8 Tiempo
ordinario (A)
NO A LA IDOLATRÍA DEL DINERO
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
NO A LA IDOLATRÍA DEL DINERO
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA, 26/02/14.- EL Dinero, convertido en
ídolo absoluto, es para Jesús el mayor enemigo de ese mundo más digno, justo y
solidario que quiere Dios. Hace ya veinte siglos que el Profeta de Galilea
denunció de manera rotunda que el culto al Dinero será siempre el mayor
obstáculo que encontrará la Humanidad para progresar hacia una convivencia más
humana.
La lógica de Jesús es aplastante: “No podéis servir
a Dios y al Dinero”. Dios no puede reinar en el mundo y ser Padre de todos,
sin reclamar justicia para los que son excluidos de una vida digna. Por eso, no
pueden trabajar por ese mundo más humano querido por Dios los que, dominados
por el ansia de acumular riqueza, promueven una economía que excluye a los más
débiles y los abandona en el hambre y la miseria.
Es sorprendente lo que está sucediendo con el Papa
Francisco. Mientras los medios de comunicación y las redes sociales que
circulan por internet nos informan, con toda clase de detalles, de los gestos
más pequeños de su personalidad admirable, se oculta de modo vergonzoso su
grito más urgente a toda la Humanidad: “No a una economía de la exclusión y la
iniquidad. Esa economía mata”.
Sin embargo, Francisco no necesita largas
argumentaciones ni profundos análisis para exponer su pensamiento. Sabe resumir
su indignación en palabras claras y expresivas que podrían abrir el informativo
de cualquier telediario, o ser titular de la prensa en cualquier país. Solo
algunos ejemplos.
“No puede ser que no sea noticia que muera de frío un
anciano en situación de la calle y que sí lo sea la caída de dos puntos en la
bolsa. Eso es exclusión. No se puede tolerar que se tire comida cuando hay
gente que pasa hambre. Eso es iniquidad”.
Vivimos “en la dictadura de una economía sin rostro y
sin un objetivo verdaderamente humano”. Como consecuencia, “mientras las
ganancias de unos pocos crecen exponencialmente, las de la mayoría se quedan
cada vez más lejos del bienestar de esa minoría feliz”.
“La cultura del bienestar nos anestesia, y perdemos la
calma si el mercado ofrece algo que todavía no hemos comprado, mientras todas
esa vidas truncadas por falta de posibilidades nos parecen un espectáculo que
de ninguna manera nos altera”.
Como ha dicho él mismo: “este mensaje no es marxismo
sino Evangelio puro”. Un mensaje que tiene que tener eco permanente en nuestras
comunidades cristianas. Lo contrario podría ser signo de lo que dice el Papa:
“Nos estamos volviendo incapaces de compadecernos de los clamores de los otros,
ya no lloramos ante el drama de los demás”. (Eclesalia Informativo autoriza y recomienda la
difusión de sus artículos, indicando su procedencia).
NO A LA
IDOLATRIA DEL DINER
José Antonio
Pagola.
El Diner, convertit en ídol absolut, és per a Jesús el
major enemic d’aquest món més digne, més just i més solidari que vol Déu. Ja fa
vint segles que el Profeta de Galilea va denunciar de manera rotunda que el
culte al Diner serà sempre el major obstacle que trobarà la Humanitat per
progressar cap a una convivència més humana.
La lògica de Jesús és aclaparadora: “No podeu
servir alhora Déu i el diner”. Déu no pot regnar en el món i ser Pare de
tots, sense reclamar justícia per als que són exclosos d’una vida digna. Per
això, no poden treballar per aquest món més humà volgut per Déu aquells que,
dominats per l’ànsia d’acumular riquesa, promouen una economia que exclou els
més febles i els abandona a la fam i la misèria.
És sorprenent el que està succeint amb el Papa
Francesc. Mentre els mitjans de comunicació i les xarxes socials que circulen
per internet ens informen, amb tota mena de detalls, dels gestos més petits de
la seva personalitat admirable, s’oculta de manera vergonyosa la seva crida més
urgent a tota la Humanitat: “No a una economia de l’exclusió i la iniquitat.
Aquesta economia mata”.
No obstant això, Francesc no necessita llargues
argumentacions ni profundes anàlisis per exposar el seu pensament. Sap resumir
la seva indignació en paraules clares i expressives que podrien obrir
l’informatiu de qualsevol telenotícies, o ser titular de la premsa en qualsevol
país. Només alguns exemples.
“No pot ser que no sigui notícia que mori de fred un
ancià que viu al carrer i que sí ho sigui la caiguda de dos punts a la borsa.
Això és exclusió. No es pot tolerar que es llenci menjar quan hi ha gent que
passa gana. Això és iniquitat”.
Vivim “en la dictadura d’una economia sense rostre i
sense un objectiu veritablement humà”. Com a conseqüència, “mentre els guanys
d’uns pocs creixen exponencialment, els de la majoria es queden cada vegada més
lluny del benestar d’aquesta minoria feliç”.
“La cultura del benestar ens anestesia, i perdem la
calma si el mercat ofereix alguna cosa que encara no hem comprat, mentre totes
aquesta vides trencades per falta de possibilitats ens semblen un espectacle
que de cap manera ens altera”.
Com ha dit ell mateix: “aquest missatge no és marxisme
sinó Evangeli pur”. Un missatge que ha de tenir ressò permanent a les nostres
comunitats cristianes. El contrari podria ser signe del que diu el Papa: “Ens
estem tornant incapaços de compadir-nos dels clams dels altres, ja no plorem
davant el drama dels altres”.
UNA LLAMADA ESCANDALOSA
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA)
ECLESALIA, 19/02/14.- La llamada al amor es
siempre seductora. Seguramente, muchos acogían con agrado la llamada de Jesús a
amar a Dios y al prójimo. Era la mejor síntesis de la Ley. Pero lo que no
podían imaginar es que un día les hablara de amar a los enemigos.
Sin embargo, Jesús lo hizo. Sin respaldo alguno de la
tradición bíblica, distanciándose de los salmos de venganza que alimentaban la
oración de su pueblo, enfrentándose al clima general de odio que se respiraba
en su entorno, proclamó con claridad absoluta su llamada: “Yo, en cambio, os
digo: Amad a vuestros enemigos, haced el bien a los que os aborrecen y
rezad por los que os calumnian”.
Su lenguaje es escandaloso y sorprendente, pero
totalmente coherente con su experiencia de Dios. El Padre no es violento: ama
incluso a sus enemigos, no busca la destrucción de nadie. Su grandeza no
consiste en vengarse sino en amar incondicionalmente a todos. Quien se sienta
hijo de ese Dios, no introducirá en el mundo odio ni destrucción de nadie.
El amor al enemigo no es una enseñanza secundaria de
Jesús, dirigida a personas llamadas a una perfección heroica. Su llamada quiere
introducir en la historia una actitud nueva ante el enemigo porque quiere
eliminar en el mundo el odio y la violencia destructora. Quien se parezca a
Dios no alimentará el odio contra nadie, buscará el bien de todos incluso de
sus enemigos.
Cuando Jesús habla del amor al enemigo, no está
pidiendo que alimentemos en nosotros sentimientos de afecto, simpatía o cariño
hacia quien nos hace mal. El enemigo sigue siendo alguien del que podemos
esperar daño, y difícilmente pueden cambiar los sentimientos de nuestro
corazón.
Amar al enemigo significa, antes que nada, no hacerle
mal, no buscar ni desear hacerle daño. No hemos de extrañarnos si no sentimos
amor alguno hacia él. Es natural que nos sintamos heridos o humillados. Nos
hemos de preocupar cuando seguimos alimentando el odio y la sed de venganza.
Pero no se trata solo de no hacerle mal. Podemos dar
más pasos hasta estar incluso dispuestos a hacerle el bien si lo encontramos
necesitado. No hemos de olvidar que somos más humanos cuando perdonamos que
cuando nos vengamos alegrándonos de su desgracia.
El perdón sincero al enemigo no es fácil. En algunas
circunstancias a la persona se le puede hacer en aquel momento prácticamente
imposible liberarse del rechazo, el odio o la sed de venganza. No hemos de
juzgar a nadie desde fuera. Solo Dios nos comprende y perdona de manera
incondicional, incluso cuando no somos capaces de perdonar. (Eclesalia
Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus artículos, indicando su
procedencia).
UNA CRIDA
ESCANDALOSA
José Antonio
Pagola.
La crida a l’amor és sempre seductora. Segurament,
moltes persones acollien de bon grat la crida de Jesús a estimar Déu i el
proïsme. Era la millor síntesi de la Llei. Però el que no es podien imaginar és
que un dia els parlés d’estimar els enemics.
No obstant això, Jesús ho va fer. Sense cap suport de
la tradició bíblica, distanciant-se dels salms de venjança que alimentaven
l’oració del seu poble, enfrontant-se al clima general d’odi que es respirava
en el seu entorn, va proclamar amb claredat absoluta la seva crida: “Doncs
jo us dic: Estimeu els vostres enemics, pregueu pels qui us persegueixen”.
El seu llenguatge és escandalós i sorprenent, però
totalment coherent amb la seva experiència de Déu. El Pare no és violent:
estima fins i tot els seus enemics, no busca la destrucció de ningú. La seva
grandesa no consisteix a venjar-se sinó a estimar incondicionalment a tothom.
Qui se senti fill d’aquest Déu, no introduirà al món odi ni destrucció de
ningú.
L’amor a l’enemic no és un ensenyament secundari de
Jesús, adreçat a persones cridades a una perfecció heroica. La seva crida vol
introduir en la història una actitud nova davant l’enemic perquè vol eliminar
al món l’odi i la violència destructora. Qui s’assembli a Déu no alimentarà
l’odi contra ningú, cercarà el bé de tots fins i tot dels seus enemics.
Quan Jesús parla de l’amor a l’enemic, no està
demanant que alimentem en nosaltres sentiments d’afecte, simpatia o estimació
cap a qui ens fa mal. L’enemic continua essent algú del que podem esperar mal,
i difícilment poden canviar els sentiments del nostre cor.
Estimar l’enemic vol dir, primer de tot, no fer mal,
no buscar ni desitjar fer-li mal. No hem d’estranyar-nos si no sentim cap mena
d’amor envers ell. És natural que ens sentim ferits o humiliats. Ens hem de preocupar
quan continuem alimentant l’odi i la set de venjança.
Però no es tracta només de no fer-li mal. Podem donar
més passos fins a estar fins i tot disposats a fer-li el bé si el trobem
necessitat. No hem d’oblidar que som més humans quan perdonem que quan ens
vengem alegrant-nos de la seva desgràcia.
El perdó sincer a l’enemic no és fàcil. En algunes
circumstàncies a la persona se li pot fer en aquell moment pràcticament
impossible alliberar-se del rebuig, l’odi o la set de venjança. No hem de
jutjar ningú des de fora. Només Déu ens comprèn i perdona de manera
incondicional, fins i tot quan no som capaços de perdonar.
NO A LA GUERRA ENTRE NOSOTROS
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA, 12/02/14.- Los judíos hablaban con
orgullo de la Ley de Moisés. Según la tradición, Dios mismo la había regalado a
su pueblo. Era lo mejor que habían recibido de él. En esa Ley se encierra la
voluntad del único Dios verdadero. Ahí pueden encontrar todo lo que necesitan
para ser fieles a Dios.
También para Jesús la Ley es importante, pero ya no
ocupa el lugar central. Él vive y comunica otra experiencia: está llegando el
reino de Dios; el Padre está buscando abrirse camino entre nosotros para hacer
un mundo más humano. No basta quedarnos con cumplir la Ley de Moisés. Es
necesario abrirnos al Padre y colaborar con él en hacer una vida más justa y
fraterna.
Por eso, según Jesús, no basta cumplir la ley que
ordena “No matarás”. Es necesario, además, arrancar de nuestra vida la
agresividad, el desprecio al otro, los insultos o las venganzas. Aquel que no
mata, cumple la ley, pero si no se libera de la violencia, en su corazón no
reina todavía ese Dios que busca construir con nosotros una vida más
humana.
Según algunos observadores, se está extendiendo en la
sociedad actual un lenguaje que refleja el crecimiento de la agresividad. Cada
vez son más frecuentes los insultos ofensivos proferidos solo para humillar,
despreciar y herir. Palabras nacidas del rechazo, el resentimiento, el odio o
la venganza.
Por otra parte, las conversaciones están a menudo
tejidas de palabras injustas que reparten condenas y siembran sospechas.
Palabras dichas sin amor y sin respeto, que envenenan la convivencia y hacen
daño. Palabras nacidas casi siempre de la irritación, la mezquindad o la
bajeza.
No es este un hecho que se da solo en la convivencia
social. Es también un grave problema en la Iglesia actual. El Papa Francisco
sufre al ver divisiones, conflictos y enfrentamientos de “cristianos en guerra
contra otros cristianos”. Es un estado de cosas tan contrario al Evangelio que
ha sentido la necesidad de dirigirnos una llamada urgente: “No a la guerra
entre nosotros”.
Así habla el Papa: “Me duele comprobar cómo en algunas
comunidades cristianas, y aún entre personas consagradas, consentimos diversas
formas de odios, calumnias, difamaciones, venganzas, celos, deseos de imponer
las propias ideas a costa de cualquier cosa, y hasta persecuciones que parecen
una implacable caza de brujas. ¿A quién vamos a evangelizar con esos
comportamientos?”. El Papa quiere trabajar por una Iglesia en la que “todos
puedan admirar cómo os cuidáis unos a otros, cómo os dais aliento mutuamente y
cómo os acompañáis”. (Eclesalia
Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus artículos, indicando su
procedencia).
NO A LA
GUERRA ENTRE NOSALTRES
José Antonio
Pagola.
Els jueus parlaven amb orgull de la Llei de Moisès.
Segons la tradició, Déu mateix l’havia regalat al seu poble. Era el millor que
havien rebut d’ell. Aquesta Llei conté la voluntat de l’únic Déu veritable.
Poden trobar-hi tot el que necessiten per ser fidels a Déu.
També per a Jesús la Llei és important, però ja no ocupa
el lloc central. Ell viu i comunica una altra experiència: està arribant el
regne de Déu, el Pare està buscant obrir-se camí entre nosaltres per fer un món
més humà. No n’hi ha prou quedar-nos amb el compliment de la Llei de Moisès.
Cal obrir-nos al Pare i col•laborar amb ell a fer una vida més justa i més
fraterna.
Per això, segons Jesús, no n’hi ha prou amb complir la
llei que ordena “No mataràs”. Cal, a més, arrencar de la nostra vida
l’agressivitat, el menyspreu a l’altre, els insults o les venjances. Aquell que
no mata, compleix la llei, però si no s’allibera de la violència, en el seu cor
no hi regna encara aquest Déu que busca construir amb nosaltres una vida més
humana.
Segons alguns observadors, s’està estenent en la
societat actual un llenguatge que reflecteix el creixement de l’agressivitat.
Cada vegada són més freqüents els insults ofensius proferits només per
humiliar, menysprear i ferir. Paraules nascudes del rebuig, el ressentiment,
l’odi o la venjança.
D’altra banda, les converses estan sovint teixides de
paraules injustes que reparteixen condemnes i sembren sospites. Paraules dites
sense amor i sense respecte, que enverinen la convivència i fan mal. Paraules
nascudes gairebé sempre de la irritació, la mesquinesa o la baixesa.
No és aquest un fet que es dóna només en la
convivència social. És també un greu problema a l’Església actual. El Papa
Francesc pateix en veure divisions, conflictes i enfrontaments de “cristians en
guerra contra altres cristians”. És un estat de coses tan contrari a l’Evangeli
que ha sentit la necessitat de fer-nos una crida urgent: “No a la guerra entre
nosaltres”.
Això diu el Papa: “Em fa mal comprovar com en algunes
comunitats cristianes, i encara entre persones consagrades, consentim diverses
formes d’odis, de calúmnies, de difamacions, de venjances, de gelosia, de
desitjos d’imposar les pròpies idees a costa de qualsevol cosa, i fins i tot
persecucions que semblen una implacable caça de bruixes. A qui volem
evangelitzar amb aquests comportaments?” El Papa vol treballar per una Església
en què “tothom pugui admirar com us cuideu els uns als altres, com us doneu alè
mútuament i com us acompanyeu”.
SALIR A LAS
PERIFERIAS
JOSÉ ANTONIO PAGOLA
JOSÉ ANTONIO PAGOLA
Jesús da a conocer con dos imágenes audaces y
sorprendentes lo que piensa y espera de sus seguidores. No han de vivir
pensando siempre en sus propios intereses, su prestigio o su poder. Aunque son
un grupo pequeño en medio del vasto Imperio de Roma, han de ser la “sal” que
necesita la tierra y la “luz” que le hace falta al mundo.
“Vosotros sois la sal de la tierra”. Las gentes sencillas de Galilea
captan espontáneamente el lenguaje de Jesús. Todo el mundo sabe que la sal
sirve, sobre todo, para dar sabor a la comida y para preservar los alimentos de
la corrupción. Del mismo modo, los discípulos de Jesús han de contribuir a que
las gentes saboreen la vida sin caer en la corrupción.
“Vosotros sois la luz del mundo”. Sin la luz del sol, el mundo se
queda a oscuras y no podemos orientarnos ni disfrutar de la vida en medio de
las tinieblas. Los discípulos de Jesús pueden aportar la luz que necesitamos
para orientarnos, ahondar en el sentido último de la existencia y caminar con
esperanza.
Las dos metáforas coinciden en algo muy importante. Si
permanece aislada en un recipiente, la sal no sirve para nada. Solo cuando
entra en contacto con los alimentos y se disuelve con la comida, puede dar
sabor a lo que comemos. Lo mismo sucede con la luz. Si permanece encerrada y
oculta, no puede alumbrar a nadie. Solo cuando está en medio de las tinieblas
puede iluminar y orientar. Una Iglesia aislada del mundo no puede ser ni sal ni
luz.
El Papa Francisco ha visto que la Iglesia vive hoy
encerrada en sí misma, paralizada por los miedos, y demasiado alejada de los
problemas y sufrimientos como para dar sabor a la vida moderna y para ofrecerle
la luz genuina del Evangelio. Su reacción ha sido inmediata: “Hemos de salir
hacia las periferias”.
El Papa insiste una y otra vez: “Prefiero una Iglesia
accidentada, herida y manchada por salir a la calle, que una Iglesia enferma
por el encierro y la comodidad de aferrase a las propias seguridades. No quiero
una Iglesia preocupada por ser el centro y que termina clausurada en una maraña
de obsesiones y procedimientos”.
La llamada de Francisco está dirigida a todos los
cristianos: “No podemos quedarnos tranquilos en espera pasiva en nuestros
templos”. “El Evangelio nos invita siempre a correr el riesgo del encuentro con
el rostro del otro”. El Papa quiere introducir en la Iglesia lo que él llama
“la cultura del encuentro”. Está convencido de que “lo que necesita hoy la
iglesia es capacidad de curar heridas y dar calor a los corazones”.
SORTIR A LES
PERIFÈRIES
José Antonio
Pagola.
Jesús dóna a conèixer amb dues imatges audaces i
sorprenents el que pensa i espera dels seus seguidors. No han de viure pensant
sempre en els seus propis interessos, el seu prestigi o el seu poder. Tot i que
són un grup petit enmig del vast Imperi de Roma, han de ser la “sal” que
necessita la terra i la “llum” que li fa falta al món.
“Vosaltres sou la sal de la terra”. La gent senzilla de Galilea capta
espontàniament el llenguatge de Jesús. Tothom sap que la sal serveix, sobretot,
per donar sabor al menjar i per preservar els aliments de la corrupció. De la
mateixa manera, els deixebles de Jesús han de contribuir que la gent
assaboreixi la vida sense caure en la corrupció.
“Vosaltres sou la llum del món”. Sense la llum del sol, el món es
queda a les fosques i no podem orientar-nos ni gaudir de la vida enmig de les
tenebres. Els deixebles de Jesús poden aportar la llum que necessitem per
orientar-nos, aprofundir en el sentit últim de l’existència i caminar amb
esperança.
Les dues metàfores coincideixen en una cosa molt
important. Si roman aïllada en un recipient, la sal no serveix per a res. Només
quan entra en contacte amb els aliments i es dissol amb el menjar, pot donar
gust al que mengem. El mateix succeeix amb la llum. Si roman tancada i oculta,
no pot il•luminar ningú. Només quan està enmig de les tenebres pot il•luminar i
orientar. Una Església aïllada del món no pot ser ni sal ni llum.
El Papa Francesc ha vist que l’Església viu avui
tancada en si mateixa, paralitzada per les pors, i massa allunyada dels
problemes i sofriments com per donar sabor a la vida moderna i per oferir-li la
llum genuïna de l’Evangeli. La seva reacció ha estat immediata: “Hem de sortir
cap a les perifèries”.
El Papa insisteix una i altra vegada: “Prefereixo una
Església accidentada, ferida i tacada per sortir al carrer, que una Església
malalta pel tancament i la comoditat d’aferrar-se a les pròpies seguretats. No
vull una Església preocupada per ser el centre i que acaba clausurada en un
embolic d’obsessions i de procediments”.
La crida de Francesc s’adreça a tots els cristians:
“No podem quedar-nos tranquils en espera passiva en els nostres temples”.
“L’Evangeli ens convida sempre a córrer el risc de la trobada amb la cara de
l’altre”. El Papa vol introduir a l’Església el que ell anomena “la cultura de
la trobada”. Està convençut que “el que necessita avui l’església és capacitat
de guarir ferides i donar escalf als cors”.
FE SENCILLA
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA, 29/01/14.- El relato del nacimiento de
Jesús es desconcertante. Según Lucas, Jesús nace en un pueblo en el que no hay
sitio para acogerlo. Los pastores lo han tenido que buscar por todo Belén hasta
que lo han encontrado en un lugar apartado, recostado en un pesebre, sin más
testigos que sus padres.
Al parecer, Lucas siente necesidad de construir un
segundo relato en el que el niño sea rescatado del anonimato para ser
presentado públicamente. ¿Qué lugar más apropiado que el Templo de Jerusalén
para que Jesús sea acogido solemnemente como el Mesías enviado por Dios a su
pueblo?
Pero, de nuevo, el relato de Lucas va a ser
desconcertante. Cuando los padres se acercan al Templo con el niño, no salen a
su encuentro los sumos sacerdotes ni los demás dirigentes religiosos. Dentro de
unos años, ellos serán quienes lo entregarán para ser crucificado. Jesús no
encuentra acogida en esa religión segura de sí misma y olvidada del sufrimiento
de los pobres.
Tampoco vienen a recibirlo los maestros de la Ley que
predican sus “tradiciones humanas” en los atrios de aquel Templo. Años más
tarde, rechazarán a Jesús por curar enfermos rompiendo la ley del sábado. Jesús
no encuentra acogida en doctrinas y tradiciones religiosas que no ayudan a
vivir una vida más digna y más sana.
Quienes acogen a Jesús y lo reconocen como Enviado de
Dios son dos ancianos de fe sencilla y corazón abierto que han vivido su larga
vida esperando la salvación de Dios. Sus nombres parecen sugerir que son
personajes simbólicos. El anciano se llama Simeón (“El Señor ha escuchado”), la
anciana se llama Ana (“Regalo”). Ellos representan a tanta gente de fe sencilla
que, en todos los pueblos de todas los tiempos, viven con su confianza puesta
en Dios.
Los dos pertenecen a los ambientes más sanos de
Israel. Son conocidos como el “Grupo de los Pobres de Yahvé”. Son gentes que no
tienen nada, solo su fe en Dios. No piensan en su fortuna ni en su bienestar.
Solo esperan de Dios la “consolación” que necesita su pueblo, la “liberación”
que llevan buscando generación tras generación, la “luz” que ilumine las
tinieblas en que viven los pueblos de la tierra. Ahora sienten que sus
esperanzas se cumplen en Jesús.
Esta fe sencilla que espera de Dios la salvación
definitiva es la fe de la mayoría. Una fe poco cultivada, que se concreta casi
siempre en oraciones torpes y distraídas, que se formula en expresiones poco
ortodoxas, que se despierta sobre todo en momentos difíciles de apuro. Una fe
que Dios no tiene ningún problema en entender y acoger. (Eclesalia
Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus artículos, indicando su
procedencia).
FE SENZILLA
José Antonio
Pagola.
El relat del naixement de Jesús és desconcertant.
Segons Lluc, Jesús neix en un poble en el qual no hi ha lloc per acollir-lo.
Els pastors l’han hagut de cercar per tot Betlem fins que l’han trobat en un
lloc apartat, ajagut en una menjadora, sense més testimonis que els seus pares.
Pel que sembla, Lluc sent necessitat de construir un
segon relat en el que el nen sigui rescatat de l’anonimat per ser presentat
públicament. Quin lloc més apropiat que el Temple de Jerusalem perquè Jesús
sigui acollit solemnement com el Messies enviat per Déu al seu poble?
Però, de nou, el relat de Lluc serà desconcertant.
Quan els pares s’apropen al Temple amb el nen, no surten a rebre’l els grans
sacerdots ni els altres dirigents religiosos. D’aquí a uns anys, ells seran els
qui el lliuraran per ser crucificat. Jesús no troba acollida en aquesta religió
segura de si mateixa i que oblida el sofriment dels pobres.
Tampoc vénen a rebre’l els mestres de la Llei que
prediquen les seves “tradicions humanes” en els atris d’aquell Temple. Anys més
tard, rebutjaran Jesús per guarir malalts trencant la llei del dissabte. Jesús
no troba acollida en doctrines i tradicions religioses que no ajuden a viure
una vida més digna i més sana.
Els qui acullen Jesús i el reconeixen com Enviat de
Déu són dos ancians de fe senzilla i cor obert que han viscut la seva llarga
vida esperant la salvació de Déu. Els seus noms semblen suggerir que són
personatges simbòlics. L’ancià es diu Simeó (“El Senyor ha escoltat”),
l’anciana es diu Anna (“Regal”). Ells representen a tanta gent de fe senzilla
que, en tots els pobles de tots els temps, viuen amb la seva confiança posada
en Déu.
Els dos pertanyen als ambients més sans d’Israel. Són
coneguts com el “Grup dels Pobres de Jahveh”. Són gent que no tenen res, només
la seva fe en Déu. No pensen en la seva fortuna ni en el seu benestar. Només
esperen de Déu la “consolació” que necessita el seu poble, “l’alliberament” que
estan cercant generació rere generació, la “llum” que il•lumini les tenebres en
què viuen els pobles de la terra. Ara senten que les seves esperances es
compleixen en Jesús.
Aquesta fe senzilla que espera de Déu la salvació
definitiva és la fe de la majoria. Una fe poc cultivada, que es concreta
gairebé sempre en oracions maldestres i distretes, que es formula en
expressions poc ortodoxes, que es desperta sobretot en moments difícils de
compromís. Una fe que Déu no té cap problema en entendre i acollir.