Benaurances del poder
18/01/14
02:00 - Jaume Reixach - EL PUNT AVUI
Benaurats els
que governen a favor de les majories, restant als poderosos privilegis
Ja sé que el
títol d'aquest article resulta com a mínim sorprenent. A mi també m'ho va
semblar quan el vaig llegir. Poden ser benaurats els que ostenten el poder?
Segons Carlos Alberto Libâno, sí. Libâno és més conegut com a Frei Betto.
Segur que el nom us serà familiar, perquè va ser col·laborador del president
Lula. Es tracta d'un dominic nascut a Belo Horizonte (1944), vinculat a la
teologia de l'alliberament. Ha treballat en la pastoral obrera i ha dut a terme
una notable activitat periodística. Juntament amb Leonardo Boff va publicar Mística
i espiritualitat (1996). Ofereixo al lector algunes de les benaurances del
poder, que es troben en un llibre d'escrits escollits, titulat Sabores y
saberes de la vida (2004). El títol original és Gosto de uva.
Tradueixo del portuguès.
1. Benaurats els que governen amb el cor curull d’humilitat,
servidors públics d’anhels, drets i utopies.
2. Benaurats els que governen conspirant a favor de les
majories, restant als poderosos privilegis i honors.
3. Benaurats els que governen en favor del bé comú,
indiferents a la pròpia imatge i gens temorosos de l’ira dels seus enemics.
4. Benaurats els que governen escoltant, i signen decrets
sense tacar amb sang el paper.
5. Benaurats els que governen treballant en equip, de
manera democràtica i conjunta.
6. Benaurats els que governen deixant-se governar pel
sentit comú de la població, invulnerables als corruptors i als oligarques.
7. Benaurats els que governen en favor dels drets humans,
lliures de l'opaca lògica dels pressupostos, el secret més ben guardat.
8. Benaurats els que governen en favor de la pau i del
plaer de viure, lluitant contra la violència i reduint les desigualtats.
9. Benaurats els que governen mantenint-se fidels a les
promeses fetes.
10. Benaurats els que governen sense addicció al poder,
fent de la seva vida un sagrament de servei als més necessitats.
Déu els
recompensarà amb la plenitud del seu amor.
NO TOT ESTÀ
PERDUT
Aquest article sortirà molt després de la manifestació de
dia vint-i-nou de setembre, però jo l’escric ara, quan encara no s’ha avançat
gens en la solució del conflicte que la va provocar. Som conscient, per tant,
de la distància de temps, i del perill que suposa la pèrdua d’actualitat. No
vull, però, deixar de fer-ho, perquè em sembla que el que ha passat entre
nosaltres durant aquests llargs dies de patiment demana una reflexió seriosa i
llarga. Hem aprés coses molt importants que no volem ni ens és permès oblidar.
I ara més que mai és el temps de la lucidesa.
La primera cosa que hem aprés: que els nostres nins i nines estan en bones
mans. I amb ells, part del nostre futur. El col·lectiu de mestres i mestresses
de la nostra terra ha demostrat ser digne de la tasca que la societat els
encomana. Gent que ha preferit perdre dobbers cada dia per mantenir-se en la
raó, no tenint on robar, i han aconseguit arreplegar en una trobada
multitudinària (5.000 persones, segons el Govern; 100.000 o més en realitat),
per primera vegada en la nostra història gent de tota casta i mena amb el sol
desig de ser escoltats. Només per fer arribar la seva veu. Només això. No hi va
haver ni violència ni aldarulls ni res que pogués sortir l’endemà a les
televisions que ho esperaven àvidament com a mostra de la barbàrie de tots
aquells que no pensen com ells. Hi va haver, sobre tot, una gran experiència de
germanor.
Hem après que els pares i mares dels nins afectats han sabut estar a
l’altura de la circumstància, cosa gens fàcil per a la majoria. És just que es
sentin reconeguts. I que aprenguem la seva lliçó: no formen part de la classe
dominant, la immensa majoria. Representen, per tant, una part de la nostra
societat carregada de problemes de subsistència, de feina, de futur. I han
sabut estar al seu lloc. Sense caure en la temptació dels nervis ni dels
interessos immediats. Un signe d’esperança.
Ara queda molt més clar que en aquests moments, el
problema no és la llengua anglesa, és la por dels governants a la societat
civil. D’aquí el pànic a un possible contagi amb Catalunya, perquè disposa
d’una societat civil molt ben estructurada, que sap discernir allò que convé a
la seva gent i lluita per assolir-ho. No sols hi ha els polítics. Hi ha altra
gent que pensa, actua i diu. I que sap què diu perquè sap qui és. En canvi, un
poble desproveït de les seves senyes d’identitat, especialment de la seva
llengua i de la cultura que li és més pròpia, mantingut en la ignorància de les
qüestions que li afecten realment, entretingut amb problemes que no són els
seus (per exemple, si el mallorquí és català o no ho és; per exemple, no
explicant mai per què som l’autonomia que més aporta a l’Estat i la que manco
rep d’ell), un poble enganat, sempre serà un poble bo de manipular. I
d’espoliar. Nosaltres sabem prou què vol dir això. Perquè ens costa unir-nos,
estimar allò que és nostre, superar la fascinació dels dobbers, valorar allò
que tenim de propi. Fàcilment caiem en la destructivitat desmobilitzadora que
ens empeny al sentiment d’inferioritat. Per ventura perquè molts de nosaltres
parlam el castellà amb accent i moltes vegades se n’han rigut de nosaltres...
Per ventura...
Per tot això voldria constatar que precisament ara, quan sembla que les
coses van tan malament, hi ha una possibilitat de canvi. La manifestació de
l’altra dia ens ha posat davant d’un repte que consider essencial: continuar
pel camí de la construcció de la nostra societat civil. Ens hem de felicitar
per això, perquè és nou entre nosaltres. La caixa de solidaritat que va
funcionar tan bé n’és un immillorable botó de mostra. La reacció del poder,
també, perquè ho fa amb major violència quan el perill és més real i ens indica
la via correcta. La consciència cada vegada més estesa i transversal que
l’ensenyament no es pot deixar en mans dels partits, que hi ha d’haver un
consens a llarg termini, dialogat i aprovat per la més gran majoria possible de
ciutadans; la capacitat d’organitzar l’expressió de la pròpia raó inventant
mitjans que no siguin controlats; la solidaritat de tantes persones diverses,
diferents; tot això representa un punt d’inflexió en el dificilíssim camí cap
al manteniment de la nostra identitat d’un poble que vol aprendre a viure sense
deixar de ser qui és. Hem de ser lúcids més que mai. I hem de fer tot quan
puguem per continuar la via oberta. La situació que vivim és una crida urgent a
totes les persones de bona voluntat, de dretes i esquerres, especialment joves,
a lluitar eficaçment per una societat civil integradora, sòlida, organitzada, que
serveixi de contrapès a les instàncies polítiques tan necessàries com
necessitades d’una profunda transformació. No està tot perdut si som capaços de
fer-ho.
Teodor
Suau i Puig - publicat al nº 648 - desembre 2013, SERRA D’OR
El pit a missa
La religió
sempre ha alimentat la imaginació i la paradoxa. Amb la f de Femen i de
Francesc, en tenim per a estona
Va de pits. I d'arquetips. Darrerament religió i
pitram han saltat a les notícies, i ho han fet per via del moviment feminista
Femen, de la model catòlica Krupa i del papa Francesc.
Han irromput dones despullades amb pintades
reivindicatives al cos, unides a través del moviment Femen. La model polonesa
Krupa s'ha vestit només amb un rosari per defensar els animals. I el papa ha
sorprès fomentant l'alletament matern en espais públics, també a missa.
Motivacions diferents, objectius allunyats, però una presència del pit i el
sagrat han coincidit en el temps. Usada per escandalitzar amb protestes, o per
alimentar naturalment els fills, l'anatomia femenina ha estat protagonista a
portada dels grans rotatius mundials. I tot dins de capelles, temples,
esglésies. Cossos nus barrejats amb símbols sagrats. I amb la dona i el seu
tòrax pel mig sempre.
Des de finals dels anys noranta, les activistes feministes
d'origen ucraïnès Femen usen el símbol dels pits descoberts per protestar,
especialment en espais sagrats. No han nascut només contra la religió, però
aquesta és un dels seus blancs preferits. El seu logo, groc i blau, és una f de
Femen en ciríl·lic i coincideix amb la forma de dos pits, un de cada color de
la bandera del país.
La model Joanna Krupa també va usar el seu cos despullat
i cobert només per un crucifix per demanar protecció per als animals. Va ser
durant la campanya PETA. La model està suspesa a l'aire, aguantada per gossos
dins d'una església. Les ales són angelicals. La model –catòlica, polonesa
portada de Playboy–, argumentava la campanya així: “Faig el que
l'Església hauria de fer: treballar per aturar l'innecessari patiment de les
criatures més indefenses del Senyor, els animals.”
La presència de dones amb els pits enlaire no és una
novetat. Ja la deessa de les serps del Palau de Knossos, a Creta, es mostra
així. L'emblema del poder lligada al pit és clara i continuada. Són moltes les
marededéus que ensenyen un pit, i la iconografia religiosa està farcida de pits
descoberts. Aviat, el 5 de febrer, es celebra Santa Àgueda, representada amb
una safata amb els dos pits, que li van ser tallats en el seu martiri.
Mentre aquest hivern Femen entraven a Colònia, Dublín
i en altres catedrals i s'exposaven a l'altar dient que “Déu és dona”, el papa
Francesc es referia a l'alletament matern animant les mares a donar el pit als
seus fills en públic. El papa Bergoglio no és un home de protocols, i si mentre
està pronunciant l'homilia sent nadons que ploren, s'adreça a les mares i els
demana que els donin menjar. No es tracta d'un acte melindrós del papa argentí.
Que el líder de l'Església catòlica afirmi que no hi ha res més important que
un nen amb gana –fins i tot mentre s'està celebrant l'Eucaristia– no és una
anècdota més. El papa ha posat fi a la visió que alletar en públic fos impúdic,
o una provocació. Aquest papa pro lactància materna està demanant a les dones
que trenquin les barreres de l'espai públic i el privat. I que no s'anteposin
excuses a l'exercici de la humanitat més bàsica. Encara no ha fet gestos
contundents per trencar-les ell, les barreres, però ho farà. I serà un papa
demolidor d'arquetips i creador de contramodels. Temps al temps.
Quan feministes com Lucy Lippard van començar a
definir el feminisme com una “ideologia, un sistema de valors, una estratègia
revolucionària”, també indicaven una manera de viure. Femen ho porta a l'extrem
amb el seu “sextremisme”. Krupa s'exhibeix sense pudor per a causes nobles –i
animals–. El papa apunta maneres de feminista dibuixant una nova forma de
viure.
Tenim un Papa fomentant la lactància materna i animant
les dones a no tenir vergonya pel fet d'alletar en públic. I les Femen, que no
necessiten assessors i fan ús del cos nu per reclamar a l'Església que no
interfereixi en la llibertat de la dona. La religió sempre ha alimentat la imaginació i
la paradoxa.
Amb la f de
Femen i de Francesc, en tenim per a estona.