Estancados
Cuerpo y Sangre de Cristo. Juan
6, 51-58
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
ECLESALIA,
17/06/14.- El Papa Francisco está repitiendo que los miedos, las dudas, la
falta de audacia… pueden impedir de raíz impulsar la renovación que necesita
hoy la Iglesia. En su Exhortación “La alegría del Evangelio” llega a decir que,
si quedamos paralizados por el miedo, una vez más podemos quedarnos simplemente
en “espectadores de un estancamiento infecundo de la Iglesia”.
Sus palabras hacen pensar. ¿Qué
podemos percibir entre nosotros? ¿ Nos estamos movilizando para reavivar la fe
de nuestras comunidades cristianas, o seguimos instalados en ese “estancamiento
infecundo” del que habla Francisco? ¿Dónde podemos encontrar fuerzas para
reaccionar?
Una de las grandes aportaciones
del Concilio fue impulsar el paso desde la “misa”, entendida como una
obligación individual para cumplir un precepto sagrado, hacia la “eucaristía”
vivida como celebración gozosa de toda la comunidad para alimentar su fe,
crecer en fraternidad y reavivar su esperanza en Cristo.
Sin duda, a lo largo de estos
años, hemos dado pasos muy importantes. Quedan muy lejos aquellas misas
celebradas en latín en las que el sacerdote “decía” la misa y el pueblo
cristiano venía a “oír” la misa o “asistir” a la celebración. Pero, ¿no estamos
celebrando la eucaristía de manera rutinaria y aburrida?
Hay un hecho innegable. La gente
se está alejando de manera imparable de la práctica dominical porque no
encuentra en nuestras celebraciones el clima, la palabra clara, el rito
expresivo, la acogida estimulante que necesita para alimentar su fe débil y
vacilante.
Sin duda, todos, pastores y
creyentes, nos hemos de preguntar qué estamos haciendo para que la eucaristía
sea, como quiere el Concilio, “centro y cumbre de toda la vida de la comunidad
cristiana”. Pero, ¿basta la buena voluntad de las parroquias o la creatividad
aislada de algunos, sin más criterios de renovación?
La Cena del Señor es demasiado
importante para que dejemos que se siga “perdiendo”, como “espectadores de un
estancamiento infecundo” ¿No es la eucaristía el centro de la vida cristiana”.
¿Cómo permanece tan callada e inmóvil la jerarquía? ¿Por qué los creyentes no manifestamos
nuestra preocupación y nuestro dolor con más fuerza?
El problema es grave. ¿Hemos de
seguir “estancados” en un modo de celebración eucarística, tan poco atractivo
para los hombres y mujeres de hoy? ¿Es esta liturgia que venimos repitiendo
desde hace siglos la que mejor puede ayudarnos a actualizar aquella cena
memorable de Jesús donde se concentra de modo admirable el núcleo de nuestra
fe?
ESTANCATS
José Antonio Pagola.
El Papa Francesc està repetint
que les pors, els dubtes, la manca d’audàcia… poden impedir d’arrel impulsar la
renovació que necessita avui l’Església. En la seva exhortació “La joia de
l’Evangeli” arriba a dir que, si quedem paralitzats per la por, un cop més
podem quedar simplement com a “espectadors d’un estancament infecund de
l’Església”.
Les seves paraules fan pensar.
Què podem percebre entre nosaltres? Ens estem mobilitzant per revifar la fe de
les nostres comunitats cristianes, o seguim instal•lats en aquest “estancament
infecund” de què parla Francesc? On podem trobar forces per reaccionar?
Una de les grans aportacions del
Concili va ser impulsar el pas des de la “missa”, entesa com una obligació
individual per complir un precepte sagrat, cap a “l’eucaristia” viscuda com a
celebració joiosa de tota la comunitat per alimentar la seva fe, créixer en
fraternitat i revifar la seva esperança en Crist.
Sens dubte, al llarg d’aquests
anys, hem fet passos molt importants. Queden molt lluny aquelles misses
celebrades en llatí en què el sacerdot “deia” la missa i el poble cristià venia
a “oir missa” o “assistir” a la celebració. Però, no estem celebrant
l’eucaristia de manera rutinària i avorrida?
Hi ha un fet innegable. La gent
s’està allunyant de manera imparable de la pràctica dominical perquè no troba a
les nostres celebracions el clima, la paraula clara, el ritu expressiu,
l’acollida estimulant que necessita per alimentar la seva fe feble i
vacil•lant.
Sens dubte, tots, pastors i
creients, ens hem de preguntar què estem fent perquè l’eucaristia sigui, com
vol el Concili, “centre i cim de tota la vida de la comunitat cristiana”. Però,
n’hi ha prou amb la bona voluntat de les parròquies o la creativitat aïllada
d’alguns, sense més criteris de renovació?
La Cena del Senyor és massa
important perquè deixem que se segueixi “perdent”, com “espectadors d’un
estancament infecund” No és l’eucaristia el centre de la vida cristiana”. Com
roman tan callada i immòbil la jerarquia? Per què els creients no manifestem la
nostra preocupació i el nostre dolor amb més força?
El problema és greu. Hem de
continuar “estancats” en una forma de celebració eucarística, tan poc atractiu
per als homes i dones d’avui? És aquesta litúrgia que estem repetint des de fa
segles la que millor pot ajudar-nos a actualitzar aquell sopar memorable de
Jesús on es concentra de manera admirable el nucli de la nostra fe?
Santísima Trinidad (A) Juan 3, 16-18
CONFIAR EN DIOS
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
CONFIAR EN DIOS
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
ECLESALIA,
11/06/14.- El esfuerzo realizado por los teólogos a lo largo de los siglos para
exponer con conceptos humanos el misterio de la Trinidad apenas ayuda hoy a los
cristianos a reavivar su confianza en Dios Padre, a reafirmar su adhesión a
Jesús, el Hijo encarnado de Dios, y a acoger con fe viva la presencia del
Espíritu de Dios en nosotros.
Por eso puede ser bueno hacer un
esfuerzo por acercarnos al misterio de Dios con palabras sencillas y corazón
humilde siguiendo de cerca el mensaje, los gestos y la vida entera de Jesús:
misterio del Hijo de Dios encarnado.
El misterio del Padre es amor
entrañable y perdón continuo. Nadie está excluido de su amor, a nadie le niega
su perdón. El Padre nos ama y nos busca a cada uno de sus hijos e hijas por
caminos que sólo él conoce. Mira a todo ser humano con ternura infinita y
profunda compasión. Por eso, Jesús lo invoca siempre con una palabra: “Padre”.
Nuestra primera actitud ante ese
Padre ha de ser la confianza. El misterio último de la realidad, que los
creyentes llamamos “Dios”, no nos ha de causar nunca miedo o angustia: Dios
solo puede amarnos. Él entiende nuestra fe pequeña y vacilante. No hemos de
sentirnos tristes por nuestra vida, casi siempre tan mediocre, ni desalentarnos
al descubrir que hemos vivido durante años alejados de ese Padre. Podemos
abandonarnos a él con sencillez. Nuestra poca fe basta.
También Jesús nos invita a la
confianza. Estas son sus palabras: “No viváis con el corazón turbado. Creéis en
Dios. Creed también en mí”. Jesús es el vivo retrato del Padre. En sus palabras
estamos escuchando lo que nos dice el Padre. En sus gestos y su modo de actuar,
entregado totalmente a hacer la vida más humana, se nos descubre cómo nos
quiere Dios.
Por eso, en Jesús podemos
encontrarnos en cualquier situación con un Dios concreto, amigo y cercano. Él
pone paz en nuestra vida. Nos hace pasar del miedo a la confianza, del recelo a
la fe sencilla en el misterio último de la vida que es solo Amor.
Acoger el Espíritu que alienta al
Padre y a su Hijo Jesús, es acoger dentro de nosotros la presencia invisible,
callada, pero real del misterio de Dios. Cuando nos hacemos conscientes de esta
presencia continua, comienza a despertarse en nosotros una confianza nueva en
Dios.
Nuestra vida es frágil, llena de
contradicciones e incertidumbre: creyentes y no creyentes, vivimos rodeados de
misterio. Pero la presencia, también misteriosa del Espíritu en nosotros,
aunque débil, es suficiente para sostener nuestra confianza en el Misterio
último de la vida que es solo Amor. (Eclesalia Informativo autoriza y
recomienda la difusión de sus artículos, indicando su procedencia).
CONFIAR EN DÉU
José Antonio Pagola.
L’esforç realitzat pels teòlegs
al llarg dels segles per exposar amb conceptes humans el misteri de la Trinitat
amb prou feines ajuda avui als cristians a revifar la seva confiança en Déu
Pare, a reafirmar la seva adhesió a Jesús, el Fill encarnat de Déu, i acollir
amb fe viva la presència de l’Esperit de Déu en nosaltres.
Per això pot ser bo fer un esforç
per apropar-nos al misteri de Déu amb paraules senzilles i cor humil seguint de
prop el missatge, els gestos i la vida sencera de Jesús: misteri del Fill de
Déu encarnat.
El misteri del Pare és amor
entranyable i perdó continu. Ningú està exclòs del seu amor, a ningú li nega el
seu perdó. El Pare ens estima i cerca cadascun dels seus fills i filles per
camins que només ell coneix. Mira tot ésser humà amb tendresa infinita i
profunda compassió. Per això, Jesús l’invoca sempre amb una paraula: “Pare”.
La nostra primera actitud davant
aquest Pare ha de ser la confiança. El misteri últim de la realitat, que els
creients anomenem “Déu”, no ens ha de causar mai por o angoixa: Déu només pot
estimar-nos. Ell entén la nostra fe petita i vacil•lant. No hem de sentir-nos
tristos per la nostra vida, gairebé sempre tan mediocre, ni descoratjar-nos en
descobrir que hem viscut durant anys allunyats d’aquest Pare. Podem
abandonar-nos a ell amb senzillesa. N’hi ha prou amb la nostra poca fe.
També Jesús ens convida a la
confiança. Aquestes són les seves paraules: “Que els vostres cors s’asserenin.
Creieu en Déu, creieu també en mi”. Jesús és el viu retrat del Pare. En les
seves paraules estem escoltant el que ens diu el Pare. En els seus gestos i la
seva manera d’actuar, lliurat totalment a fer la vida més humana, se’ns
descobreix com ens vol Déu.
Per això, en Jesús podem
trobar-nos en qualsevol situació amb un Déu concret, amic i proper. Ell posa
pau en la nostra vida. Ens fa passar de la por a la confiança, del recel a la
fe senzilla en el misteri últim de la vida que és només Amor.
Acollir l’Esperit que encoratja
el Pare i el seu Fill Jesús, és acollir dins nostre la presència invisible,
callada, però real del misteri de Déu. Quan ens fem conscients d’aquesta
presència contínua, comença a despertar-se en nosaltres una confiança nova en
Déu.
La nostra vida és fràgil, plena
de contradiccions i d’incerteses: creients i no creients, vivim envoltats de
misteri. Però la presència, també misteriosa de l’Esperit en nosaltres, encara
que feble, és suficient per sostenir la nostra confiança en el Misteri últim de
la vida que és només Amor.
Pentecostés(A) Juan 20, 19-23
VIVIR A DIOS DESDE DENTRO
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).ECLESALIA, 04/06/14.- Hace algunos años, el gran teólogo alemán, Karl Rahner, se atrevía a afirmar que el principal y más urgente problema de la Iglesia de nuestros tiempos es su “mediocridad espiritual”. Estas eran sus palabras: el verdadero problema de la Iglesia es “seguir tirando con una resignación y un tedio cada vez mayores por los caminos habituales de una mediocridad espiritual”.
El problema no ha hecho sino
agravarse estas últimas décadas. De poco han servido los intentos de reforzar
las instituciones, salvaguardar la liturgia o vigilar la ortodoxia. En el
corazón de muchos cristianos se está apagando la experiencia interior de Dios.
La sociedad moderna ha apostado
por “lo exterior”. Todo nos invita a vivir desde fuera. Todo nos presiona para
movernos con prisa, sin apenas detenernos en nada ni en nadie. La paz ya no
encuentra resquicios para penetrar hasta nuestro corazón. Vivimos casi siempre
en la corteza de la vida. Se nos está olvidando lo que es saborear la vida
desde dentro. Para ser humana, a nuestra vida le falta una dimensión esencial:
la interioridad.
Es triste observar que tampoco en
las comunidades cristianas sabemos cuidar y promover la vida interior. Muchos
no saben lo que es el silencio del corazón, no se enseña a vivir la fe desde
dentro. Privados de experiencia interior, sobrevivimos olvidando nuestra alma:
escuchando palabras con los oídos y pronunciando oraciones con los labios,
mientras nuestro corazón está ausente.
En la Iglesia se habla mucho de
Dios, pero, ¿dónde y cuándo escuchamos los creyentes la presencia callada de
Dios en lo más hondo del corazón? ¿Dónde y cuándo acogemos el Espíritu del
Resucitado en nuestro interior? ¿Cuándo vivimos en comunión con el Misterio de
Dios desde dentro?
Acoger al Espíritu de Dios quiere
decir dejar de hablar solo con un Dios al que casi siempre colocamos lejos y
fuera de nosotros, y aprender a escucharlo en el silencio del corazón. Dejar de
pensar a Dios solo con la cabeza, y aprender a percibirlo en los más íntimo de
nuestro ser.
Esta experiencia interior de
Dios, real y concreta, transforma nuestra fe. Uno se sorprende de cómo ha
podido vivir sin descubrirla antes. Ahora sabe por qué es posible creer incluso
en una cultura secularizada. Ahora conoce una alegría interior nueva y
diferente. Me parece muy difícil mantener por mucho tiempo la fe en Dios en
medio de la agitación y frivolidad de la vida moderna, sin conocer, aunque sea
de manera humilde y sencilla, alguna experiencia interior del Misterio de Dios.
(Eclesalia Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus artículos,
indicando su procedencia)
VIURE DÉU DES DE DINS
José Antonio Pagola.
Fa alguns anys, el gran teòleg
alemany, Karl Rahner, s’atrevia a afirmar que el principal i més urgent problema
de l’Església del nostre temps és la seva “mediocritat espiritual”. Aquestes
eren les seves paraules: el veritable problema de l’Església és “anar fent amb
una resignació i un tedi cada cop més grans pels camins habituals d’una
mediocritat espiritual”.
El problema no ha fet sinó
agreujar-se aquestes últimes dècades. De poc han servit els intents de reforçar
les institucions, salvaguardar la litúrgia o vigilar l’ortodòxia. Al cor de
molts cristians s’està apagant l’experiència interior de Déu.
La societat moderna ha apostat
per “l’exterior”. Tot ens convida a viure des de fora. Tot ens pressiona per
moure’ns amb pressa, gairebé sense aturar-nos en res ni en ningú. La pau no
troba escletxes per penetrar fins al nostre cor. Vivim gairebé sempre en l’escorça
de la vida. Se’ns està oblidant el que és assaborir la vida des de dins. Per
ser humana, a la nostra vida li falta una dimensió essencial: la interioritat.
És trist observar que tampoc en
les comunitats cristianes no sabem tenir cura i promoure la vida interior.
Molts no saben el que és el silenci del cor, no s’ensenya a viure la fe des de
dins. Privats d’experiència interior, sobrevivim oblidant la nostra ànima:
escoltant paraules amb les orelles i pronunciant oracions amb els llavis,
mentre el nostre cor és absent.
A l’Església es parla molt de
Déu, però, ¿on i quan escoltem els creients la presència callada de Déu en el
més profund del cor? On i quan acollim l’Esperit del Ressuscitat en el nostre
interior? Quan vivim en comunió amb el Misteri de Déu des de dins?
Acollir l’Esperit de Déu vol dir
deixar de parlar només amb un Déu a qui gairebé sempre col•loquem lluny i fora
de nosaltres, i aprendre a escoltar-lo en el silenci del cor. Deixar de pensar
Déu només amb el cap, i aprendre a percebre’l en el més íntim del nostre ésser.
Aquesta experiència interior de
Déu, real i concreta, transforma la nostra fe. Hom se sorprèn de com ha pogut
viure sense descobrir-la abans. Ara sap per què és possible de creure fins i
tot en una cultura secularitzada. Ara coneix una alegria interior nova i
diferent. Em sembla molt difícil de mantenir per molt temps la fe en Déu enmig
de l’agitació i la frivolitat de la vida moderna, sense conèixer, encara que
sigui de manera humil i senzilla, alguna experiència interior del Misteri de
Déu.
Ascensión del Señor (A) Mateo,28, 16-20
NO CERRAR EL HORIZONTE
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
NO CERRAR EL HORIZONTE
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA,
28/05/14.- Ocupados solo en el logro inmediato de un mayor bienestar y atraídos
por pequeñas aspiraciones y esperanzas, corremos el riesgo de empobrecer el
horizonte de nuestra existencia perdiendo el anhelo de eternidad. ¿Es un
progreso? ¿Es un error?
Hay dos hechos que no es difícil
comprobar en este nuevo milenio en el que vivimos desde hace unos años. Por una
parte, está creciendo en la sociedad humana la expectativa y el deseo de un
mundo mejor. No nos contentamos con cualquier cosa: necesitamos progresar hacia
un mundo más digno, más humano y dichoso.
Por otra parte, está creciendo el
desencanto, el escepticismo y la incertidumbre ante el futuro. Hay tanto
sufrimiento absurdo en la vida de las personas y de los pueblos, tantos
conflictos envenenados, tales abusos contra el Planeta, que no es fácil
mantener la fe en el ser humano.
Sin embargo, el desarrollo de la
ciencia y la tecnología esta logrando resolver muchos males y sufrimientos. En
el futuro se lograrán, sin duda, éxitos todavía más espectaculares. Aún no
somos capaces de intuir la capacidad que se encierra en el ser humano para
desarrollar un bienestar físico, psíquico y social.
Pero no sería honesto olvidar que
este desarrollo prodigioso nos va “salvando” solo de algunos males y de manera
limitada. Ahora precisamente que disfrutamos cada vez más del progreso humano,
empezamos a percibir mejor que el ser humano no puede darse a sí mismo todo lo
que anhela y busca.
¿Quién nos salvará del
envejecimiento, de la muerte inevitable o del poder extraño del mal? No nos ha
de sorprender que muchos comiencen a sentir la necesidad de algo que no es ni
técnica ni ciencia ni doctrina ideológica. El ser humano se resiste a vivir
encerrado para siempre en esta condición caduca y mortal.
Sin embargo, no pocos cristianos
viven hoy mirando exclusivamente a la tierra. Al parecer, no nos atrevemos a
levantar la mirada más allá de lo inmediato de cada día. En esta fiesta
cristiana de la Ascensión del Señor quiero recordar unas palabras del aquél
gran científico y místico que fue Theilhard de Chardin: “Cristianos, a solo
veinte siglos de la Ascensión, ¿qué habéis hecho de la esperanza cristiana?”.
En medio de interrogantes e
incertidumbres, los seguidores de Jesús seguimos caminando por la vida,
trabajados por una confianza y una convicción. Cuando parece que la vida se
cierra o se extingue, Dios permanece. El misterio último de la realidad es un
misterio de Bondad y de Amor. Dios es una Puerta abierta a la vida que nadie
puede cerrar.(Eclesalia Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus
artículos, indicando su procedencia).
NO TANQUEU L’HORITZÓ
José Antonio Pagola.
Ocupats només en l’assoliment
immediat d’un major benestar i atrets per petites aspiracions i esperances,
correm el risc d’empobrir l’horitzó de la nostra existència perdent l’anhel
d’eternitat. És un progrés? És un error?
Hi ha dos fets que no és difícil
de comprovar en aquest nou mil•lenni en què vivim des de fa uns anys. D’una
banda, està creixent en la societat humana l’expectativa i el desig d’un món
millor. No ens acontentem amb qualsevol cosa: necessitem progressar cap a un
món més digne, més humà i més feliç.
D’altra banda, està creixent el
desencant, l’escepticisme i la incertesa davant el futur. Hi ha tant patiment
absurd en la vida de les persones i dels pobles, tants conflictes enverinats,
com abusos contra el Planeta, que no és fàcil mantenir la fe en l’ésser humà.
No obstant això, el
desenvolupament de la ciència i la tecnologia està aconseguint resoldre molts
mals i patiments. En el futur s’aconseguiran, sens dubte, èxits encara més
espectaculars. Encara no som capaços d’intuir la capacitat que té l’ésser humà
per desenvolupar un benestar físic, psíquic i social.
Però no seria honest oblidar que
aquest desenvolupament prodigiós ens va “salvant” només d’alguns mals i de
manera limitada. Ara precisament que gaudim cada vegada més del progrés humà,
comencem a percebre millor que l’ésser humà no pot donar-se a si mateix tot el
que anhela i cerca.
Qui ens salvarà de l’envelliment,
de la mort inevitable o del poder estrany del mal? No ens ha de sorprendre que
molts comencin a sentir la necessitat d’alguna cosa que no és ni tècnica ni
ciència ni doctrina ideològica. L’ésser humà es resisteix a viure tancat per
sempre en aquesta condició caduca i mortal.
No obstant això, no pocs
cristians viuen avui mirant exclusivament la terra. Sembla que no ens atrevim a
aixecar la mirada més enllà de la immediatesa de cada dia. En aquesta festa
cristiana de l’Ascensió del Senyor vull recordar unes paraules d’aquell gran
científic i místic que fou Theilhard de Chardin: “Cristians, a només vint
segles de l’Ascensió, què n’heu fet de l’esperança cristiana?”
Enmig d’interrogants i
d’incerteses, els seguidors de Jesús seguim caminant per la vida, treballats
per una confiança i una convicció. Quan sembla que la vida es tanca o s’extingeix,
Déu roman. El misteri últim de la realitat és un misteri de Bondat i d’Amor.
Déu és una Porta oberta a la vida que ningú no pot tancar.
6 Pascua (A) Juan 14, 15-21
EL ESPÍRITU DE LA VERDAD
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
ECLESALIA, 21/05/14.-
Jesús se está despidiendo de sus discípulos. Los ve tristes y abatidos. Pronto
no lo tendrán con él. ¿Quién podrá llenar su vacío? Hasta ahora ha sido él
quien ha cuidado de ellos, los ha defendido de los escribas y fariseos, ha
sostenido su fe débil y vacilante, les ha ido descubriendo la verdad de Dios y
los ha iniciado en su proyecto humanizador.
Jesús les habla apasionadamente
del Espíritu. No los quiere dejar huérfanos. Él mismo pedirá al Padre que no
los abandone, que les dé “otro defensor” para que “esté siempre con
ellos”. Jesús lo llama “el Espíritu de la verdad”. ¿Qué se esconde
en estas palabras de Jesús?
Este “Espíritu de la verdad” no
hay que confundirlo con una doctrina. Esta verdad no hay que buscarla en los
libros de los teólogos ni en los documentos de la jerarquía. Es algo mucho más
profundo. Jesús dice que “vive con nosotros y está en nosotros”. Es aliento,
fuerza, luz, amor… que nos llega del misterio último de Dios. Lo hemos de
acoger con corazón sencillo y confiado.
Este “Espíritu de la verdad” no
nos convierte en “propietarios” de la verdad. No viene para que impongamos a
otros nuestra fe ni para que controlemos su ortodoxia. Viene para no dejarnos
huérfanos de Jesús, y nos invita a abrirnos a su verdad, escuchando, acogiendo
y viviendo su Evangelio.
Este “Espíritu de la verdad” no
nos hace tampoco “guardianes” de la verdad, sino testigos. Nuestro quehacer no
es disputar, combatir ni derrotar adversarios, sino vivir la verdad del
Evangelio y “amar a Jesús guardando sus mandatos”.
Este “Espíritu de la verdad” está
en el interior de cada uno de nosotros defendiéndonos de todo lo que nos puede
apartar de Jesús. Nos invita abrirnos con sencillez al misterio de un Dios,
Amigo de la vida. Quien busca a este Dios con honradez y verdad no está lejos
de él. Jesús dijo en cierta ocasión: “Todo el que es de la verdad, escucha mi
voz”. Es cierto.
Este “Espíritu de la verdad” nos
invita a vivir en la verdad de Jesús en medio de una sociedad donde con
frecuencia a la mentira se le llama estrategia; a la explotación, negocio; a la
irresponsabilidad, tolerancia; a la injusticia, orden establecido; a la
arbitrariedad, libertad; a la falta de respeto, sinceridad…
Qué sentido
puede tener la
Iglesia de Jesús
si dejamos que en
nuestras comunidades se
pierda “el Espiritu
de verdad”...?
L’ESPERIT DE LA VERITAT
José Antonio Pagola.
Jesús s’està acomiadant dels seus
deixebles. Els veu tristos i abatuts. Aviat no el tindran amb ells. Qui podrà
omplir el seu buit? Fins ara ha estat ell qui ha tingut cura d’ells, els ha
defensat dels escribes i fariseus, ha sostingut la seva fe feble i vacil•lant,
els ha anat descobrint la veritat de Déu i els ha iniciat en el seu projecte
humanitzador.
Jesús els parla apassionadament
de l’Esperit. No els vol deixar orfes. Ell mateix demanarà al Pare que no els
abandoni, que els doni “un altre defensor” perquè “es quedi amb ells
per sempre”. Jesús l’anomena “l’Esperit de la veritat”. Què s’amaga
en aquestes paraules de Jesús?
Aquest “Esperit de la veritat” no
cal confondre’l amb una doctrina. Aquesta veritat no s’ha de cercar en els
llibres dels teòlegs ni en els documents de la jerarquia. És una cosa molt més
profunda. Jesús diu que “viu amb nosaltres i està dins de nosaltres”. És alè,
força, llum, amor… que ens arriba del misteri últim de Déu. Hem d’acollir-lo
amb cor senzill i confiat.
Aquest “Esperit de la veritat” no
ens converteix en “propietaris” de la veritat. No ve perquè imposem a d’altres
la nostra fe ni perquè controlem la seva ortodòxia. Ve per no deixar-nos orfes
de Jesús, i ens convida a obrir-nos a la seva veritat, escoltant, acollint i
vivint el seu Evangeli.
Aquest “Esperit de la veritat” no
ens fa tampoc “guardians” de la veritat, sinó testimonis. La nostra tasca no és
disputar, combatre ni derrotar adversaris, sinó viure la veritat de l’Evangeli
i “estimar Jesús guardant els seus manaments”.
Aquest “Esperit de la veritat” és
a l’interior de cadascú de nosaltres defensant-nos de tot allò que ens pot
apartar de Jesús. Ens convida a obrir-nos amb senzillesa al misteri d’un Déu,
Amic de la vida. Qui cerca aquest Déu amb honradesa i veritat no està lluny
d’ell. Jesús digué una vegada: “Tot aquell qui és de la veritat, escolta la
meva veu”. És cert.
Aquest “Esperit de la veritat”
ens convida a viure en la veritat de Jesús enmig d’una societat on sovint la
mentida és anomenada estratègia; l’explotació, negoci; la irresponsabilitat,
tolerància; la injustícia, ordre establert; l’arbitrarietat, llibertat; la
manca de respecte, sinceritat…
Quin sentit pot tenir l’Església
de Jesús si deixem que es perdi a les nostres comunitats “l’Esperit de la
veritat”? Qui podrà salvar-la de l’autoengany, les desviacions i la mediocritat
generalitzada? Qui anunciarà la Bona Notícia de Jesús en una societat tan
necessitada d’alè i d’esperança?
4 Pascua (A) Juan 1, 1-10
NUEVA RELACIÓN CON JESÚS
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
NUEVA RELACIÓN CON JESÚS
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA,
07/05/14.- En las comunidades cristianas necesitamos vivir una experiencia
nueva de Jesús reavivando nuestra relación con él. Ponerlo decididamente en el
centro de nuestra vida. Pasar de un Jesús confesado de manera rutinaria a un
Jesús acogido vitalmente. El evangelio de Juan hace algunas sugerencias
importantes al hablar de la relación de las ovejas con su Pastor.
Lo primero es “escuchar su
voz” en toda su frescura y originalidad. No con fundirla con el respeto a
las tradiciones ni con la novedad de las modas. No dejarnos distraer ni aturdir
por otras voces extrañas que, aunque se escuchen en el interior de la Iglesia,
no comunican su Buena Noticia.
Es importante sentirnos llamados
por Jesús “por nuestro nombre”. Dejarnos atraer por él personalmente.
Descubrir poco a poco, y cada vez con más alegría, que nadie responde como él a
nuestras preguntas más decisivas, nuestros anhelos más profundos y nuestras
necesidades últimas.
Es decisivo “seguir“ a
Jesús. La fe cristiana no consiste en creer cosas sobre Jesús, sino en creerle
a él: vivir confiando en su persona. Inspirarnos en su estilo de vida para
orientar nuestra propia existencia con lucidez y responsabilidad.
Es vital caminar teniendo a Jesús
“delante de nosotros”. No hacer el recorrido de nuestra vida en
solitario. Experimentar en algún momento, aunque sea de manera torpe, que es
posible vivir la vida desde su raíz: desde ese Dios que se nos ofrece en Jesús,
más humano, más amigo, más cercano y salvador que todas nuestras teorías.
Esta relación viva con Jesús no
nace en nosotros de manera automática. Se va despertando en nuestro interior de
forma frágil y humilde. Al comienzo, es casi solo un deseo. Por lo general,
crece rodeada de dudas, interrogantes y resistencias. Pero, no sé cómo, llega
un momento en el que el contacto con Jesús empieza a marcar decisivamente
nuestra vida.
Estoy convencido de que el futuro
de la fe entre nosotros se está decidiendo, en buena parte, en la conciencia de
quienes en estos momentos nos sentimos cristianos. Ahora mismo, la fe se está
reavivando o se va extinguiendo en nuestras parroquias y comunidades, en el
corazón de los sacerdotes y fieles que las formamos.
La increencia empieza a penetrar
en nosotros desde el mismo momento en que nuestra relación con Jesús pierde
fuerza, o queda adormecida por la rutina, la indiferencia y la despreocupación.
Por eso, el Papa Francisco ha reconocido que “necesitamos crear espacios
motivadores y sanadores… lugares donde regenerar la fe en Jesús”. Hemos de
escuchar su llamada. (Eclesalia Informativo autoriza y recomienda la difusión
de sus artículos, indicando su procedencia).
NOVA RELACIÓ AMB JESÚS
José Antonio Pagola.
A les comunitats cristianes
necessitem viure una experiència nova de Jesús revifant la nostra relació amb
ell. Posar-lo decididament en el centre de la nostra vida. Passar d’un Jesús
confessat de manera rutinària a un Jesús acollit vitalment. L’evangeli de Joan fa
alguns suggeriments importants en parlar de la relació de les ovelles amb el
seu Pastor.
El primer és “escoltar la seva
veu” en tota la seva frescor i originalitat. No confondre-la amb el respecte a
les tradicions ni amb la novetat de les modes. No deixar-nos distreure ni
atordir per altres veus estranyes que, encara que se sentin a l’interior de
l’Església, no comuniquen la seva Bona Notícia.
És important sentir-nos cridats
per Jesús “pel nostre nom”. Deixar-nos atreure per ell personalment. Descobrir
a poc a poc, i cada vegada amb més alegria, que ningú respon com ell a les
nostres preguntes més decisives, els nostres anhels més profunds i les nostres
necessitats últimes.
És decisiu “seguir” Jesús. La fe
cristiana no consisteix a creure coses sobre Jesús, sinó creure’l a ell: viure
confiant en la seva persona. Inspirar-nos en el seu estil de vida per orientar
la nostra pròpia existència amb lucidesa i responsabilitat .
És vital caminar tenint Jesús
“davant nostre”. No fer el recorregut de la nostra vida en solitari.
Experimentar en algun moment, encara que sigui de manera maldestre, que és
possible viure la vida des de la seva arrel: des d’aquest Déu que se’ns ofereix
en Jesús, més humà, més amic, més proper i salvador que totes les nostres
teories.
Aquesta relació viva amb Jesús no
neix en nosaltres de manera automàtica. Es va despertant en el nostre interior
de manera fràgil i humil. Al començament, és gairebé només un desig. En
general, creix envoltada de dubtes, interrogants i resistències. Però, no sé com,
arriba un moment en què el contacte amb Jesús comença a marcar decisivament la
nostra vida.
Estic convençut que el futur de
la fe entre nosaltres s’està decidint, en bona part, en la consciència dels que
ara ens sentim cristians. Ara mateix, la fe s’està revifant o es va extingint
en les nostres parròquies i comunitats, al cor dels sacerdots i dels fidels que
les formem.
La increença comença a penetrar
en nosaltres des del mateix moment en què la nostra relació amb Jesús perd
força, o queda adormida per la rutina, la indiferència i la despreocupació. Per
això, el Papa Francesc ha reconegut que “necessitem crear espais motivadors i
sanadors… llocs on regenerar la fe en Jesús”. Hem d’escoltar la seva crida.
3 Pascua (A)
Lucas 24, 13-35
ACOGER LA FUERZA DEL EVANGELIO
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
ACOGER LA FUERZA DEL EVANGELIO
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA, 30/04/14.- Dos discípulos de Jesús se
van alejando de Jerusalén. Caminan tristes y desolados. En su corazón se ha
apagado la esperanza que habían puesto en Jesús, cuando lo han visto morir en
la cruz. Sin embargo, continúan pensando en él. No lo pueden olvidar. ¿Habrá
sido todo una ilusión?
Mientras conversan y discuten de todo lo vivido, Jesús
se acerca y se pone a caminar con ellos. Sin embargo, los discípulos no lo
reconocen. Aquel Jesús en el que tanto habían confiado y al que habían amado
tal vez con pasión, les parece ahora un caminante extraño.
Jesús se une a su conversación. Los caminantes lo
escuchan primero sorprendidos, pero poco a poco algo se va despertando en su
corazón. No saben exactamente qué. Más tarde dirán: “¿No estaba ardiendo
nuestro corazón mientras nos hablaba por el camino?”
Los caminantes se sienten atraídos por las palabras de
Jesús. Llega un momento en que necesitan su compañía. No quieren dejarlo
marchar: “Quédate con nosotros”. Durante la cena, se les abrirán los
ojos y lo reconocerán. Este es el primer mensaje del relato: Cuando acogemos a
Jesús como compañero de camino, sus palabras pueden despertar en nosotros la
esperanza perdida.
Durante estos años, muchas personas han perdido su
confianza en Jesús. Poco a poco, se les ha convertido en un personaje extraño e
irreconocible. Todo lo que saben de él es lo que pueden reconstruir, de manera
parcial y fragmentaria, a partir de lo que han escuchado a predicadores y
catequistas.
Sin duda, la homilía de los domingos cumple una tarea
insustituible, pero resulta claramente insuficiente para que las personas de
hoy puedan entrar en contacto directo y vivo con el Evangelio. Tal como se
lleva a cabo, ante un pueblo que ha de permanecer mudo, sin exponer sus
inquietudes, interrogantes y problemas, es difícil que logre regenerar la fe
vacilante de tantas personas que buscan, a veces sin saberlo, encontrarse con
Jesús.
¿No ha llegado el momento de instaurar, fuera del
contexto de la liturgia dominical, un espacio nuevo y diferente para escuchar
juntos el Evangelio de Jesús? ¿Por qué no reunirnos laicos y presbíteros,
mujeres y hombres, cristianos convencidos y personas que se interesan por la
fe, a escuchar, compartir, dialogar y acoger el Evangelio de Jesús?
Hemos de dar al Evangelio la oportunidad de entrar con
toda su fuerza transformadora en contacto directo e inmediato con los
problemas, crisis, miedos y esperanzas de la gente de hoy. Pronto será
demasiado tarde para recuperar entre nosotros la frescura original del
Evangelio.
ACOLLIR LA
FORÇA DE L’EVANGELI
José Antonio
Pagola.
Dos deixebles de Jesús van allunyant-se de Jerusalem.
Caminen tristos i desolats. En el seu cor s’ha apagat l’esperança que havien
posat en Jesús, en veure’l morir a la creu. No obstant això, continuen pensant
en ell. No el poden oblidar. Haurà estat tot una il•lusió?
Mentre conversen i discuteixen de tot el viscut, Jesús
s’acosta i es posa a caminar amb ells. No obstant això, els deixebles no el
reconeixen. Aquell Jesús en el qual tant havien confiat i que havien estimat
potser amb passió, els sembla ara un caminant estrany.
Jesús s’uneix a la seva conversa. Els caminants
l’escolten primer sorpresos, però a poc a poc alguna cosa es va despertant en
el seu cor. No saben exactament què. Més tard diran: “No és veritat que el
nostre cor s’abrusava dins nostre mentre ens parlava pel camí?”
Els caminants se senten atrets per les paraules de
Jesús. Arriba un moment en que necessiten la seva companyia. No volen deixar-lo
marxar: “Queda’t amb nosaltres”. Durant el sopar, se’ls obriran els ulls i el
reconeixeran. Aquest és el primer missatge del relat: Quan acollim Jesús com a
company de camí, les seves paraules poden despertar en nosaltres l’esperança
perduda.
Durant aquests anys, moltes persones han perdut la
confiança en Jesús. A poc a poc, se’ls ha convertit en un personatge estrany i
irreconeixible. Tot el que saben d’ell és el que poden reconstruir, de manera
parcial i fragmentària, a partir del que han escoltat de predicadors i
catequistes.
Sens dubte, l’homilia dels diumenges compleix una
tasca insubstituïble, però resulta clarament insuficient perquè les persones
d’avui puguin entrar en contacte directe i viu amb l’Evangeli. Tal com es porta
a terme, davant d’un poble que ha de romandre mut, sense exposar les seves
inquietuds, interrogants i problemes, és difícil que aconsegueixi regenerar la
fe vacil•lant de tantes persones que cerquen, de vegades sense saber-ho,
trobar-se amb Jesús.
No ha arribat el moment d’instaurar, fora del context
de la litúrgia dominical, un espai nou i diferent per escoltar junts l’Evangeli
de Jesús? Per què no reunir-nos laics i preveres, dones i homes, cristians
convençuts i persones que s’interessen per la fe, per escoltar, compartir,
dialogar i acollir l’Evangeli de Jesús?
Hem de donar a l’Evangeli l’oportunitat d’entrar amb
tota la seva força transformadora en contacte directe i immediat amb els
problemes, crisis, pors i esperances de la gent d’avui. Aviat serà massa tard
per recuperar entre nosaltres la frescor original de l’Evangeli.
2 Pascua (A)
Juan 20, 19-31
JESÚS SALVARÁ A LA IGLESIA
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
JESÚS SALVARÁ A LA IGLESIA
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA, 23/04/14.- Aterrados por la ejecución
de Jesús, los discípulos se refugian en una casa conocida. De nuevo están
reunidos, pero no está con ellos Jesús. En al comunidad hay un vacío que nadie
puede llenar. Les falta Jesús. ¿A quién seguirán ahora? ¿Qué podrán hacer sin
él? “Está anocheciendo” en Jerusalén y también en el corazón de los
discípulos.
Dentro de la casa, están “con las puertas cerradas”.
Es una comunidad sin misión y sin horizonte, encerrada en sí misma, sin
capacidad de acogida. Nadie piensa ya en salir por los caminos a anunciar el
reino de Dios y curar la vida. Con las puertas cerradas no es posible acercarse
al sufrimiento de las gentes.
Los discípulos están llenos de “miedo a los judíos”.
Es una comunidad paralizada por el miedo, en actitud defensiva. Solo ven
hostilidad y rechazo por todas partes. Con miedo no es posible amar el mundo
como lo amaba Jesús, ni infundir en nadie aliento y esperanza.
De pronto, Jesús resucitado toma la iniciativa. Viene
a rescatar a sus seguidores. “Entra en la casa y se pone en medio de ellos”.
La pequeña comunidad comienza a transformarse. Del miedo pasan a la paz que les
infunde Jesús. De la oscuridad de la noche pasan a la alegría de volver a verlo
lleno de vida. De las puertas cerradas van a pasar pronto a la apertura de la
misión.
Jesús les habla poniendo en aquellos pobres hombres
toda su confianza: “Como el Padre me ha enviado, así también os envío yo”.
No les dice a quién se han de acercar, qué han de anunciar ni cómo han de
actuar. Ya lo han podido aprender de él por los caminos de Galilea. Serán en el
mundo lo que ha sido él.
Jesús conoce la fragilidad de sus discípulos. Muchas
veces les ha criticado su fe pequeña y vacilante. Necesitan la fuerza de su
Espíritu para cumplir su misión. Por eso hace con ellos un gesto especial. No
les impone las manos ni los bendice como a los enfermos. Exhala su aliento
sobre ellos y les dice: “Recibid el Espíritu Santo”.
Solo Jesús
salvará a la Iglesia. Solo él nos liberará de los miedos que nos paralizan,
romperá los esquemas aburridos en los que pretendemos encerrarlo, abrirá tantas
puertas que hemos ido cerrando a lo largo de los siglos, enderezará tantos
caminos que nos han desviado de él.
Lo que se nos pide es reavivar mucho más en toda la
Iglesia la confianza en Jesús resucitado, movilizarnos para ponerlo sin miedo
en el centro de nuestras parroquias y comunidades, y concentrar todas nuestras
fuerzas en escuchar bien lo que su Espíritu nos está diciendo hoy a sus
seguidores y seguidoras.(Eclesalia Informativo autoriza y recomienda la
difusión de sus artículos, indicando su procedencia).
JESÚS
SALVARÀ L’ESGLÉSIA
José Antonio
Pagola.
Aterrits per l’execució de Jesús, els deixebles es
refugien en una casa coneguda. Novament estan reunits, però Jesús no és amb
ells. A la comunitat hi ha un buit que ningú pot omplir. Els falta Jesús. A qui
seguiran ara? Què poden fer sense ell? “Es fa fosc” a Jerusalem i també al cor
dels deixebles.
Són a casa, “amb les portes tancades”. És una
comunitat sense missió i sense horitzó, tancada en si mateixa, sense capacitat
d’acollida. Ningú pensa ja a sortir pels camins a anunciar el Regne de Déu i
guarir la vida. Amb les portes tancades no és possible apropar-se al patiment
de la gent.
Els deixebles estan plens de “por dels jueus”. És una
comunitat paralitzada per la por, en actitud defensiva. Només veuen hostilitat
i rebuig per tot arreu. Amb por no és possible estimar el món com l’estimava
Jesús, ni infondre en ningú coratge i esperança.
Tot d’una, Jesús ressuscitat pren la iniciativa. Ve a
rescatar els seus seguidors. “Va arribar, es posà al mig i els digué”. La
petita comunitat comença a transformar-se. De la por passen a la pau que els
infon Jesús. De la foscor de la nit passen a l’alegria de tornar a veure’l ple
de vida. De les portes tancades passaran aviat a l’obertura de la missió.
Jesús els parla posant en aquells pobres homes tota la
seva confiança: “Com el Pare m’ha enviat a mi, també jo us envio a vosaltres”.
No els diu a qui s’han d’apropar, què han d’anunciar ni com han d’actuar. Ja ho
han pogut aprendre d’ell pels camins de Galilea. Seran en el món el que ha
estat ell.
Jesús coneix la fragilitat dels seus deixebles. Moltes
vegades els ha criticat la seva fe petita i vacil•lant. Necessiten la força del
seu Esperit per complir la seva missió. Per això fa amb ells un gest especial.
No els imposa les mans ni els beneeix com als malalts. Alenà damunt d’ells i
els digué: “Rebeu l’Esperit Sant”.
Només Jesús salvarà l’Església. Només ell ens
alliberarà de les pors que ens paralitzen, trencarà els esquemes avorrits en què
pretenem tancar-lo, obrirà tantes portes que hem anat tancant al llarg dels
segles, redreçarà tants camins que ens han desviat d’ell.
El que se’ns demana és revifar molt més en tota
l’Església la confiança en Jesús ressuscitat, mobilitzar-nos per posar-lo sense
por al centre de les nostres parròquies i comunitats, i concentrar totes les
nostres forces a escoltar bé el que el seu Esperit ens està dient avui als seus
seguidors i les seves seguidores.