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PRESENTACIÓ

PRESENTACIÓ:

dimarts, 22 d’abril del 2014

J.A.PAGOLA HOMÍLIES TEMPS PASQUAL







Estancados
Cuerpo y Sangre de Cristo. Juan 6, 51-58
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
ECLESALIA, 17/06/14.- El Papa Francisco está repitiendo que los miedos, las dudas, la falta de audacia… pueden impedir de raíz impulsar la renovación que necesita hoy la Iglesia. En su Exhortación “La alegría del Evangelio” llega a decir que, si quedamos paralizados por el miedo, una vez más podemos quedarnos simplemente en “espectadores de un estancamiento infecundo de la Iglesia”.
Sus palabras hacen pensar. ¿Qué podemos percibir entre nosotros? ¿ Nos estamos movilizando para reavivar la fe de nuestras comunidades cristianas, o seguimos instalados en ese “estancamiento infecundo” del que habla Francisco? ¿Dónde podemos encontrar fuerzas para reaccionar?
Una de las grandes aportaciones del Concilio fue impulsar el paso desde la “misa”, entendida como una obligación individual para cumplir un precepto sagrado, hacia la “eucaristía” vivida como celebración gozosa de toda la comunidad para alimentar su fe, crecer en fraternidad y reavivar su esperanza en Cristo.
Sin duda, a lo largo de estos años, hemos dado pasos muy importantes. Quedan muy lejos aquellas misas celebradas en latín en las que el sacerdote “decía” la misa y el pueblo cristiano venía a “oír” la misa o “asistir” a la celebración. Pero, ¿no estamos celebrando la eucaristía de manera rutinaria y aburrida?
Hay un hecho innegable. La gente se está alejando de manera imparable de la práctica dominical porque no encuentra en nuestras celebraciones el clima, la palabra clara, el rito expresivo, la acogida estimulante que necesita para alimentar su fe débil y vacilante.
Sin duda, todos, pastores y creyentes, nos hemos de preguntar qué estamos haciendo para que la eucaristía sea, como quiere el Concilio, “centro y cumbre de toda la vida de la comunidad cristiana”. Pero, ¿basta la buena voluntad de las parroquias o la creatividad aislada de algunos, sin más criterios de renovación?
La Cena del Señor es demasiado importante para que dejemos que se siga “perdiendo”, como “espectadores de un estancamiento infecundo” ¿No es la eucaristía el centro de la vida cristiana”. ¿Cómo permanece tan callada e inmóvil la jerarquía? ¿Por qué los creyentes no manifestamos nuestra preocupación y nuestro dolor con más fuerza?
El problema es grave. ¿Hemos de seguir “estancados” en un modo de celebración eucarística, tan poco atractivo para los hombres y mujeres de hoy? ¿Es esta liturgia que venimos repitiendo desde hace siglos la que mejor puede ayudarnos a actualizar aquella cena memorable de Jesús donde se concentra de modo admirable el núcleo de nuestra fe?



ESTANCATS
José Antonio Pagola.
El Papa Francesc està repetint que les pors, els dubtes, la manca d’audàcia… poden impedir d’arrel impulsar la renovació que necessita avui l’Església. En la seva exhortació “La joia de l’Evangeli” arriba a dir que, si quedem paralitzats per la por, un cop més podem quedar simplement com a “espectadors d’un estancament infecund de l’Església”.
Les seves paraules fan pensar. Què podem percebre entre nosaltres? Ens estem mobilitzant per revifar la fe de les nostres comunitats cristianes, o seguim instal•lats en aquest “estancament infecund” de què parla Francesc? On podem trobar forces per reaccionar?
Una de les grans aportacions del Concili va ser impulsar el pas des de la “missa”, entesa com una obligació individual per complir un precepte sagrat, cap a “l’eucaristia” viscuda com a celebració joiosa de tota la comunitat per alimentar la seva fe, créixer en fraternitat i revifar la seva esperança en Crist.
Sens dubte, al llarg d’aquests anys, hem fet passos molt importants. Queden molt lluny aquelles misses celebrades en llatí en què el sacerdot “deia” la missa i el poble cristià venia a “oir missa” o “assistir” a la celebració. Però, no estem celebrant l’eucaristia de manera rutinària i avorrida?
Hi ha un fet innegable. La gent s’està allunyant de manera imparable de la pràctica dominical perquè no troba a les nostres celebracions el clima, la paraula clara, el ritu expressiu, l’acollida estimulant que necessita per alimentar la seva fe feble i vacil•lant.
Sens dubte, tots, pastors i creients, ens hem de preguntar què estem fent perquè l’eucaristia sigui, com vol el Concili, “centre i cim de tota la vida de la comunitat cristiana”. Però, n’hi ha prou amb la bona voluntat de les parròquies o la creativitat aïllada d’alguns, sense més criteris de renovació?
La Cena del Senyor és massa important perquè deixem que se segueixi “perdent”, com “espectadors d’un estancament infecund” No és l’eucaristia el centre de la vida cristiana”. Com roman tan callada i immòbil la jerarquia? Per què els creients no manifestem la nostra preocupació i el nostre dolor amb més força?
El problema és greu. Hem de continuar “estancats” en una forma de celebració eucarística, tan poc atractiu per als homes i dones d’avui? És aquesta litúrgia que estem repetint des de fa segles la que millor pot ajudar-nos a actualitzar aquell sopar memorable de Jesús on es concentra de manera admirable el nucli de la nostra fe?











Santísima Trinidad (A) Juan 3, 16-18
CONFIAR EN DIOS
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, 


ECLESALIA, 11/06/14.- El esfuerzo realizado por los teólogos a lo largo de los siglos para exponer con conceptos humanos el misterio de la Trinidad apenas ayuda hoy a los cristianos a reavivar su confianza en Dios Padre, a reafirmar su adhesión a Jesús, el Hijo encarnado de Dios, y a acoger con fe viva la presencia del Espíritu de Dios en nosotros.
Por eso puede ser bueno hacer un esfuerzo por acercarnos al misterio de Dios con palabras sencillas y corazón humilde siguiendo de cerca el mensaje, los gestos y la vida entera de Jesús: misterio del Hijo de Dios encarnado.
El misterio del Padre es amor entrañable y perdón continuo. Nadie está excluido de su amor, a nadie le niega su perdón. El Padre nos ama y nos busca a cada uno de sus hijos e hijas por caminos que sólo él conoce. Mira a todo ser humano con ternura infinita y profunda compasión. Por eso, Jesús lo invoca siempre con una palabra: “Padre”.
Nuestra primera actitud ante ese Padre ha de ser la confianza. El misterio último de la realidad, que los creyentes llamamos “Dios”, no nos ha de causar nunca miedo o angustia: Dios solo puede amarnos. Él entiende nuestra fe pequeña y vacilante. No hemos de sentirnos tristes por nuestra vida, casi siempre tan mediocre, ni desalentarnos al descubrir que hemos vivido durante años alejados de ese Padre. Podemos abandonarnos a él con sencillez. Nuestra poca fe basta.
También Jesús nos invita a la confianza. Estas son sus palabras: “No viváis con el corazón turbado. Creéis en Dios. Creed también en mí”. Jesús es el vivo retrato del Padre. En sus palabras estamos escuchando lo que nos dice el Padre. En sus gestos y su modo de actuar, entregado totalmente a hacer la vida más humana, se nos descubre cómo nos quiere Dios.
Por eso, en Jesús podemos encontrarnos en cualquier situación con un Dios concreto, amigo y cercano. Él pone paz en nuestra vida. Nos hace pasar del miedo a la confianza, del recelo a la fe sencilla en el misterio último de la vida que es solo Amor.
Acoger el Espíritu que alienta al Padre y a su Hijo Jesús, es acoger dentro de nosotros la presencia invisible, callada, pero real del misterio de Dios. Cuando nos hacemos conscientes de esta presencia continua, comienza a despertarse en nosotros una confianza nueva en Dios.
Nuestra vida es frágil, llena de contradicciones e incertidumbre: creyentes y no creyentes, vivimos rodeados de misterio. Pero la presencia, también misteriosa del Espíritu en nosotros, aunque débil, es suficiente para sostener nuestra confianza en el Misterio último de la vida que es solo Amor. (Eclesalia Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus artículos, indicando su procedencia).

CONFIAR EN DÉU
José Antonio Pagola.
L’esforç realitzat pels teòlegs al llarg dels segles per exposar amb conceptes humans el misteri de la Trinitat amb prou feines ajuda avui als cristians a revifar la seva confiança en Déu Pare, a reafirmar la seva adhesió a Jesús, el Fill encarnat de Déu, i acollir amb fe viva la presència de l’Esperit de Déu en nosaltres.
Per això pot ser bo fer un esforç per apropar-nos al misteri de Déu amb paraules senzilles i cor humil seguint de prop el missatge, els gestos i la vida sencera de Jesús: misteri del Fill de Déu encarnat.
El misteri del Pare és amor entranyable i perdó continu. Ningú està exclòs del seu amor, a ningú li nega el seu perdó. El Pare ens estima i cerca cadascun dels seus fills i filles per camins que només ell coneix. Mira tot ésser humà amb tendresa infinita i profunda compassió. Per això, Jesús l’invoca sempre amb una paraula: “Pare”.
La nostra primera actitud davant aquest Pare ha de ser la confiança. El misteri últim de la realitat, que els creients anomenem “Déu”, no ens ha de causar mai por o angoixa: Déu només pot estimar-nos. Ell entén la nostra fe petita i vacil•lant. No hem de sentir-nos tristos per la nostra vida, gairebé sempre tan mediocre, ni descoratjar-nos en descobrir que hem viscut durant anys allunyats d’aquest Pare. Podem abandonar-nos a ell amb senzillesa. N’hi ha prou amb la nostra poca fe.
També Jesús ens convida a la confiança. Aquestes són les seves paraules: “Que els vostres cors s’asserenin. Creieu en Déu, creieu també en mi”. Jesús és el viu retrat del Pare. En les seves paraules estem escoltant el que ens diu el Pare. En els seus gestos i la seva manera d’actuar, lliurat totalment a fer la vida més humana, se’ns descobreix com ens vol Déu.
Per això, en Jesús podem trobar-nos en qualsevol situació amb un Déu concret, amic i proper. Ell posa pau en la nostra vida. Ens fa passar de la por a la confiança, del recel a la fe senzilla en el misteri últim de la vida que és només Amor.
Acollir l’Esperit que encoratja el Pare i el seu Fill Jesús, és acollir dins nostre la presència invisible, callada, però real del misteri de Déu. Quan ens fem conscients d’aquesta presència contínua, comença a despertar-se en nosaltres una confiança nova en Déu.
La nostra vida és fràgil, plena de contradiccions i d’incerteses: creients i no creients, vivim envoltats de misteri. Però la presència, també misteriosa de l’Esperit en nosaltres, encara que feble, és suficient per sostenir la nostra confiança en el Misteri últim de la vida que és només Amor.




Pentecostés(A) Juan 20, 19-23

VIVIR A DIOS DESDE DENTRO

JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
 
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).ECLESALIA, 04/06/14.- Hace algunos años, el gran teólogo alemán, Karl Rahner, se atrevía a afirmar que el principal y más urgente problema de la Iglesia de nuestros tiempos es su “mediocridad espiritual”. Estas eran sus palabras: el verdadero problema de la Iglesia es “seguir tirando con una resignación y un tedio cada vez mayores por los caminos habituales de una mediocridad espiritual”.
El problema no ha hecho sino agravarse estas últimas décadas. De poco han servido los intentos de reforzar las instituciones, salvaguardar la liturgia o vigilar la ortodoxia. En el corazón de muchos cristianos se está apagando la experiencia interior de Dios.
La sociedad moderna ha apostado por “lo exterior”. Todo nos invita a vivir desde fuera. Todo nos presiona para movernos con prisa, sin apenas detenernos en nada ni en nadie. La paz ya no encuentra resquicios para penetrar hasta nuestro corazón. Vivimos casi siempre en la corteza de la vida. Se nos está olvidando lo que es saborear la vida desde dentro. Para ser humana, a nuestra vida le falta una dimensión esencial: la interioridad.
Es triste observar que tampoco en las comunidades cristianas sabemos cuidar y promover la vida interior. Muchos no saben lo que es el silencio del corazón, no se enseña a vivir la fe desde dentro. Privados de experiencia interior, sobrevivimos olvidando nuestra alma: escuchando palabras con los oídos y pronunciando oraciones con los labios, mientras nuestro corazón está ausente.
En la Iglesia se habla mucho de Dios, pero, ¿dónde y cuándo escuchamos los creyentes la presencia callada de Dios en lo más hondo del corazón? ¿Dónde y cuándo acogemos el Espíritu del Resucitado en nuestro interior? ¿Cuándo vivimos en comunión con el Misterio de Dios desde dentro?
Acoger al Espíritu de Dios quiere decir dejar de hablar solo con un Dios al que casi siempre colocamos lejos y fuera de nosotros, y aprender a escucharlo en el silencio del corazón. Dejar de pensar a Dios solo con la cabeza, y aprender a percibirlo en los más íntimo de nuestro ser.
Esta experiencia interior de Dios, real y concreta, transforma nuestra fe. Uno se sorprende de cómo ha podido vivir sin descubrirla antes. Ahora sabe por qué es posible creer incluso en una cultura secularizada. Ahora conoce una alegría interior nueva y diferente. Me parece muy difícil mantener por mucho tiempo la fe en Dios en medio de la agitación y frivolidad de la vida moderna, sin conocer, aunque sea de manera humilde y sencilla, alguna experiencia interior del Misterio de Dios. (Eclesalia Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus artículos, indicando su procedencia)

VIURE DÉU DES DE DINS
José Antonio Pagola.
Fa alguns anys, el gran teòleg alemany, Karl Rahner, s’atrevia a afirmar que el principal i més urgent problema de l’Església del nostre temps és la seva “mediocritat espiritual”. Aquestes eren les seves paraules: el veritable problema de l’Església és “anar fent amb una resignació i un tedi cada cop més grans pels camins habituals d’una mediocritat espiritual”.
El problema no ha fet sinó agreujar-se aquestes últimes dècades. De poc han servit els intents de reforçar les institucions, salvaguardar la litúrgia o vigilar l’ortodòxia. Al cor de molts cristians s’està apagant l’experiència interior de Déu.
La societat moderna ha apostat per “l’exterior”. Tot ens convida a viure des de fora. Tot ens pressiona per moure’ns amb pressa, gairebé sense aturar-nos en res ni en ningú. La pau no troba escletxes per penetrar fins al nostre cor. Vivim gairebé sempre en l’escorça de la vida. Se’ns està oblidant el que és assaborir la vida des de dins. Per ser humana, a la nostra vida li falta una dimensió essencial: la interioritat.
És trist observar que tampoc en les comunitats cristianes no sabem tenir cura i promoure la vida interior. Molts no saben el que és el silenci del cor, no s’ensenya a viure la fe des de dins. Privats d’experiència interior, sobrevivim oblidant la nostra ànima: escoltant paraules amb les orelles i pronunciant oracions amb els llavis, mentre el nostre cor és absent.
A l’Església es parla molt de Déu, però, ¿on i quan escoltem els creients la presència callada de Déu en el més profund del cor? On i quan acollim l’Esperit del Ressuscitat en el nostre interior? Quan vivim en comunió amb el Misteri de Déu des de dins?
Acollir l’Esperit de Déu vol dir deixar de parlar només amb un Déu a qui gairebé sempre col•loquem lluny i fora de nosaltres, i aprendre a escoltar-lo en el silenci del cor. Deixar de pensar Déu només amb el cap, i aprendre a percebre’l en el més íntim del nostre ésser.
Aquesta experiència interior de Déu, real i concreta, transforma la nostra fe. Hom se sorprèn de com ha pogut viure sense descobrir-la abans. Ara sap per què és possible de creure fins i tot en una cultura secularitzada. Ara coneix una alegria interior nova i diferent. Em sembla molt difícil de mantenir per molt temps la fe en Déu enmig de l’agitació i la frivolitat de la vida moderna, sense conèixer, encara que sigui de manera humil i senzilla, alguna experiència interior del Misteri de Déu.








Ascensión del Señor (A) Mateo,28, 16-20
NO CERRAR EL HORIZONTE
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA, 28/05/14.- Ocupados solo en el logro inmediato de un mayor bienestar y atraídos por pequeñas aspiraciones y esperanzas, corremos el riesgo de empobrecer el horizonte de nuestra existencia perdiendo el anhelo de eternidad. ¿Es un progreso? ¿Es un error?
Hay dos hechos que no es difícil comprobar en este nuevo milenio en el que vivimos desde hace unos años. Por una parte, está creciendo en la sociedad humana la expectativa y el deseo de un mundo mejor. No nos contentamos con cualquier cosa: necesitamos progresar hacia un mundo más digno, más humano y dichoso.
Por otra parte, está creciendo el desencanto, el escepticismo y la incertidumbre ante el futuro. Hay tanto sufrimiento absurdo en la vida de las personas y de los pueblos, tantos conflictos envenenados, tales abusos contra el Planeta, que no es fácil mantener la fe en el ser humano.
Sin embargo, el desarrollo de la ciencia y la tecnología esta logrando resolver muchos males y sufrimientos. En el futuro se lograrán, sin duda, éxitos todavía más espectaculares. Aún no somos capaces de intuir la capacidad que se encierra en el ser humano para desarrollar un bienestar físico, psíquico y social.
Pero no sería honesto olvidar que este desarrollo prodigioso nos va “salvando” solo de algunos males y de manera limitada. Ahora precisamente que disfrutamos cada vez más del progreso humano, empezamos a percibir mejor que el ser humano no puede darse a sí mismo todo lo que anhela y busca.
¿Quién nos salvará del envejecimiento, de la muerte inevitable o del poder extraño del mal? No nos ha de sorprender que muchos comiencen a sentir la necesidad de algo que no es ni técnica ni ciencia ni doctrina ideológica. El ser humano se resiste a vivir encerrado para siempre en esta condición caduca y mortal.
Sin embargo, no pocos cristianos viven hoy mirando exclusivamente a la tierra. Al parecer, no nos atrevemos a levantar la mirada más allá de lo inmediato de cada día. En esta fiesta cristiana de la Ascensión del Señor quiero recordar unas palabras del aquél gran científico y místico que fue Theilhard de Chardin: “Cristianos, a solo veinte siglos de la Ascensión, ¿qué habéis hecho de la esperanza cristiana?”.
En medio de interrogantes e incertidumbres, los seguidores de Jesús seguimos caminando por la vida, trabajados por una confianza y una convicción. Cuando parece que la vida se cierra o se extingue, Dios permanece. El misterio último de la realidad es un misterio de Bondad y de Amor. Dios es una Puerta abierta a la vida que nadie puede cerrar.(Eclesalia Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus artículos, indicando su procedencia).

 NO TANQUEU L’HORITZÓ
José Antonio Pagola.
Ocupats només en l’assoliment immediat d’un major benestar i atrets per petites aspiracions i esperances, correm el risc d’empobrir l’horitzó de la nostra existència perdent l’anhel d’eternitat. És un progrés? És un error?
Hi ha dos fets que no és difícil de comprovar en aquest nou mil•lenni en què vivim des de fa uns anys. D’una banda, està creixent en la societat humana l’expectativa i el desig d’un món millor. No ens acontentem amb qualsevol cosa: necessitem progressar cap a un món més digne, més humà i més feliç.
D’altra banda, està creixent el desencant, l’escepticisme i la incertesa davant el futur. Hi ha tant patiment absurd en la vida de les persones i dels pobles, tants conflictes enverinats, com abusos contra el Planeta, que no és fàcil mantenir la fe en l’ésser humà.
No obstant això, el desenvolupament de la ciència i la tecnologia està aconseguint resoldre molts mals i patiments. En el futur s’aconseguiran, sens dubte, èxits encara més espectaculars. Encara no som capaços d’intuir la capacitat que té l’ésser humà per desenvolupar un benestar físic, psíquic i social.
Però no seria honest oblidar que aquest desenvolupament prodigiós ens va “salvant” només d’alguns mals i de manera limitada. Ara precisament que gaudim cada vegada més del progrés humà, comencem a percebre millor que l’ésser humà no pot donar-se a si mateix tot el que anhela i cerca.
Qui ens salvarà de l’envelliment, de la mort inevitable o del poder estrany del mal? No ens ha de sorprendre que molts comencin a sentir la necessitat d’alguna cosa que no és ni tècnica ni ciència ni doctrina ideològica. L’ésser humà es resisteix a viure tancat per sempre en aquesta condició caduca i mortal.
No obstant això, no pocs cristians viuen avui mirant exclusivament la terra. Sembla que no ens atrevim a aixecar la mirada més enllà de la immediatesa de cada dia. En aquesta festa cristiana de l’Ascensió del Senyor vull recordar unes paraules d’aquell gran científic i místic que fou Theilhard de Chardin: “Cristians, a només vint segles de l’Ascensió, què n’heu fet de l’esperança cristiana?”
Enmig d’interrogants i d’incerteses, els seguidors de Jesús seguim caminant per la vida, treballats per una confiança i una convicció. Quan sembla que la vida es tanca o s’extingeix, Déu roman. El misteri últim de la realitat és un misteri de Bondat i d’Amor. Déu és una Porta oberta a la vida que ningú no pot tancar.






6 Pascua (A) Juan 14, 15-21
EL ESPÍRITU DE LA VERDAD
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
ECLESALIA, 21/05/14.- Jesús se está despidiendo de sus discípulos. Los ve tristes y abatidos. Pronto no lo tendrán con él. ¿Quién podrá llenar su vacío? Hasta ahora ha sido él quien ha cuidado de ellos, los ha defendido de los escribas y fariseos, ha sostenido su fe débil y vacilante, les ha ido descubriendo la verdad de Dios y los ha iniciado en su proyecto humanizador.
Jesús les habla apasionadamente del Espíritu. No los quiere dejar huérfanos. Él mismo pedirá al Padre que no los abandone, que les dé “otro defensor” para que “esté siempre con ellos”. Jesús lo llama “el Espíritu de la verdad”. ¿Qué se esconde en estas palabras de Jesús?
Este “Espíritu de la verdad” no hay que confundirlo con una doctrina. Esta verdad no hay que buscarla en los libros de los teólogos ni en los documentos de la jerarquía. Es algo mucho más profundo. Jesús dice que “vive con nosotros y está en nosotros”. Es aliento, fuerza, luz, amor… que nos llega del misterio último de Dios. Lo hemos de acoger con corazón sencillo y confiado.
Este “Espíritu de la verdad” no nos convierte en “propietarios” de la verdad. No viene para que impongamos a otros nuestra fe ni para que controlemos su ortodoxia. Viene para no dejarnos huérfanos de Jesús, y nos invita a abrirnos a su verdad, escuchando, acogiendo y viviendo su Evangelio.
Este “Espíritu de la verdad” no nos hace tampoco “guardianes” de la verdad, sino testigos. Nuestro quehacer no es disputar, combatir ni derrotar adversarios, sino vivir la verdad del Evangelio y “amar a Jesús guardando sus mandatos”.
Este “Espíritu de la verdad” está en el interior de cada uno de nosotros defendiéndonos de todo lo que nos puede apartar de Jesús. Nos invita abrirnos con sencillez al misterio de un Dios, Amigo de la vida. Quien busca a este Dios con honradez y verdad no está lejos de él. Jesús dijo en cierta ocasión: “Todo el que es de la verdad, escucha mi voz”. Es cierto.
Este “Espíritu de la verdad” nos invita a vivir en la verdad de Jesús en medio de una sociedad donde con frecuencia a la mentira se le llama estrategia; a la explotación, negocio; a la irresponsabilidad, tolerancia; a la injusticia, orden establecido; a la arbitrariedad, libertad; a la falta de respeto, sinceridad…
Qué  sentido   puede  tener  la  Iglesia   de  Jesús  si dejamos  que  en  nuestras   comunidades   se  pierda   “el  Espiritu  de   verdad”...?





L’ESPERIT DE LA VERITAT
José Antonio Pagola.
Jesús s’està acomiadant dels seus deixebles. Els veu tristos i abatuts. Aviat no el tindran amb ells. Qui podrà omplir el seu buit? Fins ara ha estat ell qui ha tingut cura d’ells, els ha defensat dels escribes i fariseus, ha sostingut la seva fe feble i vacil•lant, els ha anat descobrint la veritat de Déu i els ha iniciat en el seu projecte humanitzador.
Jesús els parla apassionadament de l’Esperit. No els vol deixar orfes. Ell mateix demanarà al Pare que no els abandoni, que els doni “un altre defensor” perquè “es quedi amb ells per sempre”. Jesús l’anomena “l’Esperit de la veritat”. Què s’amaga en aquestes paraules de Jesús?
Aquest “Esperit de la veritat” no cal confondre’l amb una doctrina. Aquesta veritat no s’ha de cercar en els llibres dels teòlegs ni en els documents de la jerarquia. És una cosa molt més profunda. Jesús diu que “viu amb nosaltres i està dins de nosaltres”. És alè, força, llum, amor… que ens arriba del misteri últim de Déu. Hem d’acollir-lo amb cor senzill i confiat.
Aquest “Esperit de la veritat” no ens converteix en “propietaris” de la veritat. No ve perquè imposem a d’altres la nostra fe ni perquè controlem la seva ortodòxia. Ve per no deixar-nos orfes de Jesús, i ens convida a obrir-nos a la seva veritat, escoltant, acollint i vivint el seu Evangeli.
Aquest “Esperit de la veritat” no ens fa tampoc “guardians” de la veritat, sinó testimonis. La nostra tasca no és disputar, combatre ni derrotar adversaris, sinó viure la veritat de l’Evangeli i “estimar Jesús guardant els seus manaments”.
Aquest “Esperit de la veritat” és a l’interior de cadascú de nosaltres defensant-nos de tot allò que ens pot apartar de Jesús. Ens convida a obrir-nos amb senzillesa al misteri d’un Déu, Amic de la vida. Qui cerca aquest Déu amb honradesa i veritat no està lluny d’ell. Jesús digué una vegada: “Tot aquell qui és de la veritat, escolta la meva veu”. És cert.
Aquest “Esperit de la veritat” ens convida a viure en la veritat de Jesús enmig d’una societat on sovint la mentida és anomenada estratègia; l’explotació, negoci; la irresponsabilitat, tolerància; la injustícia, ordre establert; l’arbitrarietat, llibertat; la manca de respecte, sinceritat…
Quin sentit pot tenir l’Església de Jesús si deixem que es perdi a les nostres comunitats “l’Esperit de la veritat”? Qui podrà salvar-la de l’autoengany, les desviacions i la mediocritat generalitzada? Qui anunciarà la Bona Notícia de Jesús en una societat tan necessitada d’alè i d’esperança?




4 Pascua (A) Juan 1, 1-10
NUEVA RELACIÓN CON JESÚS
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA, 07/05/14.- En las comunidades cristianas necesitamos vivir una experiencia nueva de Jesús reavivando nuestra relación con él. Ponerlo decididamente en el centro de nuestra vida. Pasar de un Jesús confesado de manera rutinaria a un Jesús acogido vitalmente. El evangelio de Juan hace algunas sugerencias importantes al hablar de la relación de las ovejas con su Pastor.
Lo primero es “escuchar su voz” en toda su frescura y originalidad. No con fundirla con el respeto a las tradiciones ni con la novedad de las modas. No dejarnos distraer ni aturdir por otras voces extrañas que, aunque se escuchen en el interior de la Iglesia, no comunican su Buena Noticia.
Es importante sentirnos llamados por Jesús “por nuestro nombre”. Dejarnos atraer por él personalmente. Descubrir poco a poco, y cada vez con más alegría, que nadie responde como él a nuestras preguntas más decisivas, nuestros anhelos más profundos y nuestras necesidades últimas.
Es decisivo “seguir“ a Jesús. La fe cristiana no consiste en creer cosas sobre Jesús, sino en creerle a él: vivir confiando en su persona. Inspirarnos en su estilo de vida para orientar nuestra propia existencia con lucidez y responsabilidad.
Es vital caminar teniendo a Jesús “delante de nosotros”. No hacer el recorrido de nuestra vida en solitario. Experimentar en algún momento, aunque sea de manera torpe, que es posible vivir la vida desde su raíz: desde ese Dios que se nos ofrece en Jesús, más humano, más amigo, más cercano y salvador que todas nuestras teorías.
Esta relación viva con Jesús no nace en nosotros de manera automática. Se va despertando en nuestro interior de forma frágil y humilde. Al comienzo, es casi solo un deseo. Por lo general, crece rodeada de dudas, interrogantes y resistencias. Pero, no sé cómo, llega un momento en el que el contacto con Jesús empieza a marcar decisivamente nuestra vida.
Estoy convencido de que el futuro de la fe entre nosotros se está decidiendo, en buena parte, en la conciencia de quienes en estos momentos nos sentimos cristianos. Ahora mismo, la fe se está reavivando o se va extinguiendo en nuestras parroquias y comunidades, en el corazón de los sacerdotes y fieles que las formamos.
La increencia empieza a penetrar en nosotros desde el mismo momento en que nuestra relación con Jesús pierde fuerza, o queda adormecida por la rutina, la indiferencia y la despreocupación. Por eso, el Papa Francisco ha reconocido que “necesitamos crear espacios motivadores y sanadores… lugares donde regenerar la fe en Jesús”. Hemos de escuchar su llamada. (Eclesalia Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus artículos, indicando su procedencia).


NOVA RELACIÓ AMB JESÚS
José Antonio Pagola.
A les comunitats cristianes necessitem viure una experiència nova de Jesús revifant la nostra relació amb ell. Posar-lo decididament en el centre de la nostra vida. Passar d’un Jesús confessat de manera rutinària a un Jesús acollit vitalment. L’evangeli de Joan fa alguns suggeriments importants en parlar de la relació de les ovelles amb el seu Pastor.
El primer és “escoltar la seva veu” en tota la seva frescor i originalitat. No confondre-la amb el respecte a les tradicions ni amb la novetat de les modes. No deixar-nos distreure ni atordir per altres veus estranyes que, encara que se sentin a l’interior de l’Església, no comuniquen la seva Bona Notícia.
És important sentir-nos cridats per Jesús “pel nostre nom”. Deixar-nos atreure per ell personalment. Descobrir a poc a poc, i cada vegada amb més alegria, que ningú respon com ell a les nostres preguntes més decisives, els nostres anhels més profunds i les nostres necessitats últimes.
És decisiu “seguir” Jesús. La fe cristiana no consisteix a creure coses sobre Jesús, sinó creure’l a ell: viure confiant en la seva persona. Inspirar-nos en el seu estil de vida per orientar la nostra pròpia existència amb lucidesa i responsabilitat .
És vital caminar tenint Jesús “davant nostre”. No fer el recorregut de la nostra vida en solitari. Experimentar en algun moment, encara que sigui de manera maldestre, que és possible viure la vida des de la seva arrel: des d’aquest Déu que se’ns ofereix en Jesús, més humà, més amic, més proper i salvador que totes les nostres teories.
Aquesta relació viva amb Jesús no neix en nosaltres de manera automàtica. Es va despertant en el nostre interior de manera fràgil i humil. Al començament, és gairebé només un desig. En general, creix envoltada de dubtes, interrogants i resistències. Però, no sé com, arriba un moment en què el contacte amb Jesús comença a marcar decisivament la nostra vida.
Estic convençut que el futur de la fe entre nosaltres s’està decidint, en bona part, en la consciència dels que ara ens sentim cristians. Ara mateix, la fe s’està revifant o es va extingint en les nostres parròquies i comunitats, al cor dels sacerdots i dels fidels que les formem.
La increença comença a penetrar en nosaltres des del mateix moment en què la nostra relació amb Jesús perd força, o queda adormida per la rutina, la indiferència i la despreocupació. Per això, el Papa Francesc ha reconegut que “necessitem crear espais motivadors i sanadors… llocs on regenerar la fe en Jesús”. Hem d’escoltar la seva crida.







3 Pascua (A) Lucas 24, 13-35
ACOGER LA FUERZA DEL EVANGELIO
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com


SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA, 30/04/14.- Dos discípulos de Jesús se van alejando de Jerusalén. Caminan tristes y desolados. En su corazón se ha apagado la esperanza que habían puesto en Jesús, cuando lo han visto morir en la cruz. Sin embargo, continúan pensando en él. No lo pueden olvidar. ¿Habrá sido todo una ilusión?
Mientras conversan y discuten de todo lo vivido, Jesús se acerca y se pone a caminar con ellos. Sin embargo, los discípulos no lo reconocen. Aquel Jesús en el que tanto habían confiado y al que habían amado tal vez con pasión, les parece ahora un caminante extraño.
Jesús se une a su conversación. Los caminantes lo escuchan primero sorprendidos, pero poco a poco algo se va despertando en su corazón. No saben exactamente qué. Más tarde dirán: “¿No estaba ardiendo nuestro corazón mientras nos hablaba por el camino?”
Los caminantes se sienten atraídos por las palabras de Jesús. Llega un momento en que necesitan su compañía. No quieren dejarlo marchar: “Quédate con nosotros”. Durante la cena, se les abrirán los ojos y lo reconocerán. Este es el primer mensaje del relato: Cuando acogemos a Jesús como compañero de camino, sus palabras pueden despertar en nosotros la esperanza perdida.
Durante estos años, muchas personas han perdido su confianza en Jesús. Poco a poco, se les ha convertido en un personaje extraño e irreconocible. Todo lo que saben de él es lo que pueden reconstruir, de manera parcial y fragmentaria, a partir de lo que han escuchado a predicadores y catequistas.
Sin duda, la homilía de los domingos cumple una tarea insustituible, pero resulta claramente insuficiente para que las personas de hoy puedan entrar en contacto directo y vivo con el Evangelio. Tal como se lleva a cabo, ante un pueblo que ha de permanecer mudo, sin exponer sus inquietudes, interrogantes y problemas, es difícil que logre regenerar la fe vacilante de tantas personas que buscan, a veces sin saberlo, encontrarse con Jesús.
¿No ha llegado el momento de instaurar, fuera del contexto de la liturgia dominical, un espacio nuevo y diferente para escuchar juntos el Evangelio de Jesús? ¿Por qué no reunirnos laicos y presbíteros, mujeres y hombres, cristianos convencidos y personas que se interesan por la fe, a escuchar, compartir, dialogar y acoger el Evangelio de Jesús?
Hemos de dar al Evangelio la oportunidad de entrar con toda su fuerza transformadora en contacto directo e inmediato con los problemas, crisis, miedos y esperanzas de la gente de hoy. Pronto será demasiado tarde para recuperar entre nosotros la frescura original del Evangelio.


ACOLLIR LA FORÇA DE L’EVANGELI
José Antonio Pagola.
Dos deixebles de Jesús van allunyant-se de Jerusalem. Caminen tristos i desolats. En el seu cor s’ha apagat l’esperança que havien posat en Jesús, en veure’l morir a la creu. No obstant això, continuen pensant en ell. No el poden oblidar. Haurà estat tot una il•lusió?
Mentre conversen i discuteixen de tot el viscut, Jesús s’acosta i es posa a caminar amb ells. No obstant això, els deixebles no el reconeixen. Aquell Jesús en el qual tant havien confiat i que havien estimat potser amb passió, els sembla ara un caminant estrany.
Jesús s’uneix a la seva conversa. Els caminants l’escolten primer sorpresos, però a poc a poc alguna cosa es va despertant en el seu cor. No saben exactament què. Més tard diran: “No és veritat que el nostre cor s’abrusava dins nostre mentre ens parlava pel camí?”
Els caminants se senten atrets per les paraules de Jesús. Arriba un moment en que necessiten la seva companyia. No volen deixar-lo marxar: “Queda’t amb nosaltres”. Durant el sopar, se’ls obriran els ulls i el reconeixeran. Aquest és el primer missatge del relat: Quan acollim Jesús com a company de camí, les seves paraules poden despertar en nosaltres l’esperança perduda.
Durant aquests anys, moltes persones han perdut la confiança en Jesús. A poc a poc, se’ls ha convertit en un personatge estrany i irreconeixible. Tot el que saben d’ell és el que poden reconstruir, de manera parcial i fragmentària, a partir del que han escoltat de predicadors i catequistes.
Sens dubte, l’homilia dels diumenges compleix una tasca insubstituïble, però resulta clarament insuficient perquè les persones d’avui puguin entrar en contacte directe i viu amb l’Evangeli. Tal com es porta a terme, davant d’un poble que ha de romandre mut, sense exposar les seves inquietuds, interrogants i problemes, és difícil que aconsegueixi regenerar la fe vacil•lant de tantes persones que cerquen, de vegades sense saber-ho, trobar-se amb Jesús.
No ha arribat el moment d’instaurar, fora del context de la litúrgia dominical, un espai nou i diferent per escoltar junts l’Evangeli de Jesús? Per què no reunir-nos laics i preveres, dones i homes, cristians convençuts i persones que s’interessen per la fe, per escoltar, compartir, dialogar i acollir l’Evangeli de Jesús?
Hem de donar a l’Evangeli l’oportunitat d’entrar amb tota la seva força transformadora en contacte directe i immediat amb els problemes, crisis, pors i esperances de la gent d’avui. Aviat serà massa tard per recuperar entre nosaltres la frescor original de l’Evangeli.





2 Pascua (A) Juan 20, 19-31
JESÚS SALVARÁ A LA IGLESIA
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).

ECLESALIA, 23/04/14.- Aterrados por la ejecución de Jesús, los discípulos se refugian en una casa conocida. De nuevo están reunidos, pero no está con ellos Jesús. En al comunidad hay un vacío que nadie puede llenar. Les falta Jesús. ¿A quién seguirán ahora? ¿Qué podrán hacer sin él? “Está anocheciendo” en Jerusalén y también en el corazón de los discípulos.
Dentro de la casa, están “con las puertas cerradas”. Es una comunidad sin misión y sin horizonte, encerrada en sí misma, sin capacidad de acogida. Nadie piensa ya en salir por los caminos a anunciar el reino de Dios y curar la vida. Con las puertas cerradas no es posible acercarse al sufrimiento de las gentes.
Los discípulos están llenos de “miedo a los judíos”. Es una comunidad paralizada por el miedo, en actitud defensiva. Solo ven hostilidad y rechazo por todas partes. Con miedo no es posible amar el mundo como lo amaba Jesús, ni infundir en nadie aliento y esperanza.
De pronto, Jesús resucitado toma la iniciativa. Viene a rescatar a sus seguidores. “Entra en la casa y se pone en medio de ellos”. La pequeña comunidad comienza a transformarse. Del miedo pasan a la paz que les infunde Jesús. De la oscuridad de la noche pasan a la alegría de volver a verlo lleno de vida. De las puertas cerradas van a pasar pronto a la apertura de la misión.
Jesús les habla poniendo en aquellos pobres hombres toda su confianza: “Como el Padre me ha enviado, así también os envío yo”. No les dice a quién se han de acercar, qué han de anunciar ni cómo han de actuar. Ya lo han podido aprender de él por los caminos de Galilea. Serán en el mundo lo que ha sido él.
Jesús conoce la fragilidad de sus discípulos. Muchas veces les ha criticado su fe pequeña y vacilante. Necesitan la fuerza de su Espíritu para cumplir su misión. Por eso hace con ellos un gesto especial. No les impone las manos ni los bendice como a los enfermos. Exhala su aliento sobre ellos y les dice: “Recibid el Espíritu Santo”.
Solo Jesús salvará a la Iglesia. Solo él nos liberará de los miedos que nos paralizan, romperá los esquemas aburridos en los que pretendemos encerrarlo, abrirá tantas puertas que hemos ido cerrando a lo largo de los siglos, enderezará tantos caminos que nos han desviado de él.
Lo que se nos pide es reavivar mucho más en toda la Iglesia la confianza en Jesús resucitado, movilizarnos para ponerlo sin miedo en el centro de nuestras parroquias y comunidades, y concentrar todas nuestras fuerzas en escuchar bien lo que su Espíritu nos está diciendo hoy a sus seguidores y seguidoras.(Eclesalia Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus artículos, indicando su procedencia).


JESÚS SALVARÀ L’ESGLÉSIA
José Antonio Pagola.
Aterrits per l’execució de Jesús, els deixebles es refugien en una casa coneguda. Novament estan reunits, però Jesús no és amb ells. A la comunitat hi ha un buit que ningú pot omplir. Els falta Jesús. A qui seguiran ara? Què poden fer sense ell? “Es fa fosc” a Jerusalem i també al cor dels deixebles.
Són a casa, “amb les portes tancades”. És una comunitat sense missió i sense horitzó, tancada en si mateixa, sense capacitat d’acollida. Ningú pensa ja a sortir pels camins a anunciar el Regne de Déu i guarir la vida. Amb les portes tancades no és possible apropar-se al patiment de la gent.
Els deixebles estan plens de “por dels jueus”. És una comunitat paralitzada per la por, en actitud defensiva. Només veuen hostilitat i rebuig per tot arreu. Amb por no és possible estimar el món com l’estimava Jesús, ni infondre en ningú coratge i esperança.
Tot d’una, Jesús ressuscitat pren la iniciativa. Ve a rescatar els seus seguidors. “Va arribar, es posà al mig i els digué”. La petita comunitat comença a transformar-se. De la por passen a la pau que els infon Jesús. De la foscor de la nit passen a l’alegria de tornar a veure’l ple de vida. De les portes tancades passaran aviat a l’obertura de la missió.
Jesús els parla posant en aquells pobres homes tota la seva confiança: “Com el Pare m’ha enviat a mi, també jo us envio a vosaltres”. No els diu a qui s’han d’apropar, què han d’anunciar ni com han d’actuar. Ja ho han pogut aprendre d’ell pels camins de Galilea. Seran en el món el que ha estat ell.
Jesús coneix la fragilitat dels seus deixebles. Moltes vegades els ha criticat la seva fe petita i vacil•lant. Necessiten la força del seu Esperit per complir la seva missió. Per això fa amb ells un gest especial. No els imposa les mans ni els beneeix com als malalts. Alenà damunt d’ells i els digué: “Rebeu l’Esperit Sant”.
Només Jesús salvarà l’Església. Només ell ens alliberarà de les pors que ens paralitzen, trencarà els esquemes avorrits en què pretenem tancar-lo, obrirà tantes portes que hem anat tancant al llarg dels segles, redreçarà tants camins que ens han desviat d’ell.
El que se’ns demana és revifar molt més en tota l’Església la confiança en Jesús ressuscitat, mobilitzar-nos per posar-lo sense por al centre de les nostres parròquies i comunitats, i concentrar totes les nostres forces a escoltar bé el que el seu Esperit ens està dient avui als seus seguidors i les seves seguidores.