Occident
bada
Jordi Caldentey | 21 gener 2015
Occident ha entrat de ple en l'era que podem anomenar
postcristiana. El cristianisme -amb els seus encerts i les seves esguerrades-
és el fonament no tan sols religiós sinó també ètic, moral, filosòfic,
tradicional, identitari i cultural d'Occident. Però aquesta civilització nostra
ha decidit, en lloc de cercar el perfeccionament del cristianisme, en lloc de
fer-ne autocrítica, en lloc de cercar superar tot allò negatiu que pugui haver
suposat la religió tradicional d'Occident i de reivindicar i d'aprofundir les
aportacions positives que també pugui haver fet a la Humanitat, no: ha decidit
pegar coça a les seves pròpies arrels i considerar ranci i estantís tot quant
hi tengui relació i empegueir-se'n.
En conec qualcun d'un nivell cultural mitjà que, fins
i tot, dubta o nega directament l'existència del Jesús històric. Dir-li
que això és com negar l'existència de Napoleó ho troba una caparrudesa
d'un cegat religiós. En conec qualcun amb qui poden parlar racionalment de
qualsevol altre tema però que no vol ni sentir que el cristianisme no és tan
sols l'Església amb els seus encerts i les seves errades sinó que és també tot
un patrimoni mundial impressionant de literatura, de filosifia, d'art: de
pintura, de música, d'arquitectura, de tradicions.
Tant si ens agrada com si no, el Jesús descrit en els
evangelis bíblics fou, en el seu context històric i geopolític, un
revolucionari que es va enfrontar amb el poder religiós de la seva època i del
seu país en defensa de la dignitat de totes les persones, especialment de les
més desvalgudes i marginades, dins una societat -la judaica de la Palestina
sota domini romà- que feia moltes de parts i quarts entre la gent per motius de
creences, de comportament, de nacionalitat, de gènere, d'escala social o, fins
i tot, de salut física.
Una altra cosa són els abusos de poder que, al llarg
dels segles, ha comès en nom del cristianisme la jerarquia de l'Església, la
tergiversació a l'hora dels fets del missatge cristià original que s'ha produït
al llarg de la Història, la discriminació de la dona per a les celebracions
religioses, la discriminació dels homosexuals, la persecució de persones per
motius de fe, els crims que va cometre la jerarquia el temps de la Inquisició,
la seva complicitat amb el genocidi dels pobles d’Amèrica central i del sud o,
més cap aquí, l'acomodament de la jerarquia catòlica espanyola amb el dictador Franco,
tot i els crims contra la Humanitat que va cometre el seu règim.
Tots aquests aspectes tan i tan negatius són tan certs
com la persecució que han patit els cristians al llarg dels segles, des del
temps dels romans fins avui -mirau com els exterminen avui a Síria, a l'Iran o
a l'Iraq i com els persegueixen a Egipte, d'on no s'aturen de fugir cap a
l'exili, on eren majoria la primeria del segle XX i on ara ja no arriben a ser
ni un 10%-, tot això amb el silenci total d'Europa i d'Occident sencer. Com
també és certa, si miram més a prop, la persecució que van patir molts de
religiosos d’Espanya i de Catalunya el temps de la II República espanyola per
part d'elements incontrolats de l’ultraesquerra espanyola i de l’ultraesquerra
catalana. Com també és certa, com a cosa positiva, la gran tasca social que ha
fet i fa a hores d’ara una institució catòlica com Càritas. Com són
certes les esperances que de vegades ha sabut transmetre el cristianisme en un
Home nou i en un Món millor, en la segona oportunitat davant les errades que
cometem els humans si ens en penedim. Com és certa la gran tasca social i
política que han fet a Sudamèrica els missioners cristians militants de la Teologia
de l'Alliberament.
No hem volgut destriar el gra de la palla i ho hem tirat tot al foc. Però res
això: què hi ha arribat, a Occident, una vegada perdudes les seves arrels
cristianes? Al meu parer, un buit immens, una desorientació i una manca de
valors que escarrufa. Patim un complex de culpa per les errades comeses en nom
del cristianisme que ens fa ser sistemàticament receptius a tot quan entra
procedent de qualsevol punt del món en els nostres països, tant si és bo com si
és dolent. Alerta: de 'dolent', no hi podem qualificar res, si ve de fora:
aviat tenim por de ser xenòfobs, racistes, i tot això. Tan esquitarells hem
estat contra nosaltres mateixos, que ens hem tapat els ulls i no hem volgut
reconèixer els lligams que hi ha entre l'islamisme radical i la matera. Dic
l'islamisme radical, no qualsevol creient musulmà. Reunir-se a pregar en una
mesquita no té res de dolent ni fa mal a ningú.
Així com hem donat per dolent tot quant faci pudor de
cristià, hem comès -però a l'enrevés- la mateixa errada amb l'islamisme: no hem
volgut destriar l'islam pacífic del radical. Tot ho hem donat per bo en nom de
la tolerància, del laïcisme, de la llibertat religiosa, de la llibertat de
circulació de persones (...sense cap casta de control pràctic), del
cosmopolitisme, de la plurimulticulturalitat i tot això. I ara en tocam les
conseqüències. Tot aquest moviment islamista radical tan ben organitzat, tan
ben finançat i que ja tenim tan ben ficat dins Europa, demostra que hem badat.
Hem estat uns babaus que no hem sabut posar cap filtre a l'entrada d'individus
i d'organitzacions que duen mals arrambatges, que tenen una concepció del món
capgirada damunt davall en comparança amb la nostra i que duen unes idees que
no quadren de cap manera amb els principis occidentals que encara no hem
perdut, com per exemple la llibertat d'expressió, entre molts d'altres.
Hem d'anar alerta, tant com ens ha costat superar el
fonamentalisme catòlic, a fer perillar, en nom de la tolerància, els avanços
aconseguits a Europa i a la resta del món occidental en el terreny de de la
conquista dels drets humans, de la dona, dels treballadors, de les llibertats.
El dret a practicar cap religió, ni nostra ni d'importació, no pot ser superior
a cap valor d'aquestes. La supremacia de les llibertats és i ha de ser total a
Europa i a Occident per damunt la llibertat de culte.
Ara estam amb els cabells drets, amb la carnisseria
que han causat a París a la redacció de la revista Charlie Hebdo.
Però no ens hauria de venir de nou. L'islamisme radical creu i predica i
propaga la violència, el terror i la por com a arma de lluita política, ben
igual com feien el nazifeixisme i el comunisme a l'Europa del segle XX.
La nostra decadència com a civilització, la nostra
manca d'identitat dins el món globalitzat ens ha posat una bena davant els ulls
que no ens ha deixat veure que el fenomen de la Jihad islàmica no és
cosa de quatre individus exaltats sinó que és un moviment de violència
religiosa ben premeditada, justificada políticament, organitzada i finançada. I
ja la tenim en el cor d'Europa.
A Occident, quan un cristià veu ofeses les seves
creences, ningú no es posa a matar. Responem un argument amb un argument. Un
dibuix amb un dibuix. Una paraula amb una paraula. En nom de la tolerància, no tenim
per què deixar campar tan tranquil·lament dins els nostres països cap tipus
d'organització que prediqui la violència, la venjança i la mort contra les
paraules o els dibuixos. Ni un dia més. Ja n'hi ha prou, de badar!
El terrorismo y la tiranía del silencio
"Una sociedad democrática puede regular sus límites"
"El que recurre al terror para acallar las ideas u opiniones ajenas es un terrorista"
José Ignacio Calleja
El
terrorismo islámico nos empuja a la tiranía del silencio y pienso que nuestras
democracias, sus intelectuales y opinadores, son más sensibles a esa tiranía
que al silencio sobre otros derechos también fundamentales para la libertad y
el bien común
El
terrorismo se ha ensañado con la redacción de la revista francesa Charlie
Hebdo y ha asesinado en París a más de doce personas. Al final, 17 muertos.
Esa
violencia es terrorismo puro y duro, y cuando se ampara en una interpretación
del Islam, es terrorismo político inspirado en el fundamentalismo religioso
de sus autores. Si esa corriente religiosa es cierta en el Corán y
mayoritaria entre los musulmanes, no estoy en condiciones de decirlo. Sus
líderes religiosos y muchos analistas de mi confianza dicen que no, que ni lo
uno ni lo otro es cierto. Me alegro.
Pero
que es una acción terrorista -cualquiera que sea la crítica u ofensa a Mahoma
que la preceda-, sobre esto no hay duda. El que recurre al terror para
acallar las ideas u opiniones ajenas es un terrorista. Entre nosotros lo
decimos así: las personas son incondicionalmente respetables, las ideas son
absolutamente discutibles.
Esta
libertad de expresión, y al cabo la libertad de conciencia que la sustenta y la
libertad cosmovisional que a ella subsigue, son un bien primordial de nuestra
cultura y sociedad democrática, y nunca está de más decir por qué. No es por
gusto u opción particular, sino porque en ello está en juego la persona y su
dignidad de una manera extraordinaria.
La
libertad de expresión es hija de la libertad de conciencia, y ambas constituyen el núcleo
ético más sagrado de la persona y la vida en sociedad. La propia vida, en su
materialidad, la consideramos incomprensible sin libertad fundamental. No es
que no sepamos y comprendamos cuánto nos puede condicionar el miedo a la
violencia ajena; lo que digo es que todos reconocemos que, en tales casos,
hemos perdido nuestra dignidad humana a jirones.
Luego
la libertad de expresión, y todos los derechos humanos subsiguientes, se
sustentan en la dignidad humana y la expresan sin ambages, y por eso atentar
contra otras personas, por mor de una ideología política distinta, una
religión cuestionada, unas palabras o unas viñetas ofensivas, es terrorismo
siempre.
He
leído por muchos sitios que cualquier pero en este planteamiento es obsceno
moralmente. Y no estoy de acuerdo. En primer lugar, y hablando en general, la
libertad de expresión es un derecho primordial pero no es absoluto. Una
sociedad democrática puede regular sus límites. Con mucha dificultad, con
la presunción de lo mínimo posible, pero puede y debe.
No
en vano es una libertad o derecho que concurre con otros derechos también
primordiales, y que el bien común reclama ordenar en justicia. Por tanto, con
todas las condiciones y temores del mundo, la libertad de expresión tiene sus
límites y los tribunales han de ser lo encargados de verificarlas en los casos
de conflicto radical entre las ideas libres y los ofendidos.
La
presunción de que el derecho ha de intervenir lo menos posible, la comparto;
pero que no ha de intervenir nunca, no lo comparto. Que la regulación ha de
venir por la deontología profesional del periodismo, en este caso, lo
comparto; que sólo por ella, no lo comparto.
Puede
y debe haber algún control jurídico de la libertad de expresión, porque lo
requiere el bien común y porque la libertad de expresión no sólo se concreta en
un procedimiento democrático -todo el mundo puede disfrutarla si respeta su
forma no violenta-, sino que tiene una sustancia moral, es decir, obedece en su
origen a la búsqueda de la verdad, la justicia y la vida buena.
Como
no sabemos fácilmente cuáles son éstas, y no lo sabemos para todos, y menos a
la fuerza, o por encargo a algunos más sabios o santos entre nosotros, nada nos
imponemos más allá de la ley común, pero algo nos imponemos dentro de esa ley
común.
Se
da por hecho que una sociedad es más democrática y moderna cuanto menos
intervenga jurídicamente sobre la libertad de expresión, pero esto es una verdad a
medias; puede que esa nula intervención genere más daños que provecho al bien
común; puede que represente un nihilismo intelectual y moral tan extremo que
perdamos el sentido de por qué es respetable siempre la libertad de expresión;
puede que la libertad de expresión sea tan innecesariamente abstracta y
primaria contra las convicciones ajenas que caiga en el mismo error que
denuncia: ser irracional y ofrecerse como un dogma que se impone por evidencia.
Y
esto en una democracia es muy importante advertirlo: todas las ideas son libres
de ser contadas, todas pueden ser ridiculizadas, pero todas tienen que apelar a
algún valor humano irrenunciable en su fin. Por eso negamos libertad a la
exaltación del terrorismo, o del nazismo o del racismo, porque en ellas se
renuncia a valores humanos irrenunciables en su fin.
Y
esto sin entrar, por razones de espacio, a por qué la libertad de expresión no
admite para tantos la más mínima regulación -con todos sus peligros, que veo y
comparto-, es decir, por qué es una libertad más absoluta que el derecho a
contar con un trabajo del que vivir o unas condiciones de vida digna mínimas
para los más vulnerables, en especial; por qué una democracia fracasa si se
excede en la regulación de la libertad de expresión -y digo que fracasa-, pero
no fracasa si no puede facilitar -no digo regalar- unas condiciones mínimas de
vida digna a una parte de sus ciudadanos.
Pienso
que el terrorismo islámico nos empuja a la tiranía del silencio y pienso que
nuestras democracias, sus intelectuales y opinadores, son más sensibles a esa
tiranía que al silencio sobre otros derechos también fundamentales para la
libertad y el bien común.
J. Ignacio Calleja
Profesor de Moral Social Cristiana
Vitoria-Gasteiz
Profesor de Moral Social Cristiana
Vitoria-Gasteiz
Publicado en El Correo 17
de Enero de 2015