La meva foto
Correu electronic: preverespartforana@gmail.com

PRESENTACIÓ

PRESENTACIÓ:

dimarts, 7 de gener del 2014

RESPOSTES SOBRE "LA FAMÍLIA"



000-Master Logo Bisbat de MallorcaDesafíos pastorales sobre la familia en el contexto de la evangelización
Sínodo de Obispos - octubre 2014

1.     ¿Qué ofrece la Iglesia a la familia? ¿A quién dirige, sobre todo, la Iglesia su propuesta: a los niños, a los padres/madres,  a toda la familia?

       L’Església ofereix tot el que té (i és ) a tothom. Segurament es dirigeix més directament a les persones, en els sagraments: ‘vols tu?’ ‘tu, creus? La personalització en la fe i en els sagraments. Ho hem de tenir present. I a l’altra part, dins, hi figura fonamentalment la comunitat, l’assemblea de creients i de celebrants. (No és la família, no ho podem oblidar). Comunitaritzar. Ara bé, les persones vivim – normalment – en família. Es digui com es digui. És un element a comptar amb ell com afavoridadora – tant de bo! – de la persona i integradora – tant de bo! – de la comunitat. Puc recordar l’experiència del padrí/na de la comunitat per al batiat (i de la família, per implicació), com a responsable-testimoni. Un diàleg fàctic entre comunitat cristiana i família, amb motiu del Baptisme.
     L’Església ofereix la proposta de fe i dels sagraments d’iniciació als nins/nines, col·lateralment als pares/mares (més mares que pares) i, més enfora encara, a tota la família. La família ha estat objecte receptor més folklòric o per complir que altra cosa. (Dia de la Sagrada Família). ¿Avui ens pot tornar a servir com a “model”?, perquè no deixa de ser un model de família ben estrany i, per tant, pot servir o ja no servia abans… Bé. Això ‘són figues d’altre sostre’.
      


2.     ¿Qué necesita la familia de la Iglesia? ¿Con qué actitud los padres/madres se dirigen a la Iglesia? ¿Qué piden? ¿Solo sacramentos, o también catequesis y acompañamiento en la vida cristiana?

      La família (pensi que, a l’enquesta, no l’hem definida; tants de models!), què necessita de l’Església? Tots ens necessitam mútuament. Els pares/mares van a l’Església per a demanar els sagraments: Baptisme i primera Comunió. Em general, és allò que demanen: el dia de la celebració. I passen pel ‘tub’ d’alguna catequesi o reunió. I per la resta de  la vida, poden passar fins al funeral. Parl en general i aquí i avui. Les excepcions confirmen la regla. Els diumenges trobam creients individualment, però en família no.


3.     ¿Qué catequesis se ofrece sobre la familia en nuestros programas pastorales y catequéticos? ¿Estas catequesis, según tu opinión, integran en su contenido las enseñanzas de la Sagrada Escritura y de la Iglesia?

     ¿Catequesi sobre la família, amb programes pastorals i catequètics? Jo no els conec. I si es refereix a l’oferta prematrimonial, per exemple, hi ha oferta variada, pel que deduesc, de part dels agents que la promouen i la serveixen. I per tant, el contingut de l’Escriptura i del Magisteri hi figurarà a gust dels responsables dels distints grups i ofertes. Els ensenyaments són manipulables. Ara bé, les ensenyances de l’Església hi són presents, seleccionades. Per exemple – i en síntesi – uns destacaran l’Humanae Vitae (1968) i uns altres el Concili.


4.     ¿Qué experiencias han ido madurando en los últimos años de cara a la preparación del matrimonio? ¿Crees que la pastoral prematrimonial actual es evangelizadora? ¿Por qué?

     Delegacions de Família… i cursets prematrimonials, en diferents intensitats i obligatorietats. Ara han disminuït molt les parelles participants, i els matrimonis per l’Església. Les parelles dels “cursets” presenten un ventall variat d’experiències i de vivències: casats civilment, parelles de fet, amb fills o sense, d’un o varis pares i mares, etc. ¿Evangelitza la pastoral prematrimonial? És un nou contacte, és un possible contagi, és una ocasió d’Església oberta, acollidora, dialogant, escoltadora dels seus problemes i vivències, gens escandalitzada, comprensiva, etc. Així pot ser un inici evangelitzador o un moment senzillament d’evangeli.

5.     ¿Qué experiencias conoces en nuestra diócesis o en tu parroquia de pastoral familiar o despertar en la fe de los niños que sean evangelizadoras? ¿Puedes explicar brevemente estas experiencias?

     Coneixem catequesis normalment de dos anys, catequesi “normal o tradicional” o familiar (variada) per als infants i, si és familiar, intenta per la catequesi involucrar la família, és a dir els pares (més la mare que el pare, i no durant tot el procés; també hi ha àvies que acompanyen els infants, per manca d’implicació dels pares). Són evangelitzadores? S’intenta. Així es vol. Pot continuar en catequesi de post-comunió cap a la Confirmació o de Confirmació. Les experiències, en teoria almanco, poden explicar-les millor els responsables.


6.     ¿Crees que en algunos casos se ha conseguido proponer estilos de oración en familia que sean capaces de resistir ante la complejidad de la vida y de la cultura actuales?

       En aquest punt – en general, com sempre – l’estil d’oració en família no el conec, si llevam alguna pregària o signe tradicional, que tampoc no sé si roman. La pregunta em resultaria més adient – això reflecteix la mentalitat de l’enquestador? -  si no demanàs pels estils de pregària “no resistents” a la complexitat i a la cultura actuals, sinó si serveixen per acompanyar, en sintonia amb la vida i cultura d’avui.



7.     De lo que tú conoces, ¿qué atención pastoral propone la Iglesia para sostener el camino de los matrimonios y de aquellos que quizá estén atravesando una crisis?

          Per a sostenir el camí dels matrimonis i dels qui travessen crisis (em referesc a nivell eclesial o eclesiàstic), què es fa o quina atenció reben? Cap. Sempre parl en general, tant dels subjectes afectats com dels agents “oficials”. Reben “coces”. Ara bé, a nivell particular, matrimonis i capellans han cercat una via “fora de la doctrina i de les normes de l’Església jeràrquica”, per entendre’s i acompanyar-se, per sostenir la flama que vacil·la, la base eclesial – no ‘els de dalt’ – haurà salvat moltes persones i mantingut cristians.

8.     Ante las situaciones complejas: parejas de hecho, separados, divorciados..., ¿existe una pastoral orientada a la atención de estos casos? ¿Cómo se desarrolla esta pastoral? ¿Cómo se anuncia a los separados y a los divorciados vueltos a casar la misericordia de Dios? ¿Cómo se pone en práctica el apoyo de la Iglesia en el camino de fe de estas personas? ¿Cómo se presenta en calidad de Iglesia samaritana?

     Una pastoral orientada a l’atenció d’aquests casos de parelles de fet, separats, divorciats, per al nivell diocesà, consultau-ho. No ho sé, ara. Alguna vegada s’ha volgut fer a fons amb llibertat i sense passar pena de “ruixades” ni “renyades”, però no sé si s’ha aconseguit. Coses fetes a mitges (ser i no ser, alhora) o tancades, conservadores o prohibitives, imagín que n’hi ha. Però no són aquestes les que serveixen de veres. No basta anunciar la misericòrdia de Déu que absol dels pecats, sinó la misericòrdia de Déu que fa canviar alguns plantejaments a l’Església. No val proclamar que no es pot canviar, “perquè sempre s’ha fet així”. Si no canvia l’Església, no acompanya ni es manifesta gens samaritana. Cal mirar-se a ella mateixa, per corregir-se, i no a les parelles per a absoldre-les de pecat.

9.     Respecto a las uniones de personas del mismo sexo, ¿qué atención pastoral crees que es posible desarrollar para atender a personas que han elegido vivir según estos tipos de unión? Si estas personas han adoptado niños, ¿qué criterio pastoral cabe adoptar para ellos de cara a la transmisión de la fe?

     L’atenció pastoral respecte a les persones totes deu ser total, i a la vegada variada, com la “vida mateixa”. Atendre tothom. Escoltar, conversar, comprendre, oferir evangeli. Que sigui ver i que ho sàpiguen, ells i els altres. No es va d’amagatotis. Si hi ha nins adoptats, se cerca el bé de l’infant – l’infant és el primer per l’Evangeli – en la transmissió de la fe i en els sagraments. El ritual necessita també canvi o manco ritual. La pregunta de sempre: com acompanya la comunitat cristiana els infants i els pares/mares, durant el procés vital. Només se salva allò (les persones) que s’estima (estimam).


10.     Respecto a la regulación de la natalidad, ¿es aceptada la moral de la Iglesia por la mayoría de las familias cristianas? ¿Cuáles son los aspectos más problemáticos que dificultan la aceptación de esta moral en la mayoría de matrimonios?


      La majoria de famílies cristianes (com sabem, es viu la vida cristiana, segons edats i experiències, en diferents intensitats),  podem anomenar-les així, encara que només s’acostin per als funerals i a les dues o tres festes més importants (entre evangeli i pietat popular), la majoria de famílies cristianes (entre els 20 i els 70 anys) no accepta la moral de l’Església respecte a la regulació de natalitat. Ara ja són moltes les famílies que no la coneixen o/i no coneixen el motiu de l’allunyament: l’Humanae Vitae, és a dir, la prohibició de la píldora anticonceptiva, dit ràpidament. Fou un cop fort, i de retruc a tot el Magisteri de l’Església, del qual no ens hem recuperat.
     Fan difícil la doctrina de l’Església: el sentit de la llibertat personal sense ingerències, el respecte a la intimitat de la parella, la sexualitat com a plaer volgut també per Déu, la veritat i la dignitat de la unió matrimonial, no oberta en cada acte a la procreació, la bondat de les tècniques per a la regulació natal (no només del calendari, que no deixa de ser una tècnica), el lloc, gens important d’aquestes qüestions, a l’evangeli, etc. etc.