compon una magnífica complanta, en la qual
diu: “Quin dolor sento per tu, germà meu, Jonatan, tant com m’encisaves! El teu
amor era més meravellós que l’amor de les dones!” (2 Samuel 1,26). Però no, no
es tracta d’amor homosexual. En aquella cultura, tal com de fet passa encara
ara a molts llocs, les relacions d’amistat profunda es tenien més aviat d’homes
amb homes i de dones amb dones, mentre que la relació entre home i dona anava
més per la via sexual i domèstica.
De tot plegat, com a resum, podem dir que les
condemnes del llibre del Levític expressen molt clarament la posició de l’Antic
Testament sobre l’homosexualitat, si bé també cal dir que no és un tema que
provoqui una gran preocupació, ja que només se’n torna a parlar en la història
de Sodoma (i en l’escena similar de Jutges 19,22-25) i allà ja hem vist que no
era el tema central.
Un cop vist
tot això, ara podríem preguntar-nos si aquesta visió de l’Antic Testament ha
estat superada per l’Evangeli de Jesucrist, com per exemple respecte al tracte
que cal donar als leprosos (vegeu Levític 13,45-46 en contrast amb Mateu
8,1-4 i paral·lels), o a altres temes similars. I per fer-ho, caldrà que
anem a veure què diu el Nou Testament.
L’actitud de
Jesús
D’entrada cal dir que, en els quatre evangelis, no hi
apareix cap referència a l’homosexualitat. Jesús no en parla, i això vol
dir que per a ell aquest no era un tema important.
Hi ha, però, qui diu que sí que hi ha un moment en què
podríem descobrir-hi una referència a la realitat de l’homosexualitat en el seu
entorn: concretament, en la guarició del criat del centurió, que trobem a Mateu
8,5-13. En la civilització pagana, els criats podien servir pràcticament per a
tot, també per a les expansions sexuals dels amos (“Al meu criat li mano: ‘Fes
això’, i ho fa”, diu el centurió). Per això, curar un criat d’un amo pagà, i a
sobre dir a continuació que no ha trobat a Israel tanta fe com la d’aquell amo,
podia ser criticat en tant que podia entendre’s com un aval de la forma de vida
dels pagans, també en el terreny sexual.
Això podria ser cert, i indicaria en tot cas quines
eren les prioritats de Jesús. Però no es pot deduir d’aquí, de cap manera, que
a Jesús li semblés bé la relació homosexual. Si li haguessin preguntat a Jesús
directament sobre el tema, segur que hauria manifestat el seu complet desacord,
com qualsevol jueu del seu temps; sense, però, com en el cas de l’adúltera,
donar cap mena de suport al càstig que el Levític preveia per a aquesta mena de
comportaments.
L’homosexualitat
a les cartes de Pau
L’homosexualitat, doncs, no és un tema que susciti
l’interès de Jesús, i per això no en parla. Però en canvi, qui sí que en parla
és l’apòstol Pau. Ho fa tres vegades, i amb posicionaments que no deixen
lloc al dubte. Aquests són els textos, posats per ordre cronològic.
Diu en la primera carta als Corintis (6,9-10), escrita
l’any 55 o 56: “¿No sabeu que els injustos no posseiran en herència el Regne de
Déu? No us feu il·lusions! Ni els qui porten una vida immoral, ni els
idòlatres, ni els adúlters, ni els pervertits, ni els qui tenen relacions
sexuals amb altres homes, ni els qui roben, ni els usurers, ni els
embriacs, ni els calumniadors, ni els lladres no posseiran en herència el Regne
de Déu”.
Diu després en la carta als Romans (1,25-27), escrita
l’any 57 o 58, parlant dels pagans: “Han bescanviat la veritat de Déu per la
mentida, venerant i adorant les criatures en lloc del Creador. Que ell sigui
beneït pels segles. Amén! Per això Déu els ha deixat a mercè de passions
vergonyoses. Les dones han canviat l'ús natural del sexe per un ús contra
natura, i igualment els homes, deixant la relació natural amb la dona, s'han
encès de passió els uns pels altres i han comès actes infamants homes amb
homes”.
I diu finalment a la primera carta a Timoteu (1,8-10),
escrita en una data posterior que no coneixem, i que es dubta si la va escriure
Pau mateix o bé algun deixeble seu: “Sabem que la Llei és bona si es fa servir
com a Llei. És a dir, si comprenem que no és destinada als justos, sinó
als malvats i als rebels, als impius i als pecadors, als profanadors i als
sacrílegs, als qui maten pare o mare, als homicides, als immorals, als qui
tenen relacions sexuals amb altres homes, als qui trafiquen amb esclaus, als
mentiders, als perjurs i a tots els qui s'oposen a la sana doctrina”.
Pau, com queda ben clar, participa del pensament jueu
radicalment contrari a l’homosexualitat. Tant en la carta als Corintis com en
la carta a Timoteu, l’homosexualitat masculina forma part dels comportaments
considerats immorals. I en la carta als Romans, on esmenta per única vegada
l’homosexualitat femenina abans fins i tot que la masculina, deixa traspuar
molt clarament que aquest tipus de comportament ve a ser per a ell com un
símbol de les coses infamants i vergonyoses que fan els pagans i que demostren
la seva situació decididament degradada.
I notem, per acabar, que tant en les cartes de Pau com
també en els referències a l’homosexualitat que hem vist abans a l’Antic
Testament, la relació homosexual és vista exclusivament com una pràctica
sexual, sense cap esment a les persones concretes i als seus sentiments.
Probablement és cert que l’homosexualitat en aquelles èpoques era viscuda més
com a desfogament sexual que com cap altra cosa, però també deu ser igualment
cert que devia haver-hi experiències d’estimació fonda i humanament valuosa.
Però aquesta realitat no era percebuda, i segurament ni tan sols imaginada com
a possibilitat, per part dels escriptors bíblics.
La realitat
actual
Amb tot aquest bagatge bíblic, mirem ara la nostra
realitat actual. I la nostra realitat és que actualment tots coneixem persones,
de més a prop o de més lluny, i entre elles persones decididament cristianes,
que se senten atretes per les persones del mateix sexe. I que això, per a ells,
és una realitat que els resulta tan natural, òbvia i digna com l’atracció que
altres persones, que són certament majoria, senten envers les persones de
l’altre sexe.
I entre aquestes persones que se senten atretes per
les persones del mateix sexe, n’hi ha moltes que han establert relacions de
parella estables, que esdevenen una vivència tan amorosa i tan valuosa com ho
pugui ser la relació de parella heterosexual.
A partir d’aquesta realitat, des de fa ja un bon
nombre d’anys s’ha dut a terme, tant per part de les persones homosexuals com
també per part de moltes altres persones que han cregut que aquesta era una causa
justa i digna, una lluita per canviar la mentalitat que històricament
considerava l’homosexualitat com una anomalia, o una malaltia, o una perversió.
Els primers passos van ser lluitar per evitar la persecució i l’estigmatització
de les persones homosexuals. Però després s’ha anat avançant i actualment, en
les societats més conscients de la necessitat d’evitar les marginacions i de
fer possible que tota persona pugui buscar dignament el seu camí de realització
personal, s’admet la tendència i l’experiència homosexual com una de les
possibilitats humanes que han de ser plenament reconegudes.
A això hi ha ajudat molt, sens dubte, el fet que els
estudis mèdics i psicològics hagin anat mostrant cada cop de manera més clara
que la tendència homosexual no és cap anomalia ni cap malaltia, sinó una
realitat naturalment present en un nombre determinat de persones. És cert que
la diferenciació sexual entre home i dona té com a objectiu biològic la
reproducció de l’espècie, de manera que la majoria d’homes i dones se senten
atrets per l’altre sexe i això dóna com a resultat la procreació de fills i
filles. Però això no treu que hi hagi una part de l’espècie humana que té una
vivència sexual diferent, i aquesta vivència sexual diferent no té per què ser
considerada negativa ni anormal. Simplement, forma part de la diversitat de la
condició humana.
El Catecisme
de l’Església Catòlica
Davant d’aquests canvis de percepció social de
l’homosexualitat, la doctrina oficial de l’Església catòlica hi ha respost
modificant també els seus plantejaments. Per això dèiem al començament que no
és cert que aquest sigui un tema tancat, i no només arran de l’elecció del papa
Francesc, sinó ja d’abans, com es pot veure en l’última presa de posició
oficial de l’Església, que trobem en els números 2357-2359 del Catecisme de
l’Església Catòlica, de l’any 2002, i que aquí transcrivim íntegrament:
“L’homosexualitat designa les relacions entre homes o
dones que senten un atractiu sexual exclusivament o predominantment envers les
persones del seu propi sexe. Presenta formes molt variables a través dels
segles i de les cultures. La seva gènesi psíquica encara resta inexplicada.
Basant-se en la Sagrada Escriptura, que els presenta com greus depravacions, la
Tradició sempre ha declarat que els actes d’homosexualitat són intrínsecament
desordenats. Són contraris a la llei natural. Tanquen l’acte sexual al do de la
vida. No procedeixen d’una complementarietat afectiva i sexual veritable. No es
poden aprovar en cap cas.
“Un nombre no negligible d’homes i dones presenten
tendències homosexuals pregonament arrelades. Aquesta inclinació, objectivament
desordenada, per a la majoria d’ells és una prova. Cal acollir-los amb
respecte, compassió i delicadesa. Cal evitar amb ells tot senyal de
discriminació injusta. Aquestes persones són cridades a realitzar la voluntat
de Déu en la seva vida i, si són cristianes, a unir al sacrifici de la creu del
Senyor les dificultats que poden trobar pel fet de la seva condició.
“Les persones homosexuals són cridades a la castedat.
Amb les virtuts de domini, educadores de la llibertat interior, de vegades amb
el suport d’una amistat desinteressada, amb l’oració i la gràcia sacramental,
poden apropar-se gradualment i resoltament –i així ho han de fer– a la
perfecció cristiana”.
Com dèiem, i encara que el text continua considerant
inacceptables les relacions homosexuals, aquí tenim un canvi molt notable de la
percepció d’aquesta realitat per part de la doctrina oficial catòlica. En
efecte, fa cent anys hauria estat inconcebible afirmar i reconèixer que hi ha
un bon nombre d’homes i dones que senten un atractiu sexual exclusiu o
predominant envers les persones del mateix sexe, i que aquesta tendència està
profundament arrelada en ells, sense que se sàpiga la gènesi psíquica d’aquest
fet. Fa cent anys, aquestes persones eren considerades simplement “invertides”
o “pervertides”, que no mereixien el que aquest text, ni que sigui amb un to
desafortunadament paternalista, demana: ser acollides “amb respecte, compassió
i delicadesa”, i “evitar amb ells tot senyal de discrinació injusta”. Com a
màxim, fa cent anys s’hauria instat a algun tractament mèdic o psicològic per
canviar-los les tendències, possibilitat que, d’altra banda, el nostre text ni
tan sols esmenta, per molt que hi hagi encara ara representants eclesials que
ho propugnin.
En aquest sentit, doncs, ha canviat el plantejament.
Però aquest mateix canvi expressat aquí, posa més al descobert que no se n’han
tret les conseqüències que semblaria obvi de treure’n, i que per tant el text
resulta notablement contradictori.
La contradicció principal està en l’afirmació que els
“actes d’homosexualitat” són contraris a la llei natural i no procedeixen d’una
complementarietat afectiva i sexual veritable. Costa d’entendre que, si aquests
actes procedeixen d’unes tendències naturalment existents i profundament
arrelades en una part important d’homes i dones de tot temps i lloc, es pugui
considerar que són antinaturals. Si la llei natural és, segons diu el mateix
Catecisme (núm. 1954-1955), expressa el sentit moral original que Déu ha posat
en el cor dels homes i dones perquè puguin distingir el bé del mal, costa
d’entendre que Déu hagi volgut que una part d’aquests homes i dones tinguin
unes tendències naturals, que per tant són obra de Déu, que aboquin a unes
actuacions contràries a la mateixa voluntat de Déu, i que no es puguin
considerar fruit d’una complementarietat afectiva i sexual veritable. I, com a
conseqüència d’això, que l’única sortida per a aquestes persones sigui renegar
d’aquestes tendències i reprimir-les absolutament. No sembla pròpia del Déu de
Jesucrist aquesta manera d’actuar. Certament que no tota tendència humana, pel
sol fet d’existir, ha de poder ser realitzada: per exemple, la tendència a la
violència i a fer mal als altres, que es detecta en algunes persones, ha de ser
tractada, i la societat se n’ha de protegir, perquè és evidentment contrària al
bé comú i també a la voluntat de Déu. Però la tendència homosexual no entra en
absolut en aquesta categoria. Les relacions homosexuals conscientment volgudes
no són un mal per a ningú. Ho serien, certament, si en elles hi hagués elements
de coacció, de falta de respecte, d’aprofitament del tipus que sigui, o de centrament
obsessiu en el sexe, com passaria també en les relacions heterosexuals. Però en
si mateixes, no haurien de ser cap problema. L’únic motiu que el Catecisme
presenta per considerar-les inacceptables són els textos de la Sagrada
Escriptura i la Tradició eclesial, però aquests textos corresponen a una
percepció de la realitat que actualment ja no té fonament, com comentarem més
endavant.
I encara hi hauria un altre punt del text del
Catecisme que estarà bé comentar. I és l’afirmació que les relacions
homosexuals tanquen l’acte sexual al do de la vida. És cert que les
relacions sexuals homosexuals no poden donar com a fruit la concepció i el
naixement de fills i filles, però això no és el mateix que afirmar que tanquen
l’acte sexual al do de la vida. De fet, la relació sexual homosexual seria en
aquest sentit paral·lela a la d’un home i una dona grans que es casen en una
edat en què ja no poden engendrar fills: les relacions sexuals que tinguin no
es tanquen al do de la vida, però tot i així de fills no en podran tenir. De
fet, darrera aquesta afirmació hi ha un plantejament oficialment superat però
molt present en una determinada mentalitat catòlica, segons el qual les
relacions sexuals són una cosa que seria millor que no existís, i que de fet
només es justifica en tant que en principi és l’única manera possible de
perpetuar l’espècie. Mentalitat que, d’altra banda, no només marca el tema de
què estem parlant, sinó molts d’altres.
Una resposta
cristiana en el moment actual
Jo crec que el text de l’evangeli de Joan 16,13, en
què Jesús anuncia que l’Esperit Sant ens conduirà cap a la veritat sencera, és,
entre altres coses, una invitació a tenir els ulls ben oberts i les antenes ben
posades per entendre com s’aplica a cada moment el que Jesús ens va ensenyar.
És com el que va fer l’apòstol Bernabé en un moment crucial de la història de
l’Església, segons ens explica el llibre dels Fets dels Apòstols 11,19-30. Diu
el relat que alguns predicadors cristians arribats a Antioquia, s’havien
adreçat directament als pagans per anunciar-los l’Evangeli de Jesús sense
obligar-los a acceptar prèviament les normes de la religió jueva, que era el
que s’havia fet fins aleshores. Els apòstols, en saber-ho, van enviar Bernabé
perquè anés a veure què passava. I Bernabé, diu el relat, com que era un home
“ple de l’Esperit Sant i de fe” va concloure que allò, efectivament, era obra
de Déu. La iniciativa d’aquells predicadors va significar un canvi radical en
el que sempre s’havia cregut i fet, però com que Bernabé actuava sense
prejudicis i amb les antenes ben posades per entendre el camins nous que
l’Esperit Sant assenyalava, l’Església, a partir d’aquell moment, va obrir les
portes a tothom. I per això l’Evangeli va passar a ser una Bona Nova per a tota
persona que accepti Jesucrist i el seu Evangeli, sense cap altra exigència.
Doncs amb el tema de què estem parlant, que no té pas
tanta rellevància com el que acabem d’explicar, caldria saber fer el mateix que
va saber fer Bernabé. Actualment, el coneixement de la realitat humana
que ens dóna tant l’experiència com els avenços mèdics i psicològics ens han
mostrat que el fet homosexual és una realitat que forma part de la diversitat
existent dins la condició humana, i això mateix, com hem vist, ho reconeix la
doctrina oficial de l’Església. Si això és així, si l’homosexualitat no és cap
perversió, ni cap anomalia, ni cap malaltia, no sembla que hi hagi cap motiu
per continuar afirmant que les relacions homosexuals no es poden aprovar en cap
cas, i que l’única sortida de les persones homosexuals és reprimir aquestes
tendències perquè l’Escriptura i la Tradició sempre ho han entès així.
És com si ara diguéssim que, com que l’Escriptura diu
que les dones han d’estar sotmeses als marits, aquesta condició de submissió
s’ha de continuar mantenint ara, i que el marit cristià el que ha de fer,
simplement, és tractar bé la dona, tal com diu sant Pau quan intenta dignificar
una situació que no era imaginable que es pogués canviar. O com si diguéssim
que, com que l’Escriptura dóna per bona la institució de l’esclavatge, ara
també continua sent acceptable aquesta institució, si bé, tal com també diu
sant Pau, els amos cal que tractin bé els esclaus. Sabem prou que això no és
així, i que de fet, encara que ho digui l’Escriptura, actualment, amb el que
coneixem de la realitat social, i amb la reflexió que la comunitat cristiana ha
fet guiada per l’Esperit, tenim clar que aquestes pràctiques, la submissió de
la dona i l’esclavatge, són pràctiques contràries a l’Evangeli.
Doncs segurament que ja ha arribat l’hora de dir una
cosa semblant respecte a la relació homosexual. I crec que, si com a Església
ens animéssim a dir-ho, tots plegats ens trauríem un pes de sobre, un pes que
ens fa mal a tots, que emboira el testimoni cristià, i que mortifica d’una manera
totalment innecessària i cruel els cristians i cristianes homosexuals.
Abans d’acabar, però, encara quedaria un tema per
comentar. És tracta de la qüestió del matrimoni homosexual. Des del punt de
vista civil, si la societat creu que la millor manera de reconèixer i regular
la relació de parella entre persones del mateix sexe és aplicar-los la
regulació pròpia del matrimoni, no crec jo que hi hagi cap problema, ni que
això hagi de fer cap mena de mal al matrimoni tradicional entre persones de
sexe diferent. En canvi, des del punt de vista eclesial, el sagrament del
matrimoni ha estat entès sempre com una institució molt precisa, que es
considera lligada a la paraula de Jesucrist, i que consisteix en la unió entre
un home i una dona. És possible que, buscant a fons el significat d’aquest
sagrament, podríem trobar motius per aplicar-lo també a persones del mateix
sexe. Però donat el caràcter d’expressió de fe que els sagraments tenen,
segurament que aquest intent d’equiparació seria molt difícil i potser no paga
gaire la pena esforçar-se a intentar-ho. De fet, hi ha en l’Església realitats
molt valuoses, com pot ser la professió religiosa, que no són considerades un
sagrament i no per això ningú pensa que tinguin menys valor. Jo crec que la
unió d’una parella homosexual hauria de ser acollida plenament per l’Església
amb una celebració de pregària i de benedicció, i no caldria intentar
incloure-la dins el camp del sagrament del matrimoni.
Acabo amb un record de fa molts anys. No sé ben bé
quants, però segur que més de trenta. La meva mare era una dona educada en el
catolicisme més clàssic, però amb moltes ganes d’entendre el món en què vivia.
Un dia va veure a la televisió una entrevista amb el líder homosexual Jordi
Petit, i la va escoltar amb gran atenció. Jo en aquell moment no era a
casa, però així que em va veure em va comentar l’entrevista, i em va manifestar
la seva sorpresa perquè Jordi Petit havia dit que les parelles homosexuals
podien viure la seva relació amb la mateixa estimació i afecte que la que
puguin tenir una parella d’home i dona. A la meva mare mai li havia passat pel
cap que això pogués ser així, però em va dir que la manera com Jordi Petit ho
explicava sonava a autèntic i que ella havia quedat convençuda que devia ser
veritat. Jo li ho vaig corroborar, i li vaig dir que, pel que jo sabia i
coneixia, efectivament era així. I em va respondre: “Doncs llavors, ¿per què no
els deixen que ho visquin tranquil·lament?”.