Tercer diumenge
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
CON EL FUEGO DEL ESPÍRITU
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ALGO NUEVO Y
BUENO
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA, 22/01/14.- El primer escritor que
recogió la actuación y el mensaje de Jesús lo resumió todo diciendo que Jesús
proclamaba la “Buena Noticia de Dios”. Más tarde, los demás evangelistas
emplean el mismo término griego (euanggelion) y expresan la misma convicción:
en el Dios anunciado por Jesús las gentes encontraban algo “nuevo” y “bueno”.
¿Hay todavía en ese Evangelio algo que pueda ser
leído, en medio de nuestra sociedad indiferente y descreída, como algo nuevo y
bueno para el hombre y la mujer de nuestros días? ¿Algo que se pueda encontrar
en el Dios anunciado por Jesús y que no proporciona fácilmente la ciencia, la
técnica o el progreso? ¿Cómo es posible vivir la fe en Dios en nuestros días?
En el Evangelio de Jesús los creyentes nos encontramos
con un Dios desde el que podemos sentir y vivir la vida como un regalo que
tiene su origen en el misterio último de la realidad que es Amor. Para mí es
bueno no sentirme solo y perdido en la existencia, ni en manos del destino o el
azar. Tengo a Alguien a quien puedo agradecer la vida.
En el Evangelio de Jesús nos encontramos con un Dios
que, a pesar de nuestras torpezas, nos da fuerza para defender nuestra libertad
sin terminar esclavos de cualquier ídolo; para no vivir siempre a medias ni ser
unos “vividores”; para ir aprendiendo formas nuevas y más humanas de trabajar y
de disfrutar, de sufrir y de amar. Para mí es bueno poder contar con la fuerza
de mi pequeña fe en ese Dios.
En el Evangelio de Jesús nos encontramos con un Dios
que despierta nuestra responsabilidad para no desentendernos de los demás. No
podremos hacer grandes cosas, pero sabemos que hemos de contribuir a una vida
más digna y más dichosa para todos pensando sobre todo en los más necesitados e
indefensos. Para mí es bueno creer en un Dios que me pregunta con frecuencia
qué hago por mis hermanos.
En el Evangelio de Jesús nos encontramos con un Dios
que nos ayuda a entrever que el mal, la injusticia y la muerte no tienen la
última palabra. Un día todo lo que aquí no ha podido ser, lo que ha quedado a
medias, nuestros anhelos más grandes y nuestros deseos más íntimos alcanzarán
en Dios su plenitud. A mi me hace bien vivir y esperar mi muerte con esta confianza.
Ciertamente, cada uno de nosotros tiene que decidir
cómo quiere vivir y cómo quiere morir. Cada uno ha de escuchar su propia
verdad. Para mí no es lo mismo creer en Dios que no creer. A mí me hace bien
poder hacer mi recorrido por este mundo sintiéndome acogido, fortalecido,
perdonado y salvado por el Dios revelado en Jesús. (Eclesalia Informativo
autoriza y recomienda la difusión de sus artículos, indicando su procedencia).
ALGUNA COSA
NOVA I BONA
José Antonio
Pagola.
El primer escriptor que va recollir l’actuació i el
missatge de Jesús ho va resumir tot dient que Jesús proclamava la “Bona Notícia
de Déu”. Més tard, els altres evangelistes empren el mateix terme grec
(euanggelion) i expressen la mateixa convicció: en el Déu anunciat per Jesús la
gent hi trobava alguna cosa “nova” i “bona”.
Hi ha encara en aquest Evangeli alguna cosa que pugui
ser llegida, enmig de la nostra societat indiferent i descreguda, com una cosa
nova i bona per a l’home i la dona dels nostres dies? Alguna cosa que es pugui
trobar en el Déu anunciat per Jesús i que no proporciona fàcilment la ciència,
la tècnica o el progrés? Com és possible viure la fe en Déu en els nostres
dies?
A l’Evangeli de Jesús els creients ens trobem amb un
Déu des del qual podem sentir i viure la vida com un regal que té el seu origen
en el misteri últim de la realitat que és Amor. Per a mi és bo no sentir-me sol
i perdut en l’existència, ni en mans del destí o de l’atzar. Tinc Algú a qui
puc agrair la vida.
A l’Evangeli de Jesús ens trobem amb un Déu que,
malgrat la nostra mala traça, ens dóna força per defensar la nostra llibertat
sense acabar esclaus de qualsevol ídol, per no viure sempre a mitges ni ser uns
“vividors”, per anar aprenent formes noves i més humanes de treballar i de
gaudir, de patir i d’estimar. Per a mi és bo poder comptar amb la força de la
meva petita fe en aquest Déu.
A l’Evangeli de Jesús ens trobem amb un Déu que
desperta la nostra responsabilitat per no desentendre’ns dels altres. No podrem
fer grans coses, però sabem que hem de contribuir a una vida més digna i més
feliç per a tothom pensant sobretot en els més necessitats i indefensos. Per a
mi és bo creure en un Déu que em pregunta sovint què faig pels meus germans.
A l’Evangeli de Jesús ens trobem amb un Déu que ens
ajuda a entreveure que el mal, la injustícia i la mort no tenen l’última paraula.
Un dia tot el que aquí no ha pogut ser, el que ha quedat a mitges, els nostres
anhels més grans i els nostres desitjos més íntims assoliran en Déu la seva
plenitud. A mi em fa ben viure i esperar la meva mort amb aquesta confiança.
Certament, cadascú de nosaltres ha de decidir com vol
viure i com vol morir. Cadascú ha d’escoltar la seva pròpia veritat. Per a mi
no és el mateix creure en Déu que no creure-hi. A mi em fa bé poder fer el meu
recorregut per aquest món sentint-me acollit, enfortit, perdonat i salvat pel
Déu revelat en Jesús.
CON EL FUEGO DEL ESPÍRITU
JOSÉ ANTONIO PAGOLA,
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).
ECLESALIA, 15/01/14.- Las primeras comunidades
cristianas se preocuparon de diferenciar bien el bautismo de Juan que sumergía
a las gentes en las aguas del Jordán y el bautismo de Jesús que comunicaba su
Espíritu para limpiar, renovar y transformar el corazón de sus seguidores. Sin
ese Espíritu de Jesús, la Iglesia se apaga y se extingue.
Sólo el Espíritu de Jesús puede poner más verdad en el
cristianismo actual. Solo su Espíritu nos puede conducir a recuperar nuestra
verdadera identidad, abandonando caminos que nos desvían una y otra vez del
Evangelio. Solo ese Espíritu nos puede dar luz y fuerza para emprender la
renovación que necesita hoy la Iglesia.
El Papa Francisco sabe muy bien que el mayor obstáculo
para poner en marcha una nueva etapa evangelizadora es la mediocridad
espiritual. Lo dice de manera rotunda. Desea alentar con todas sus fuerzas una
etapa “más ardiente, alegre, generosa, audaz, llena de amor hasta el fin, y de
vida contagiosa”. Pero todo será insuficiente, “si no arde en los corazones el
fuego del Espíritu”.
Por eso busca para la Iglesia de hoy “evangelizadores
con Espíritu” que se abran sin miedo a su acción y encuentren en ese Espíritu
Santo de Jesús “la fuerza para anunciar la verdad del Evangelio con audacia, en
voz alta y en todo tiempo y lugar, incluso a contracorriente”.
La renovación que el Papa quiere impulsar en el
cristianismo actual no es posible “cuando la falta de una espiritualidad
profunda se traduce en pesimismo, fatalismo y desconfianza”, o cuando nos lleva
a pensar que “nada puede cambiar” y por tanto “es inútil esforzarse”, o cuando
bajamos los brazos definitivamente, “dominados por un descontento crónico o por
una acedia que seca el alma”.
Francisco nos advierte que “a veces perdemos el
entusiasmo al olvidar que el Evangelio responde a las necesidades más profundas
de las personas”. Sin embargo no es así. El Papa expresa con fuerza su
convicción: “no es lo mismo haber conocido a Jesús que no conocerlo, no es lo
mismo caminar con él que caminar a tientas, no es lo mismo poder escucharlo que
ignorar su Palabra… no es lo mismo tratar de construir el mundo con su
Evangelio que hacerlo solo con la propia razón”.
Todo esto lo hemos de descubrir por experiencia
personal en Jesús. De lo contrario, a quien no lo descubre, “pronto le falta
fuerza y pasión; y una persona que no está convencida, entusiasmada, segura,
enamorada, no convence a nadie”. ¿No estará aquí uno de los principales obstáculos
para impulsar la renovación querida por el Papa Francisco? (Eclesalia
Informativo autoriza y recomienda la difusión de sus artículos, indicando su
procedencia).
AMB EL FOC
DE L’ESPERIT
José Antonio
Pagola.
Les primeres comunitats cristianes es van preocupar de
diferenciar bé el baptisme de Joan que submergia a la gent en les aigües del
Jordà i el baptisme de Jesús que comunicava el seu Esperit per netejar, renovar
i transformar el cor dels seus seguidors. Sense aquest Esperit de Jesús,
l’Església s’apaga i s’extingeix.
Només l’Esperit de Jesús pot posar més veritat en el
cristianisme actual. Només el seu Esperit ens pot conduir a recuperar la nostra
veritable identitat, abandonant camins que ens desvien una i altra vegada de
l’Evangeli. Només aquest Esperit ens pot donar llum i força per emprendre la
renovació que necessita avui l’Església.
El Papa Francesc sap molt bé que el major obstacle per
posar en marxa una nova etapa evangelitzadora és la mediocritat espiritual. Ho
diu de manera rotunda. Vol encoratjar amb totes les seves forces una etapa “més
ardent, més alegre, més generosa, més audaç, plena d’amor fins a la fi, i de
vida encomanadissa”. Però tot serà insuficient, “si no crema en els cors el foc
de l’Esperit”.
Per això cerca per a l’Església d’avui
“evangelitzadors amb Esperit” que s’obrin sense por a la seva acció i trobin en
aquest Esperit Sant de Jesús “la força per anunciar la veritat de l’Evangeli amb
audàcia, en veu alta i en tot temps i lloc, fins i tot a contracorrent”.
La renovació que el Papa vol impulsar en el
cristianisme actual no és possible “quan la falta d’una espiritualitat profunda
es tradueix en pessimisme, fatalisme i desconfiança”, o quan ens porta a pensar
que “res no pot canviar” i per tant “és inútil esforçar-se”, o quan abaixem els
braços definitivament, “dominats per un descontentament crònic o per una peresa
que asseca l’ànima”.
Francesc ens adverteix que “a vegades perdem l’entusiasme
en oblidar que l’Evangeli respon a les necessitats més profundes de les
persones”. No obstant no és així. El Papa expressa amb força la seva convicció:
“no és el mateix haver conegut Jesús que no conèixer-lo, no és el mateix
caminar amb ell que caminar a les palpentes, no és el mateix poder escoltar-lo
que ignorar la seva Paraula… no és el mateix procurar de construir el món amb
el seu Evangeli que fer-ho només amb la pròpia raó”.
Tot això ho hem de descobrir per experiència personal
en Jesús . En cas contrari, a qui no el descobreix, “aviat li falta força i
passió, i una persona que no està convençuda, entusiasmada, segura, enamorada,
no convenç ningú”. No hi haurà aquí un dels principals obstacles per impulsar
la renovació volguda pel Papa Francesc?