Els DEU Manaments del Papa
Un any després de ser elegit, els gestos de
Francesc anuncien canvis però no se sap de quin abast
JOAN SERRA / THAÏS GUTIÉRREZ
Barcelona |
Un any després
que Jorge Mario Bergoglio sortís al balcó de la basílica de Sant Pere per
presentar-se com a nou pontífex, al Vaticà es viu un canvi d’etapa, un viratge
que és fonamentat per fer bo el discurs renovador de Francesc. Perquè dels
gestos, evidents fins ara, se n’esperen reformes. El Papa ha generat esperança
entre els catòlics d’arreu del món que desitgen una actualització de l’Església
en funció dels requeriments dels nous temps, però el pontificat de Francesc
encara planteja nombroses incògnites. Superada l’etapa de Benet XVI, tan
convulsa que va acabar en renúncia, Bergoglio personifica una altra Església,
la que es deu als pobres. Del Papa se n’espera sobretot que no decebi.
1 . Església dels pobres
Gestos de senzillesa i missatge d’acostament als vulnerables
El cardenal que
viatjava en metro a Buenos Aires ha construït en cada gest una imatge de
senzillesa i proximitat que no ha deixat de sorprendre. En el primer missatge,
pronunciat el 13 de març del 2013, just després de ser elegit papa, Francesc va
demanar que resessin per ell. Portava una creu de ferro penjada del coll i va
optar per un vestuari més auster que els predecessors. Ha preferit la comoditat
de la residència de Santa Marta i ha renunciat a passar les vacances a Castel
Gandolfo, la residència estiuenca dels pontífexs. Les decisions de Francesc han
acompanyat aquell desig expressat poques hores després del conclave: “Com
m’agradaria una Església dels pobres i per als pobres!”
2 . Pecats del capitalisme
Llegir la crisi com el resultat d’una economia despietada
El document de la
primera exhortació apostòlica del Papa - Evangelii Gaudium [L’alegria de
l’Evangeli]- no va generar indiferència. Era rellevant la seva crida a reformar
el papat i tornar a l’essència de l’Església, però també la reflexió sobre la
tirania del sistema econòmic. “Hem de dir no a una economia d’exclusió i
de desigualtat. Aquesta economia mata”, va afirmar Francesc. El pontífex, que
va subratllar que als mercats hi imperen “l’especulació financera, una
corrupció ramificada i una evasió fiscal egoista”, va qualificar el sistema
econòmic d’“injust d’arrel” perquè hi predomina “la llei del més fort”. El
pontífex argentí ha interpretat la crisi com el resultat d’un capitalisme
despietat.
3 . Paper de la dona
No ordenarà dones sacerdots però vol més presència femenina
Sobre el
protagonisme de la dona a l’Església, el pontífex ha evitat qualsevol
possibilitat d’introduir el sacerdoci femení. En l’exhortació apostòlica
reclamava que era “necessari ampliar els espais per a una presència femenina
més incisiva en l’Església, concretament “en els diversos llocs on es prenen
les decisions importants”. No ordenarà dones sacerdots, però pretén aconseguir
que tinguin protagonisme.
4 . Família i divorci
Aconseguir que l’Església no exclogui els creients divorciats
Obrir l’Església
als divorciats sense modificar la doctrina. Francesc busca una fórmula per
acollir els creients que ara se senten exclosos. Per actualitzar el debat sobre
la família, el Papa ha convocat dos sínodes -el primer, a l’octubre- que
serviran per madurar posicions que permetin una benedicció de les noves formes
de famílies. Els gestos han estat significatius. El Papa ha requerit als bisbes
que traslladin un qüestionari amb preguntes concretes per conèixer els fidels
que atenen les parròquies.
5 . Homosexualitat
Defugir el paper condemnatori de l’Església
El Papa ha
suavitzat la lectura que fa l’Església de l’homosexualitat. El juliol passat,
en el vol de tornada de la
Jornada Mundial de la Joventut, celebrada a Río de Janeiro, Francesc va
pronunciar una de les seves frases més cèlebres: “Si una persona és gai, busca
el Senyor i té bona voluntat, qui sóc jo per jutjar-la?” En la primera
entrevista que va concedir, a la revista jesuïta La Civiltà Cattolica,
va recordar que quan era arquebisbe de Buenos Aires rebia cartes d’homosexuals
que “senten que l’Església els ha condemnat”. Pel Papa, l’Església no ha de fer
un paper condemnatori.
6 . Reforma de la cúria
Ha creat un consell assessor i ha iniciat canvis a la banca vaticana
Francesc ha
deixat clar que la seva visió de l’Església no és vaticanocèntrica. Ha
verbalitzat que la cúria -el govern de l’Església-és “la lepra del papat”, tal
com va dir en una entrevista a la La Repubblica. El pontífex ha creat el
Consell de Cardenals, l’anomenat C-8, que l’assessora sobre la reforma de la Santa Seu. I ha posat
fil a l’agulla en el control de la banca vaticana, que fins fa poc era una de
les entitats més opaques del món. Ha impulsat canvis per garantir la
transparència de l’Institut per a les Obres de Religió.
7 . Atenció als desvalguts
El simbolisme: triar Lampedusa com a primer viatge oficial
Francesc es va
desplaçar a Lampedusa poques setmanes després que una embarcació amb desenes
d’immigrants naufragués i deu d’ells morissin intentant arribar a terra ferma.
El Papa va recordar que l’objectiu del viatge era “despertar les consciències”
i va denunciar la indiferència global davant de la tragèdia. El gener passat es
va tornar a referir a la qüestió de la immigració: “S’ha d’acabar amb els
mercaders de carn humana que volen esclavitzar els immigrants i els refugiats”.
8 . Contra la guerra
El retorn del Vaticà a la política exterior: reclamar la pau a Síria
El Papa ha seguit
de ben a prop la guerra de Síria i ha pres una posició clara respecte al
conflicte. Ha demanat a la comunitat internacional que busqui iniciatives
clares per aconseguir la pau. El 7 de setembre va convocar una jornada de
dejuni i oració “per la pau a Síria, al Pròxim Orient i a tot el món”. Fins i
tot va utilitzar Twitter per deixar clara la seva postura: “Mai més la guerra!”
9 . Gestió dels abusos
La llacuna: les acusacions de l’ONU sobre la pederàstia
Tot i les
iniciatives per lluitar contra els abusos sexuals a l’Església -com la creació
d’una comissió internacional que l’assessora en la prevenció d’aquests abusos i
en l’atenció a les víctimes i les seves famílies-, Francesc encara té molta
feina a fer. L’ONU va donar un toc d’atenció molt seriós al Vaticà aquest
febrer quan va denunciar que l’Església segueix encobrint casos de pederàstia.
La resposta del Papa va ser tèbia: “La gran majoria dels abusos es produeixen a
la família”, va expressar al Corriere della Sera.
10 . Discurs menys polèmic
Defugir el debat constant sobre l’avortament o els anticonceptius
“No podem
continuar insistint sempre només en qüestions referents a l’avortament, el
matrimoni homosexual o l’ús d’anticonceptius”. La reflexió del Papa indica el
canvi de rumb per evitar debats que generen ruptura.
El Papa topa amb resistències de la cúria
Alts dirigents vaticans mostren la seva
disconformitat amb el camí de reformes encetat per Francesc
SANDRA BUXADERAS Roma |
Francesc ha estat
elegit Home de l’Any per la revista Time. És el dirigent internacional
més retuitejat a les xarxes socials i arrossega més persones a les audiències i
misses que el seu predecessor, Benet XVI. Tot aquest entusiasme, però, és molt
més matisat a l’interior dels palaus curials de la vella Roma, on aquest primer
any de l’era Bergoglio s’han detectat importants reticències a les reformes
anunciades pel papa argentí.
L’episodi més sonat
ha tingut lloc arran dels pronunciaments de Francesc que semblen indicar que el
sínode sobre la família de l’octubre vinent podria facilitar la comunió als
divorciats que s’han tornat a casar. El responsable del dicasteri vaticà de la Doctrina de la Fe des de temps de Benet XVI,
l’alemany Gerhard Müller, va tancar la porta a aquest projecte en una carta al
diari del Vaticà, l’Osservatore Romano. Però llavors el cardenal
hondureny Óscar Rodríguez Madariaga, estretíssim col·laborador de Francesc i
coordinador del petit grup de cardenals que assessoren el Papa, el C8, va
respondre a Müller des del diari alemany Koelner Stadt-Anzeiger :
“Müller és un professor de teologia alemany, en la seva mentalitat només hi ha
el que és vertader i el que és fals... Però, germà meu, el món no és així,
hauries de ser una mica flexible quan escoltes altres veus”, va etzibar-li.
Madariaga ha deixat clar que no són els dirigents de la cúria els que tenen la
paella pel mànec, sinó que qui haurà de decidir aquesta reforma són els bisbes
de tot el món reunits en el sínode.
La comunió dels divorciats
Aquesta no ha
estat l’única polèmica sobre la qüestió dels divorciats. El portal de
l’Església alemanya, Katholisch.de, recollia unes declaracions fetes per un
altre cardenal del C8, Reinhard Marx. L’alemany explicava que, en el recent
consistori de cardenals sobre el tema de la família, l’escollit pel Papa per
introduir el tema, el també alemany Walter Kasper, va oferir una visió
oberturista en què incloïa la possibilitat de permetre la comunió als
divorciats “en alguns casos”.
Les bosses de
resistència s’expressen en altres àmbits. El prefecte del Tribunal Suprem de la Signatura Apostòlica,
el cardenal nord-americà Raymond Burke, ha expressat obertament divergències
amb els projectes de reforma de Francesc en una entrevista a la cadena EWTN.
“Un té la impressió, o així ho interpreten els mitjans, que el Papa pensa que
nosaltres parlem massa de l’avortament, massa de la integritat del matrimoni
entre un home i una dona. Però mai no en podem parlar prou!” El cardenal afegia
que “no té sentit” fer una reforma en profunditat de la cúria, com es proposa
Francesc.
Encara un altre
exemple de baralles internes, com explicava fa poc el vaticanista John Thavis,
és la reforma financera de la
Santa Seu. Thavis relata que els dirigents de l’Autoritat
d’Informació Financera vaticana (AIF) s’han queixat que no estan al corrent de
les investigacions que el personal de la mateixa AIF manté dins el Vaticà.
El Papa “marxista”
El vaticanista
Iacopo Scaramuzzi també corrobora a l’ARA que “hi ha un veritable conflicte
dins la cúria, que no es fa públic per la tradicional cultura d’obediència dins
la jerarquia eclesiàstica, i perquè Francesc és tan popular que es fa difícil
criticar-lo, però que al final acaba emergent”. Una de les maneres com “aquest
mal humor” s’acaba expressant, segons Scaramuzzi, és a través d’un diari italià
conservador, Il Foglio, del periodista Giuliano Ferrara, que era
entusiasta de Benet XVI -almenys al principi- i que ara, en canvi, ha publicat
“moltes opinions contràries” a l’enfocament del papa actual en qüestions com
l’avortament o la bioètica.
El Papa també ha
trobat una forta oposició a les seves denúncies sobre el capitalisme salvatge
als Estats Units, on alguns jerarques eclesiàstics són pròxims a
l’ultraconservador Tea Party, que ha acusat Francesc de “marxista”. Que el
cardenal Marx -coincidències de cognom a banda- es prengués la molèstia
d’escriure un llarg article a l’ Osservatore Romano per assegurar que
Francesc no és marxista demostra com el cercle de confiança de Francesc ha
detectat que les crítiques del Tea Party tenen més ressò del que seria
desitjable, analitza Scaramuzzi.
Seria gairebé
estrany, però, que Francesc trobés via lliure en el seu camí de reformes. No en
va ha heretat la cúria i els cardenals nomenats durant els 35 anys dels
pontificats conservadors de Joan Pau II i Benet XVI. Alguns alts càrrecs
esperen que el pontificat no duri gaire. Com va poder comprovar aquest diari,
quan a un cardenal sempre vestit de vint-i-un botons li van preguntar per què
vestia un senzill clergyman negre, va respondre que “ara la moda és
aquesta”. La major part de les vegades la resistència a Francesc es palpa en la
ironia que usa el sector de la cúria més reticent a les reformes. Fins i tot en
els silencis. En una organització tan jeràrquica com la Santa Seu, un cardenal
deia que estava “colpit” per com estan de callats alguns alts càrrecs a les
reunions. En un món habituat a les lloances al Papa, hi ha silencis que parlen.
Tot el que no canviarà Francesc
El pontífex no pretén revolucionar l’Església sinó
reformar-la
JORDI LLISTERRI Director de
Catalunyareligió.cat |
Sembla que les
reunions privades que el Papa té amb els bisbes que passen per Roma en visita ad
limina -com la dels bisbes catalans de divendres passat- comencen sempre
més o menys així: “Vostès diran… La pilota és a la seva teulada”. Cap
indicació, cap instrucció sobre què han de fer o de què han de parlar. El Papa
escolta, pren mides, detecta quins temes li plantegen els bisbes d’arreu del
món, els acomiada amb gran calidesa i proximitat... i acaba decidint ell.
Aquesta manera de fer és una bona pista sobre quins canvis es poden esperar en
un dels grans àmbits en els quals ha d’actuar Francesc, el funcionament de la
institució eclesial. De cara endins. L’altre àmbit és la pràctica pastoral. De
cara enfora. Tots dos focus estan cridats a una renovació pilotada i sota
control.
En la manera com
es governa l’Església, el gran tema serà aplicar el que en argot eclesiàstic es
diu col·legialitat. És un concepte que s’utilitza des de l’època del
Vaticà II i que s’hauria de traduir en una participació més gran de tots els
estaments eclesials en la presa de decisions. Participació. Que ningú esperi
que això converteixi l’Església en una monarquia parlamentària, on el Papa
regna però no governa. La col·legialitat que impulsa Francesc vol dir que
tothom sigui efectivament inclòs en el procés de deliberació i de discerniment,
i que el resultat final no pugui ser aliè a aquest procés. Però Francesc no
canviarà l’estructura jeràrquica de l’Església. Dins d’aquesta dinàmica, un
segon canvi important es podrà veure en una descentralització més gran de
l’estructura curial. I que el que pugui quedar en mans de l’episcopat local, dels
instituts de vida religiosa o dels moviments laïcals, no ho hagi de decidir
Roma.
De cara enfora ja
es veu on ha ficat la banya Francesc. És d’esperar veure més dones com a cares
visibles de l’Església. I, amb els divorciats, el canvi que s’especula és
trobar la fórmula de penediment o reconciliació que els permeti
tornar a combregar i que l’Església beneeixi la seva nova vida familiar
però sense canvis doctrinals. Són exemples dels tipus de canvi que es poden
esperar. Sense canviar l’estructura, que s’acabi el govern per decret en funció
de les dèries del Papa o del bisbe de torn. Sense admetre el divorci,
aconseguir que els divorciats no es continuïn sentint exclosos o condemnats per
l’Església. Sense ordenar dones sacerdots, aconseguir que tinguin el
protagonisme que els correspon. O, com ja hem vist, sense aplaudir
l’homosexualitat, dir: “Qui sóc jo per jutjar-los?”
Pot semblar poc
respecte de la imatge de revolució que han generat els gestos de Francesc. Però
ni es pot matar tot el que és gras, ni el programa del Papa és el del Procés
Constituent. No és un revolucionari, és un reformador. És una reforma viable,
que, si es consolida, ja donarà lloc a altres canvis de qüestions que cauran
pel seu propi pes.
El triomf de l’Església moderada
Ricardo Blázquez capitaneja un
nou estil a la
Conferència Episcopal i tanca l’era Rouco
JESÚS BASTANTE LIÉBANA Madrid |
I de sobte, va
passar. El cardenal de Madrid, Antonio María Rouco Varela, va desaparèixer i,
en el seu lloc, qui tots esperaven: l’arquebisbe de Valladolid, Ricardo
Blázquez, el nou president de la Conferència Episcopal.
I, sense grans ostentacions, es va generar la sensació que, un any després, l’
efecte Francesc començava a fer-se present en una Església espanyola massa
escorada a una doctrina dura, anquilosada i excloent. Les coses han canviat. I
molt.
Ricardo Blázquez
ho va anunciar en la seva presentació: busca una Església que sigui “casa de
portes obertes”. No cal esperar un canvi radical en la doctrina -com tampoc en
el cas del papa Francesc-, però sí una manera completament diferent de
presentar-se davant la societat. “L’estil és la persona”, va reconèixer en roda
de premsa. I la persona és radicalment diferent en les formes, i molt més
conciliadora en el fons. S’han acabat les manifestacions, les declaracions
agres, les condemnes extemporànies. Se seguirà defensant la vida, però totes
les vides: també les dels pobres, els nens soldat o els immigrants. El mateix
Blázquez, asseguren els seus familiars, va intervenir directament amb les autoritats
per evitar que un jove senegalès ingressat en un CIE fos reenviat en avió al
seu país. Sense alçar la veu i sense publicitat.
Als seus 72 anys,
aquest avilès està lluny de ser un bisbe donat als luxes. Viu i vesteix
modestament, condueix el seu propi cotxe i, per no tenir, no té ni mòbil. I, el
que és més important, sap “fer-se” del lloc on és enviat. Ja li va passar a
Bilbao, on Arzalluz el va rebre amb el famós “un tal Blázquez”, i va acabar
sent un eix imprescindible per a la pacificació d’Euskadi, i en la seva
anterior etapa a la
Conferència Episcopal, en què malgrat les traves imposades
pel derrotat Rouco Varela, va aconseguir arribar a acords sòlids amb el govern
Zapatero. Amb un estil dialogant i basat en el consens. La nit i el dia
respecte a l’autoritarisme del cardenal de Madrid.
Al seu costat, el
nou vicepresident, Carlos Osoro. Amb 69 anys, l’actual arquebisbe de València
és reconegut per tots com el Francesc espanyol, i es revela com el
principal candidat a succeir Rouco Varela a l’arquebisbat de Madrid. Un
imponent complement per a Ricardo Blázquez, ja que, si l’un és el teòleg,
l’altre és el pastor. L’un més introvertit, l’altre un huracà mediàtic. I tots
dos amb “olor d’ovella”, com demanava Francesc.
El sector rouquista, derrotat
Els grans
derrotats d’aquesta històrica jornada per a l’Església espanyola són els afins
al sector rouquista, que, fins i tot en plena retirada, comptava amb nombrosos
suports. Una derrota que es plasma en la configuració del mateix comitè
executiu, en què Rouco només ha pogut ubicar -a més d’ell mateix, ja que
l’arquebisbe de Madrid compta, per estatuts, amb una butaca en el màxim òrgan
deliberatiu de l’Església espanyola- l’arquebisbe de Sevilla, Juan José Asenjo,
el seu gran candidat per succeir-lo. En canvi, el sector més oberturista ha
elegit els arquebisbes castrense -Juan del Río, un dels munyidors del canvi en la Conferència Episcopal-
i de Santiago, Julián del Barrio, un bisbe sensat i poc donat al conflicte. Al
seu costat, el portaveu, José María Gil Tamayo, l’ home del Papa per a
la comunicació de l’Església a l’Estat.
Què es pot
esperar en el futur? Moderació, portes obertes, col·legialitat i un objectiu
molt clar: passar de la doctrina a l’Evangeli i de l’Església del no a la del
sí. “És la millor elecció que podria haver-se fet. Hem mirat de fer el millor
per a l’Església, seguint les indicacions de Francesc. I creiem que l’hem
encertat”, afirmava ahir un bisbe.