COM S´EXTINGIRÀ, EL CELIBAT?
DIARIO DE
MALLORCA - 11.02.2014
Josep A. Grimalt.
Filòleg
Crec que si fèiem una enquesta entre
els interessats en la vida de l´Església sobre les qüestions que hauria
d´encarar el Papa Francesc, les dues més assenyalades serien el celibat
sacerdotal i l´ordenació de les dones. A un article publicat dia 21 de gener,
em referia a la tasca que el Papa està disposat a dur a terme per fer avançar
la doctrina i la pràctica de l´Església cap al reconeixement i al respecte dels
drets humans. Aquests dos punts hi tenen una relació molt directa com intentaré
fer veure.
No he vist cap proclamació de drets
humans que ho digui, però considero que
un dels més essencials és que tothom té dret a estimar i a esser estimat. És
ver que els poders públics no tenen mitjans per a garantir-ne l´exercici a cada
individu, per això n´hi ha molts que hauran passat tota la vida sense estimar
ni esser estimats. Però ja que les autoritats no hi poden fer res activament,
almenys no han de posar obstacles perquè cadascú cerqui com pugui la manera de
viure un amor correspost.
Em referesc, ja ho deveu entendre, a
l´amor per excel·lència, a l´amor-passió, "eros" (i no el me faceu
definir, hi ha una mala fi de llibres sobre el tema), no a l´amor de
benevolència, "agápe", el que sentim per aquells éssers amb qui ens
uneixen vincles positius: pares, fills, amics, fins i tot mascotes. El
matrimoni no és l´única via per a l´amor, però, tractant-se de sacerdots, sí
que seria el camí lícit per a canalitzar la primera classe d´amor de què
parlava.
En regim de celibat, un capellà no
se pot enamorar, ni mantenir cap casta de relació que no sia exempta de tot
apassionament, per feble que sia. El celibat no sols li impedeix contreure
matrimoni, també li condiciona el comportament envers l´altre sexe: no pot
esser galant, ni tan sols en forma atenuada, amb cap dona, i el seu capteniment
envers les de la família (germanes, nebodes, i no dic cunyades) ha d´esser
contengut: per exemple, no les ha de besar, ni en la forma més casta, mentre du
la sotana posada.
A més de l´impediment rònec de
casar-se, el celibat té uns efectes col·laterals: no sols priva dels béns
principals del matrimoni, esposa i fills, sinó dels secundaris: companyia, vida
familiar, ajuda, assistència en situacions de necessitat, i més. Si l´afectat
té una germana mal casadissa, ella li remeiarà alguna d´aquestes mancances,
però no sempre se dóna aquesta feliç circumstància. (Quan encara se podia
permetre tenir servici domèstic, era recomanable, quasi indispensable, que la
criada fos de més edat i amb poc sex-appeal, en el físic i en la indumentària.)
Des de sempre, en règim de celibat,
els beneficis secundaris del matrimoni de vegades eren obtenguts a través de
succedanis, com he indicat, però els primaris, els relatius a la vida afectiva,
ho havien d´esser clandestinament, de manera mal vista i amb problemes de
consciència.
No ignor que el celibat té
avantatges (a mi m´ho heu de dir!): t´allibera de conflictes i discussions amb
la parella, i dels maldecaps que els fills i els néts, vulgues o no, et
donaran. Però només és bo assumit amb tota llibertat i sense pressions de cap
casta, que no és el cas del sacerdotal. I no hem de suposar que la vocació pel
sacerdoci dugui inherent la disposició perpètua envers el fadrinatge.
¿Com reaccionaria l´Església si
alguna institució o organisme com ara la universitat, l´exèrcit, la judicatura
i altres, exigia el celibat als seus membres? El celibat s´hi podria justificar
amb els mateixos arguments amb què se defensa per al sacerdoci, com ara que
permetria una dedicació plena, aprofitant les energies que els deures familiars
reclamen. M´imagín que ho condemnaria de totes totes, al·legant que és
antinatural, que el dret a contreure matrimoni és inviolable, etc. I tendria
raó.
Deia que, quan l´Esglèsia se
decidirà a suprimir el celibat obligatori, ja el trobarà abolit per l´evolució
mateixa del sacerdoci. Com serà això? La crisi de vocacions ha fet que els
capellans en exercici sien insuficients per a atendre les necessitats de les parròquies
encara en peu. Això els sotmet a una sobreexplotació nociva per a la seva
pròpia vida espiritual: ¿com se poden celebrar tres misses o més en un dia amb
l´atenció i la devoció degudes?
Ja se comença a introduir la pràctica de donar una participació més activa als seglars en les celebracions i no és desbaratat pensar que la línia divisòria entre clergues i laics, fins ara rabiosament infranquejable, s´anirà difuminant i aquesta indefinició acabarà descol·locant el celibat obligatori. Un cop més, la intel·ligència i l´evolució natural de les coses s´haurà imposat a la caparrudesa dels homes.
Ja se comença a introduir la pràctica de donar una participació més activa als seglars en les celebracions i no és desbaratat pensar que la línia divisòria entre clergues i laics, fins ara rabiosament infranquejable, s´anirà difuminant i aquesta indefinició acabarà descol·locant el celibat obligatori. Un cop més, la intel·ligència i l´evolució natural de les coses s´haurà imposat a la caparrudesa dels homes.
L´ordenació de les dones, una qüestió de principi
DIARIO DE
MALLORCA - 17.02.2014
Josep A. Grimalt
No tenc competència, ni a prop
fer-hi, per a indagar l´origen i les causes dels diferents papers que les
comunitats han assignat a homes i dones. Em basta saber que, en la gran majoria
de casos que coneixem, són injustes i desfavorables per a elles i no tenen un
fonament racional.
D´aquestes diferències, n´hi ha de
molt arbitràries, com les relatives a indumentària i ornamentació: per què els
primers vestidets dels nins han d´esser de color de cel i de color de rosa, els
de les nines? Fins fa poc, entre nosaltres, els homes no s´haurien atrevit a
dur arracades (el diccionari Alcover-Moll defineix "arracada" així:
"Cercolet o altra peça de metall que les dones duen penjat a l´orella per
adorn", definició inexacta per altres conceptes també). Els concursos de
bellesa són reservats a les dones. De temps meu, només elles tocaven l´arpa,
fins que s´hi llançà el virtuós Nicanor Zabaleta i en va fer meravelles.
HI ha diferències entre l´home i la
dona imposades per la natura, però són poques: la lactància natural està
reservada a la dona; l´artificial, ja no. Sembla que les dones són poc aptes
per a tocar la trompeta, perquè aquest instrument exigeix una capacitat
toràcica que només se sol donar entre els homes (recordau la còrpora de Louis
Armstrong).
Podria continuar, però ja hi ha
bibliografia de sobres per als qui en vulguin saber més. Només observaré que,
en el fons d´aquesta discriminació, hi ha subjacent la idea que la dona és un
complement de l´home, al servici del qual ha d´orientar tota la seva activitat.
L´Església ha assumit des dels seus orígens aquest prejudici, que troba
reforços en alguns passatges de la
Bíblia: la dona és creada perquè no és bo que l´home estigui
tot sol, la costella, la serp, etc. Sant Pau ho corrobora i diu que la dona ha
de dur els cabells llargs i l´home, curts (I Corintis, 11:2-15), i li fa fer el
paper de beneita (14:34-35).
Però un cop les dones han envaït
espais que abans els eren vedats, s´ha demostrat que hi serveixen igual de bé
(o de malament) que els homes. En el món secular, avui ja exerceixen tot casta
d´activitats, oficis i professions. Ho consider un progrés just i, sobretot,
racional. Però, com deia a un article anterior, l´Església fa seus els avenços
del món secular amb moltes resistències i de vegades perquè no li queda altre
remei. De temps meu, la dona hi tenia assignades unes tasques que, a part la
catequesi, eren servils: agranar els temples, espolsar els retaules, fer
llànties netes€ He sentit dir que, en certes èpoques, no hi podien cantar. Són
dones les qui tallen les hòsties, que no poden consagrar.
A l´ordenació de les dones, còngrua
en aquest intent de posada al dia que s´insinua amb el papa nou, ell mateix ja
hi ha tancat la porta: "és una qüestió que no se posa en discussió",
diuen que ha dit. És a dir, si mai el canvi arriba, no seré a temps a veure´l.
Vos podeu figurar que, personalment,
aquest assumpte no m´afecta gens ni mica: ni som dona, ni m´he sentit cridat
mai al sacerdoci. Em demanareu, doncs, i per què te´n preocupes? Deu esser per
la vena que tenc de racionalista. Els arguments que s´hi solen aportar en
contra no em convencen: "els apòstols eren homes; en l´Eucaristia, el
sacerdot ha d´esser signe de Jesucrist, que era home€". Quan diuen home,
deuen voler dir "mascle", perquè, si volen dir "pertanyent a
l´espècie humana", l´al·legat no té sentit perquè la dona també hi
pertany. I si volen dir "mascle", ¿què hi pinta, el sexe, en
l´Eucaristia? L´Eucaristia és un memorial (com diu Lluc 22:19, i ho repeteix el
cànon de la missa) del darrer sopar del Bon Jesús amb els apòstols, i segons se
sol entendre, només hi varen participar mascles, cert, però llavors l´argument
se podria esgrimir per prohibir combregar a les dones.
Quan Déu prohibeix una cosa, és
lògic demanar-se quina és la ratio legis de la prohibició, i jo no la sé intuir
de cap manera a la que donen per certa. Vegem-m´ho: ni entre els caràcter
sexuals masculins primaris (l´aparell reproductor) ni entre els secundaris
(tòrax i espatles més amples, to de veu més baix, barba, pèls del cos més
abundants), no n´hi ha ni un que intervengui per res en cap de les funcions
pròpies del sacerdot. Si ara em dèieu: en la celebració de la missa, hi intervé
la barba, ho començaria a entendre€
Si em declar partidari de
l´ordenació de les dones, com m´hi declarava per la supressió del celibat obligatori,
és per una qüestió de principi. Ara, no em faig il·lusions sobre els resultats.
Pal·liarien per un temps la falta de vocacions i poca cosa més.